Gjennom flere oppslag i pressen gir ansatte i Statens vegvesen uttrykk for usikkerhet rundt omorganisering på arbeidsplassen. Det mener KS er veldig forståelig, men mener likevel at få ansatte i det offentlige har fått en bedre garanti for fortsatt jobb enn ansatte i Statens vegvesen.

- I disse dager er arbeidet med å utlyse stillinger godt i gang i fylkeskommuner landet rundt.  Med sin kompetanse og sine oppgaver i bagasjen, er dagens ansatte i Statens vegvesen fremtidens ressurs for fylkeskommunene. En samling av flere samferdselsoppgaver i fylkeskommunen, med kobling til andre fagområder, vil øke muligheten for å se virkemidler og oppgaver i sammenheng med hverandre. Vi tror dette blir et spennende og utviklende arbeidsmiljø for fagfolk å jobbe i, sier Helgesen.

Stortinget har bestemt at dagens fylkesveger ikke bare skal eies, men også administreres av fylkeskommunen. I praksis betyr det at fylkeskommunene - som siden 2010 har hatt ansvar for 44.000 kilometer fylkesveg – fra 2020 også får ansvaret for dagens statlige ansatte til å uføre oppgavene.

Parallelt med dette har Statens vegvesen utredet hvordan de best kan organisere seg når dagens oppgaver og ansatte som har jobbet med fylkesveg overføres til fylkeskommunene. Ifølge forslaget vegdirektør Terje Moe Gustavsen la frem denne uken, skal vegvesenet gå fra å være organisert i regioner som har gjort alle oppgaver innenfor et geografisk område, til divisjoner som organiseres etter fag. Det vil medføre endringer også for de ansatte som blir igjen i vegvesenet.

- Det er viktig å merke seg at behovet for dyktige fagfolk til å drifte, bygge og vedlikeholde veger vil være minst det samme fra 2020 som i dag. Vi er derfor helt avhengige av den kompetansen dagens ansatte i Statens vegvesen har, avslutter Gunn Marit Helgesen.