Til hovedinnhold

Barn og unge

Skole og oppvekst

Videregående opplæring

Tilrettelagte opplæringsløp for minoritetspråklig ungdom

Prosjektet har kartlagt og beskrevet de vanligste typene kombinasjonstilbud, og identifisert kostnadselementer og finansieringsordninger.  
Foto: Colourbox

Prosjektnummer:184002

Utførende miljø: Rambøll Management Consulting

Ferdigstilt: 2019

​Prosjektet viser at tilbudet er godt mottatt og er opprettet av samtlige fylkeskommuner. For skoleåret 2017/2018 er det identifisert kombinasjonsklasser ved til sammen 41 videregående skoler. Antall elever i klassene varierer fra 15 i en fylkeskommune til 282 elever i en annen. Historikk og  forankring  synes å ha betydning for hvor utbredt tilbudet er, men også geografi og antall elever i målgruppen har betydning for hvordan klassene er organisert og omfanget av tilbudet. 

Det er stort sett fylkesadministrasjonen som har initiert etablering av slike klasser, men det er også mange eksempler på at kommunene har deltatt i prosessen med å utvikle tilbudet. Ofte er det ledelsen ved den enkelte skole som forestår daglig drift av kombinasjonsklassen.  

Kombinasjonsklassene finansieres i hovedsak over fylkeskommunenes og kommunenes ordinære budsjetter til hhv. videregående opplæring og kommunal voksenopplæring. I de fleste tilfeller tar kostnadsfordelingen enten utgangspunkt i 1) hvilken aktør som har det formelle ansvaret for elevene, 2) hvilke oppgaver hver av de to samarbeidspartene bidrar med i tilbudet, eller 3) en 50/50-fordeling mellom fylkeskommune og kommune med utgangspunkt i en totalpris for tilbudet.

Samlede kostnader for kombinasjonsklasser varierer mellom 5,5 og 13,0 MNOK i utvalgte  fylkeskommuner og kommuner.  

Pris per elev varierer mellom 110 000 NOK og 144 000 NOK per år. 

Prosjektet viser at forhold som lokal forankring, lærerkompetanse og nivådeling er viktig for å gi et godt tilbud til elever i kombinasjonsklassene. I tillegg er sentral fysisk plassering viktig for å fremme integrering av elevene i skolemiljøet.

Oslo har flest elever i kombinasjonsklasse, etterfulgt av Vestfold.

KONTAKT