Et vellykket prosjekt kjennetegnes av grundig forarbeid, god planlegging og bred forankring slik at alle som berøres i kommunen har en felles problemforståelse.

Ikke juks!

Grunnen til at mange prosjekt feiler, er fordi ‹‹Før du starter››-fasen ikke har blitt gjennomført. Ikke hopp over dette steget!

 

Fase 1 Trinn for trinn - Start med å utforske utfordringene

Let på forskjellige steder med flere ulike metoder for å identifisere skolens hovedutfordringer, og hva som er de viktigste flaskehalsene for å få de resultatene dere ønsker. Sentrale kilder for innsikt er statistikk, tall, de som bruker skolen, og ansatte som jobber der.

 

Faktabasert innsikt vil hjelpe dere med å fokusere på de riktige områdene fra starten. Hvor er de mest sentrale utfordringene dere har i dag og hvilke kan dere vente dere de kommende årene? Hvilke områder er viktigst å ta tak i på kort og lang sikt?

 

Snakk med ansatte, elever og foresatte, de vil gi verdifull innsikt om dagens opplevelse av skolen på godt og vondt.

 

Ved å veksle mellom å se på statistikk og tall og snakke med mennesker, vil dere kunne bekrefte eller avkrefte antagelser om hvor skolens største utfordringer ligger.

 

Når dere jobber med å utforske utfordringene, er det lurt å trekke på fagkunnskapen og erfaringene som finnes i flere ulike avdelinger og ansattgrupper; både innen stab, drift og IT kan gi perspektiver på f.eks. skolemiljø. Næringslivet og frivillig sektor kan også bidra.

 

I denne omgang skal dere fokusere på informasjon som gir en overordnet forståelse av situasjonen. Senere, når dere har valgt hvilket problemområde dere ønsker å ta tak i, kan dere gå dypere inn i innsiktsarbeidet. Dette kommer i «Innsikt- og idé»-fasen.

 

Beskriv hensikten med å sette i gang prosessen

Hensikt - hvorfor skal dere ha en prosess?

  • Hvilke konkrete resultater skal prosessen gi?
  • Hvorfor skal dere bruke ressurser på å sette i gang denne prosessen?
  • Må prosessen settes i gang akkurat nå eller bør den vente?