KS storbynettverk består av kommunene Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Bærum, Kristiansand og Tromsø. På nettverkets møte fredag 24. mai ble det vedtatt å oppfordre Stortinget til å vedta nytt regelverk, slik det er fremmet i Prop. 86 L (2018 – 2019) Lov om havner og farvann (havne- og farvannsloven).

Storbynettverket mener at lovforslaget som gir kommunene adgang til å ta ut begrenset utbytte fra havnevirksomheten ivaretar flere viktige hensyn, og at det kan gi mer effektiv bruk av samfunnets ressurser.

Hele uttalelsen fra KS storbynettverk:

Vedta lovforslaget om kapitalforvaltning i kommunalt eide havner!

KS storbynettverk, bestående av Oslo kommune, Bergen kommune, Trondheim kommune, Stavanger kommune, Bærum kommune, Kristiansand kommune og Tromsø kommune, oppfordrer Stortinget til å vedta nytt regelverk for kapitalforvaltning i kommunalt eide havner, slik det er fremmet i  Prop. 86 L (2018 – 2019) Lov om havner og farvann (havne- og farvannsloven).

 

Storbynettverket mener at lovforslaget ivaretar flere viktige hensyn:

  • Det fremmer effektiv bruk av samfunnets ressurser, ved å ta bort dagens særregler som låser kapital inn i én spesiell sektor
  • Det fremmer forenkling, ved at de alminnelige prinsippene i aksjeloven om utdeling av utbytte som brukes ellers i private og offentlig eide selskaper, også gjøres gjeldende for kommunale og interkommunale foretak og selskaper.
  • Det vil ta bort den konflikten som er mellom dagens rigide lovbestemmelser og prinsippene om kommunalt selvstyre i ny kommunelov
  • Det vil fremme plan- og bygningsloven som rammelov for beslutninger om arealbruk også for havneområder, slik det er for all annen arealforvaltning i bykommunene.
  • Det vil ta bort usikkerheten om dagens lovbestemmelse er forenlig med EØS-avtalens bestemmelser om konkurransevridende offentlig støtte.   

Storbynettverket vil understreke at kommunene selv har stor egeninteresse i å være aktive og profesjonelle eiere av havner av hensyn til næringsliv, innbyggere og kommunens eget inntektsgrunnlag. I tillegg vil hensynet til forsvarlig økonomiforvaltning ivaretas gjennom lovbestemmelsene.

 

Lenkeblokk Icon Se også KS’ høringssvar om forslag til ny havne og farvannslov