Rammeverk for innovasjonsprosesser

Hver fase beskrives på et overordnet nivå med tilhørende aktiviteter og kortfattede introduksjoner av ulike metoder og verktøy. I verktøyene vil dere finne henvisninger til mer detaljerte beskrivelser av hvordan dere benytter dem.

Vi håper at rammeverket vil inspirere og støtte dere igjennom innovasjonsprosessen og sette dere i stand til å jobbe systematisk og strategisk med innovasjon og skoleutvikling. 

 

Før dere setter i gang er det er verdt å merke seg følgende:

• Innovasjonsprosesser er aldri lineære. Uforutsette faktorer kan dukke opp underveis og føre til at dere må ta et steg tilbake eller gjøre en ekstra runde. 

 • Mange aktiviteter gjentas hele veien gjennom prosjektet. Rekkefølgen på aktivitetene som er beskrevet her kan derfor variere. 

 

Sist, men ikke minst: Innovasjonsarbeid er utrolig spennende og meningsfylt! Det er en flott opplevelse å jobbe sammen med engasjerte mennesker som brenner for å gjøre verden litt bedre.

 

Vi ønsker dere lykke til på reisen!

 

Kilde

Veikart til tjenesteinnovasjon og ABSOLUTT (den gode skoleeier)

 

Metodikken er den samme som i KS' Veikart til tjenesteinnovasjon - et verktøy for innovasjon og velferdsteknologi. Verktøyet er utviklet i samarbeid med bl.a. SINTEF og Helsedirektoratet.

 

Tilsvarende metode er også utgangspunkt for ABSOLUTT og Skoleeierprogrammet "Den gode skoleeier".

 

Metoden er generell og kan brukes innen alle kommunale tjenesteområder.

 

Lenke til ABSOLUTT og KS' Veikart til tjenesteinnovasjon