Informasjonen som kommer frem er første steg i å fylle inn Led-rammeverket. Dette danner igjen grunnlaget for hvilke temaer skolelederne og (fylkes)kommunen) sammen ønsker å fokusere på i sin lederutvikling fremover. Informasjonen kan også brukes som grunnlag for oppfølging av den enkelte skoles ledergrupper.

Kunnskapsgrunnlag for verktøyet

Verktøy for egenevaluering gir skolelederne og kommunen/fylkeskommunen mulighet til å evaluere hvordan skoleledelse utøves i deres organisasjon og hvilke rolle de enkelte; skolelederne, ledergruppene og administrasjonen, har for utvikling og utøvelse av godt skolelederskap. 

Evalueringen inngår som en del av kunnskapsgrunnlaget i fase 1 "Hvor er vi" i Led-rammeverket.

Evalueringsverktøyet utvikles i samarbeid med Jan Merok Paulsen ved Høyskolen i Oslo og Akershus. Verktøyet baserer seg på innspill og fokusgruppeintervjuer med skoleledere, tillitsvalgte og kommuneadministrasjon, i tillegg til forskning på ledelse i skolen og erfaringer fra rektorutdanningen. Kunnskapsgrunnlaget for 10-faktor medarbeiderundersøkelsen legges også til grunn.