Stortingsmeldingen ble lagt frem 19. mars. 12-13. april er det høring om planen. 13 april holder KS, KS storbynettverk, fylkeskommunene og flere kommuner innlegg for Stortingets transport- og kommunikasjonskomite.

Se høringsoversikten og følg høringen her. (Innspillingen nederst på siden.)

Bør gis som frie midler

Begrensede økonomiske rammer over tid har ført til et veldig stort vedlikeholdsetterslep på fylkesveiene, tidligere anslått til mellom 60 og 80 milliarder. Regjeringen foreslår en øremerket tilskuddsordning til fylkeskommunene på ca. 16 milliarder kroner i perioden 2022- 2033.
- KS mener at bevilgningene bør løftes enda mer enn i forslaget til NTP. Særlig i første del av planen, der forslaget til bevilgninger er lavest, sa Gram, styreleder i KS.

Gram understrekte også hvor viktig det er at satsingen blir ubyråkratisk og håndterbar for fylkeskommunene.
- Det beste hadde vært om at midlene blir tilført som frie midler, og ikke som en særskilt tilskuddsordning.

Positiv framdrift for byvekstavtalene

KS storbynettverk har flere ganger etterlyst fremdrift i arbeidet med byvekstavtaler til byområdene Kristiansand, Buskerudbyen, Grenland, Nedre Glomma og Tromsø.
- Det er positivt med framdrift for de fem byområdene som har ventet, og at det etableres en egen tilskuddsordning for mindre byer og byområder som ikke er like aktuelle for ordinære byvekstavtalene, sa Gram.

KS’ styreleder tok også opp merkostnadene knyttet til det grønne skiftet innenfor kollektivtransport. Fylkeskommunene har lenge jobbet for utslippsfrie ferger og hurtigbåter og tatt flere initiativ knyttet til anbudsprosesser og teknologiutvikling. Regjeringen har satt klare mål for utslippsfri kollektivtrafikk.
- Denne omleggingen innebærer betydelige merkostnader, særlig i en overgangsfase, og vi ber Stortinget om å slå fast svært tydelig at fylkeskommunene må kompenseres for de merkostnadene som følger av det grønne skiftet for ferge- og hurtigbåttrafikken, sa Bjørn Arild Gram, styreleder i KS.