I hovedsak knyttes tiltaket til arbeidsreiser, men tilbudet gjelder alle reiseformål. Et parkeringstilbud i sentrumsranden der det forutsettes videre transport til fots, med sykkel eller lokal kollektivtransport, kan også bli sett på som innfartsparkering

Formål

  • Stimulere til økt bruk av kollektivtransport
  • Avlaste innfartsveiene til en by og stimulere til økt bruk av kollektivtilbudet
  • Redusere parkeringsetterspørselen i sentrale byområder
  • Gi et tilbud til dem som ikke har kollektivtilbud ved boligen eller parkering ved arbeidssteder eller som må benytte bil til en stasjon
  • Kan begrense antall lange bilturer hvis den reisende «fanges opp» tidlig
  • Kan avlaste hovedvegsystemet
  • Kan øke passasjergrunnlaget for kollektivtilbudet
  • Kan redusere transportarbeidet med bil

Effekter

  • Kan begrense antall lange bilturer hvis den reisende «fanges opp» tidlig
  • Kan avlaste hovedvegsystemet
  • Kan øke passasjergrunnlaget for kollektivtilbudet
  • Kan redusere transportarbeidet med bil

Supplerende tiltak

Før det anlegges ny eller utvidet pendlerparkering bør det vurderes om materuter med buss og tilrettelegging for atkomst til fots eller med sykkel er bedre alternativer. Det er også nødvendig å vurdere hvordan bompenger og takstsoner påvirker valget av sted for skifte til kollektiv transport. Det er ofte nødvendig å regulere bruken av plassene på pendlerparkeringen. Parkeringstilbudet i sentrale områder kan begrenses parallelt. Ved alle pendlerparkeringsplasser bør behovet for sykkelparkering dekkes.

Hvor er tiltaket egnet?

Tiltaket blir i hovedsak benyttet av reisende med mål i sentrale deler av et storbyområde, men kan også være relevant for transport til mellomstore og mindre byområder. Pendlerparkering bør primært knyttes til holdeplasser/stasjoner der tog/buss/båt har eller kan få høy frekvens og tilstrekkelig kapasitet.

Nyttige lenker og mer informasjon

 Kilde: Parkering - virkemiddel og effekter, TØI-rapport 1493/2016