Mellomlederne i skolen opplever manglende rolleklarhet som en utfordring for å gjøre en god jobb, i tillegg preges hverdagen deres av ad-hoc-oppgaver og en stor overvekt av administrative vs. utviklingsoppgaver. Hva ønsker dere som arbeidsgiver at skoleledernes (hoved)oppgaver skal være og hvordan skal skoleledelse for fremtiden formes i deres organisasjon?

 I Led skole brukes ståstedsanalysen til å kartlegge behov og hensiktsmessig gjennomføring av programmet, men før det anbefales det at man i kommunen selv reflektere rundt hvorfor skolene og skoleeier trenger skolelederne. 

Til refleksjon for administrasjonen: 

Skoleledelse hos oss i dag?

  • Hvilke (hoved)funksjoner har våre skoleledere (rektor og mellomledere) i dag?
    • Styrker og svakheter ved dette?
    • Hvilke styrker og potensiale  finnes i ledergruppen?
  • Hvilke endringsbehov ser vi?
  • Hva har lederne våre behov for? Hva trenger vi at de skal kunne?

Skoleledelse for framtida hos oss

  • Fremtidsbilder - hvordan skal god ledese formes og utøves hos oss i fremtiden?
  • Hva skal være rollen til fag- og profesjonsfellesskapet i endrings- og utviklingsarbeid?
  • Er vi på rett vei med lederutvikling og -oppfølging?

Arbeidsgiver som støtte- og utviklingspartner for skolenes ledere

  • Hvordan ser vi for oss at Led planlegges og gjennomføres i vår kommune/fylkeskommune?
  • Hvordan kan vi som arbeidsgivere best legge til rette for profesjonsutvikling hos skolelederne våre?
  • Hvordan bidrar vi som arbeidsgiver til å skape varige forbedringer?