Hvorfor gjøre dette?

Dere utvikler kultur for innovasjon og kontinuerlig forbedring, og er godt forberedt til å møte fremtiden.

Oppfølgingen skal drive frem organisasjonen til ønsket endring. Få ting skaper så mye engasjement og motivasjon i organisasjonen som synlig fremgang og god feiring! Mål resultater hyppig, og feire de gode resultatene dere oppnår!

Det er også helt greit om ikke absolutt alt går som planlagt. Det viktigste er at dere lærer underveis og følger opp avvik med korrigerende tiltak.

Ny praksis betyr heller ikke at innovasjonsarbeidet er avsluttet. Bruk erfaringer fra dette arbeidet til å etablere en kultur for å samle gode idéer, gjennomføre kontinuerlige forbedringer og iverksette nye innovasjonsprosjekter.

Kontinuerlige forbedringer og nye innovasjonsprosjekter

Gjennomførte tjenesteinnovasjonsprosesser kan suppleres med LEAN-tankegang eller andre metoder for kontinuerlig forbedringsarbeid. Arbeid med tjenesteinnovasjon og kontinuerlig forbedring utfyller hverandre når endringene er gjennomført, og fører til at organisasjoner kan foreta radikale grep gjennom store prosjekter og gjennomføre små forbedringer i hverdagen.

Ha lav terskel for å få idéer fra elever, foresatte, ansatte og andre parter. Ta godt vare på de gode idéene dere samler inn gjennom ulike kanaler og sett innovasjon og forbedringsarbeid i system. Skill mellom kontinuerlige forbedringer som krever mindre grep direkte i drift, og idéer som krever større innovasjonsprosjekter.

Når en idé trigger behov for en mer omfattende endringsprosess som skal skape en ny tjeneste eller medfører mer radikale endringer i driften, starter dere et nytt innovasjonsløp. Uansett hvor lovende idéen er, bruk tid på å forstå behovene før dere jobber videre med løsningen. Ikke hopp over fase 1 denne gangen heller!