Tips!

Det er strengt tatt ikke nødvendig å gjennomføre alle punktene for hver ledig stilling som skal lyses ut, men det kan være greit å gjennomføre stegene når det oppstår endringer i strategiske dokumenter og strategier.

Om verktøyet

Foto: Shutterstock

Lenkeblokk Icon Arbeidsbok for god utlysningspraksis

For at dere skal sikre et helhetlig bilde over hvor f.eks. heltidskultur er forankret kan dere gjøre et dokumentsøk og se hva som er mest relevant for deres kommune. Ved å ha en gjennomgang vil dere avdekke hvor arbeidet er forankret, hva som eventuelt mangler og dere kan anvende grunnlaget til dialog.

Hvilke strategiske dokumenter har dere?

  • Skaffe innsikt i hvilke strategiske dokumenter dere har

    Hvilke strategiske  dokumenter har dere? (listen under er eksempler)

    • Hovedtariffavtalen og Hovedavtalen
    • Lov om likestilling
    • Arbeidsmiljøloven
    • Heltidsstrategi eller kommunens egen lokale heltidserklæring
    • Delegasjonsreglement
    • Permisjonsreglement
    • Arbeidsgiverstrategi
    • Strategisk kompetanseplan/rekrutteringsplan
    • Rutiner, prosedyrer og maler for tilsetting, ansettelsesprosesser, stillingsvurderinger m.m.
  • Vurdering fra egne strategiske dokumenter

    • Hvilke dokumenter har dere på plass? Hva mangler dere?
    • Hvordan er utlysningspraksis og heltidskultur forankret i deres dokument?
  • Oversikt over aktører og interessenter

    • Hvem må dere involvere?
    • Hvem bør dere involvere?
    • Hvem ønsker dere å involvere?
  • Relevante prosjekter

    • Er det andre kommuner som arbeider med samme utfordring? Og hvordan kan dere bygge på det dere gjør?

Trafikklysmodellen
Trafikklysmodellen kan anvendes som en oppsummering av de strategiske dokumenter og planer. I tillegg vil den gi dere en oversikt over de mest vesentlige aktører som må involveres.Trafikklysmodellen finner dere i «Arbeidsbok for god utlysningspraksis».

Eksempel på spørsmål dere kan vurdere:

  • Hvilke strategiske dokumenter har dere?
  • Er det noe dere savner? Eller mangler?
  • Hvilke dokumenter opplever dere har relevans for
  • deres utlysninger? Er disse oppdaterte?
  • Har vi de riktige aktører involvert? 

imagepwi3y.png

Relevant verktøy

Vurderingskrysset vil gi et bilde av hvordan arbeidet med heltidskultur er forankret, og hvordan dere kan bruke ulike strategier og styringsdokumenter til å utvikle god utlysningspraksis.

  • Vurderingskryss

    Ta for dere listen over de ulike strategiske dokumentene.

    • Undersøk hva som finnes i egen kommune og gjør en vurdering av dokumentene når det gjelder stillingsutlysning og heltidsstillinger.
    • Bruk gjerne vurderingskrysset, og fyll inn i matrisen.

    Hvordan er bildet nå?

    • Opplever dere at det er en helhet og sammenheng i strategiske dokumenter/planer?
    • Henger det sammen med mål om heltidsstillinger og god utlysningspraksis?

    image42u2w.png

  • Hvem må du involvere?

    For å få oversikt over hvem du bør og må involvere til en hver tid gjennom prosessen, anbefaler vi at du utarbeider et aktørkart som visuelt viser en oversikt over alle de ulike berørte.

    imageodp6a.png

    Et aktørkart sorterer og identifiserer de berørte aktørene/interessentene i arbeidet. Husk at kartet bør være et levende dokument. Ny informasjon kan dukke opp underveis i prosessen, og da bør interessent og aktørkart oppdateres fortløpende. Aktørkartet kan visualiseres som en «dartskive» hvor du i sentrum setter inn det som er mest aktuelt. Det kan f.eks. være «utlysning av stilling» og de aktørene som er direkte berørt i forbindelse med utlysning av stilling, og som mest sannsynlig kan bidra til utlysningen. Neste del er de som er indirekte berørt av problemet, og til slutt de som er premissgivere for tjenesten

    image9fsav.png

    Slik går du frem:

    1. Alle noterer ned aktører de mener er berørt i prosessen. Gjerne på et stort papir eller på et felles digitalt dokument.

    2. Sorter aktørene i ulike aktørgrupper underveis basert på likheter, da får dere et overblikk og dere unngår dobbeltarbeid.

    3. Drøft hvorfor dere har tatt med de ulike aktørene. Er det noen dere savner?

    4. Nå fyller dere inn selve aktørkartet. Hvilke aktører er mest sentrale? Hvilke er viktige men ikke sentrale? Hvilke er uviktige? De med høyest prioritet plasseres i midten.

    5. Hvordan forholder aktørene seg til hverandre? Tegn gjerne piler som representerer:
      a) Avhengigheter
      b) Relasjoner
      c) Verdiutveksling
      d) Hvilke forventninger har de til hverandre? Etc.

    6. Ta gjerne en diskusjon rundt hvilke av aktørene skal involveres i prosessen, og hvordan dere kan lykkes med involveringen.

Tips!

Da aktørene betydning og viktighet vil endre seg gjennom utlysnings- og ansettelsesprosessen kan det være lurt å justere ved behov.

Til refleksjon

  • Er det sammenheng mellom de strategiske dokumenter/planer og har disse sammenheng med heltidskultur?
  • På hvilken måte kan disse dokumentene/planene hjelpe oss i arbeidet?