Hva kjennetegner et mellomoppgjør?

I mellomoppgjør forhandles det kun om lønn. Partene finner vanligvis en løsning, men den usikre økonomiske situasjonen gjør årets mellomoppgjør vanskeligere enn vanlig.

Hovedtariffavtalen inngås for to år i hovedoppgjørene. I mellomoppgjøret midt i perioden skal det bare forhandles om å regulere lønn – ikke om lønnssystem eller andre deler av avtalen.

Styrende organ hos partene skal ha fullmakt til å vedta resultatet – i KS er det hovedstyret. Det er derfor ikke uravstemning ved et mellomoppgjør.

Hovedtariffavtalen fastslår hva som er forhandlingsgrunnlaget i mellomoppgjøret:

«Partene er enige om at forhandlingene skal føres på grunnlag av den alminnelige økonomiske situasjonen på forhandlingstidspunktet og utsiktene for 2. avtaleår. Lønnsutviklingen i 2022 for arbeidere og funksjonærer i industrien i NHO-området, øvrige offentlige ansatte og andre sammenlignbare tariffområder legges til grunn for forhandlingene. En troverdig ramme for lønnsutviklingen i frontfaget i 2023 er også en del av grunnlaget.»

Mellomoppgjør er som regel enklere enn hovedoppgjør, fordi lønn er det eneste forhandlingstemaet. Historisk er det vanlig å bli enige om en forhandlingsløsning. Den usikre økonomiske situasjonen gjør årets mellomoppgjør mer krevende. 

I år ble det streik i et mellomoppgjør i privat sektor for første gang. Partene ble enige etter fire dager med streik. NHO, i forståelse med LO, anslår den økonomiske rammen for frontfaget til 5,2 prosent årslønnsvekst i 2023.

Les mer om utviklingen i frontfaget her

Hvordan fungerer KS som arbeidsgiverorganisasjon?

KS er arbeidsgiverorganisasjon på vegne av alle kommuner og fylkeskommuner, unntatt Oslo. Før tariffoppgjør får KS innspill til forhandlingsmandatet i en bred demokratisk prosess i kommunene.

Alle kommuner og fylkeskommuner har gitt KS fullmakt til å være deres arbeidsgiverorganisasjon i sentrale tarifforhandlinger. Unntaket er Oslo kommune, som er eget tariffområde. KS er dermed landets største offentlige arbeidsgiverorganisasjon, og vår hovedtariffavtale er den største landsdekkende tariffavtalen i Norge.

Før hvert tariffoppgjør gjennomfører KS en bred demokratisk prosess for å få innspill til forhandlingsmandatet.

KS lager et debatthefte som kunnskapsgrunnlag for at kommuner og fylkeskommuner kan gi innspill til forhandlingsmandatet. Her ber KS medlemmene svare på konkrete spørsmål om profil og prioriteringer. Hele 84 prosent av kommuner og fylkeskommuner har gitt innspill. Det er rekordmange. De aller fleste av kommunene har behandlet debattheftet politisk.

Kommunenes vedtak oppsummeres i et samlet innspill fra hvert fylke. De vedtas av det politisk representative fylkesmøtet eller fylkesstyret. Vedtakene i fylkene samles og oppsummeres i en sak til KS’ politisk representative hovedstyre, som vedtar et forhandlingsmandat som gir retning til KS’ forhandlere i tariffoppgjøret.

I mellomoppgjør er det også hovedstyret som tar stilling til resultatet av forhandlinger eller mekling.

Denne brede demokratiske prosessen gir KS’ forhandlingsmandat en grundig forankring i Kommune-Norge.

 

Fylke 

Antall kommuner som har svart

Prosent

Agder  

Av 25 kommuner har 23 svart  

92

Innlandet 

Av 46 kommuner har 42 svart  

91

Møre og Romsdal 

Av 26 kommuner har 21 svart  

81

Nordland 

Av 41 kommuner har 19 svart  

46

Rogaland 

Av 23 av 23 kommuner 

100

Troms og Finnmark 

Av 39 kommuner har 19 svart  

49

Trøndelag 

Av 38 kommuner har 36 svart  

95

Vestfold og Telemark 

Av 23 kommuner har 23 svart  

100

Vestland 

Av 43 kommuner har 42 svart  

98

Viken 

Av 52 kommuner har 50 svart  

96

Totalt

Av 356 kommuner har 298 svart

84

 

Hvordan gjennomføres forhandlinger i KS' tariffområde?

I de sentrale tariffoppgjørene forhandler KS samtidig med fire forhandlingssammenslutninger – LO, Unio, YS og Alademikerne – om en likelydende hovedtariffavtale.

KS forhandler samtidig med de fire forhandlingssammenslutningene LO-kommune, Unio kommune, YS-kommune og Akademikerne kommune på arbeidstakersiden. KS forhandler ikke direkte med enkelte fagforbund.

Slik ser forhandlingsbordet ut:

KS er arbeidsgiverorganisasjon for alle kommuner og fylkeskommuner, unntatt Oslo.  

De fire forhandlingssammenslutningene representerer 40 fagforbund, som er parter i hovedtariffavtalen (HTA) og andre sentrale avtaler. Hver av de 40 fagforbundene må godta resultatet og har streikerett. 

I KS’ tariffområde gjelder den samme hovedtariffavtalen for alle arbeidstakere. I de årlige tariffoppgjørene avtaler KS og forhandlingssammenslutningene hvordan den økonomiske rammen skal fordeles. Partene må bli enige om et resultat som balanserer kommunenes ønsker og behov med de fire sammenslutningenes prioriteringer. Det er mange motstridende interesser og ofte krevende forhandlinger.

Partene kan også avtale at en del av den økonomiske rammen skal forhandles lokalt. Da forhandler den enkelte kommune med arbeidstakerorganisasjonene om fordeling av den lokale potten.

Om lag 86 prosent av årsverkene i KS-området tilhører hovedtariffavtalens kapittel 4 og omfattes av de sentrale forhandlingene. For de fleste ledere (kapittel 3.4) og akademikergrupper (kap. 5) som leger, ingeniører og jurister forhandles det kun lokalt. De utgjør 14 prosent av årsverkene.

Hvis KS og forhandlingssammenslutningene ikke blir enige om en forhandlingsløsning, går oppgjøret til mekling hos Riksmekleren. Om meklingen ikke fører fram, kan forbundene i de enkelte forhandlingssammenslutningene gå til lovlig arbeidskamp. Enkeltforbund gå til lovlig arbeidskamp i de tilfeller forhandlingssammenslutningen anbefalte en meklingsløsning.

Hvordan er det sentrale lønnssystemet i KS’ tariffområde?

Alle på samme utdannings- og ansiennitetsnivå har samme garantilønn og får like store tillegg i de sentrale lønnsoppgjørene. Det sikrer likebehandling på tvers av yrkesgrupper.   

Partene er blitt enige om et kompetansebasert lønnssystem hvor alle yrkesgrupper med samme utdanningsnivå er plassert i samme stillingsgruppe.

Gruppe 1 består av stillingsgrupper uten krav til utdanning og med krav om fagbrev eller fagskole. Gruppe 2 består av stillingsgrupper med krav om universitets- eller høgskoleutdanning.

Stillingsgruppe 

Antall årsverk 

Årslønn per 1.12.2022 

Eksempler på ulike stillinger innenfor stillingsgruppen 

Gruppe 1 

Stilling uten særskilt krav til utdanning 

50 638 

 

446 263 

 

Barnehageassistent                      Renholder 

Pleiemedarbeider                        

SFO-assistent                          

Servicemedarbeider                     Vaktmester 

Fagarbeiderstilling/ 

tilsvarende fagarbeiderstilling 

93 960 

 

510 804 

 

Helsefagarbeider                          Konsulent 

Barne- og ungdomsarbeider     

Kokk 

Brannkonstabel                            Sekretær 

Fagarbeider                                  Miljøarbeider 

Stilling med krav om fagbrev og 1-årig fagskoleutdanning (min. 60 fagskolepoeng) 

5 336 

 

543 253 

 

Hjelpepleier med fagskoleutdanning 

Fagarbeider med fagskoleutdanning 

Brannkonstabel med fagskoleutdanning 

Gruppe 2 

Lærer og Stilling med krav om 3-årig U/H-utdanning (min. 180 studiepoeng)  

71 796 

 

576 868 

 

Sykepleier                                     Miljøterapeut 

Barnehagelærer 

Lærer 

Vernepleier                                  Saksbehandler 

Sosionom/sosialkurator            Bibliotekar 

Barnevernspedagog                    Tannpleier 

Adjunkt og Stilling med krav om 4-årig U/H-utdanning (min. 240 studiepoeng) 

33 159 

 

596 986 

 

Spesialsykepleier             

Adjunkt 

Helsesykepleier                 Spesialfysioterapeut 

Spesialpedagog                

Klinisk sosionom 

Adjunkt med tilleggsutdanning og Stilling med krav om 5-årig U/H-utdanning (min. 300 studiepoeng) 

32 843 

 

636 417 

 

Adjunkt med tilleggsutdanning 

Stilling med krav om 4-årig spesialutdanning med 1 års nødvendig tilleggsutdanning 

Lektor og Stilling med krav om mastergrad (min. 300 studiepoeng) 

5 571 

 

624 607 

 

Stilling med krav om mastergrad       Lektor 

Musikkterapeut                                     Logoped 

Lektor med tilleggsutdanning 

14 039 

 

685 738 

 

Lektor med tilleggsutdanning 

Alle i samme stillingsgruppe har samme garantilønn og får like store lønnstillegg i sentrale forhandlinger. Innenfor hver stillingsgruppe er det også en ansiennitetsstige fra 0 til 16 år. Systemet sikrer at alle på samme utdanningsnivå får en likelønnsutvikling, på tvers av yrkesgrupper.

Lærere har utdanning av ulik lengde, og er derfor plassert i ulike stillingsgrupper med ulike garantilønnsnivåer. Å snakke om «lærere» som én gruppe er derfor misvisende. Det samme gjelder andre yrkesgrupper, der noen har videreutdanning i tillegg til grunnutdanningen og derfor er plassert i ulike stillingsgrupper.

Hvordan fungerer frontfagsmodellen?

Frontfagsmodellen har fungert godt i snart 60 år. Konkurranseutsatt industri forhandler først og legger normen for lønnsveksten. Det bidrar til en god økonomi for landet og kommunene.  

Systemet for lønnsdannelse i Norge har siden 1960-tallet bygd på frontfagsmodellen. Modellen innebærer at konkurranseutsatt industri forhandler først, og at resultatet legger en norm for tariffområdene som følger etter. Den skal sikre en koordinert lønnsdannelse mellom alle sektorer i arbeidslivet over tid.

Modellen skal sikre et konkurransedyktig næringsliv og lav inflasjon. Det bidrar til en bærekraftig nasjonal økonomi. Det legger igjen et grunnlag for kommunenes økonomi og for velferdstjenester som industrien også er avhengig av.

Det er industrioverenskomsten mellom Norsk Industri og Fellesforbundet som nå utgjør frontfaget. Den inkluderer både arbeidere og funksjonærer. I samordnete tariffoppgjør, som i 2023, forhandler NHO og LO lønn for alle overenskomstene. Rammeanslaget omfatter årslønnsveksten i industrien samlet i NHO-området.

Hvis andre tariffområder i privat og offentlig sektor over tid har høyere lønnsvekst enn frontfaget, vil det gi en lønns-, pris- og rentespiral som vil svekke den nasjonale økonomien – som igjen vil svekke kommuneøkonomien. Risikoen for en slik spiral øker i den usikre økonomiske situasjonen vi er inne i, med høy prisstigning og økende renter.

Alle hovedorganisasjonene i arbeidslivet støtter frontfagsmodellen, men det er debatt om praktiseringen av den. Modellen er blitt justert flere ganger, senest etter Holden III-utvalgets innstilling i 2013 (NOU 2013: 13 Lønnsdannelsen og utfordringer for norsk økonomi). Støre-regjeringen nedsatte i januar et utvalg som skal se på utfordringer for lønnsdannelsen og frontfagsmodellen. Det ledes også av professor Steinar Holden, og har representanter for partene i arbeidslivet.

Lønnsveksten i frontfaget skal være en norm over tid for lønnsveksten i andre deler av arbeidslivet, slik at lønnsveksten blir relativt lik. Når frontfaget har kommet til et resultat gjenstår lokale forhandlinger. Derfor konkluderte Holden III-utvalget med at LO og NHO bør angi et troverdig anslag for den samlede årslønnsveksten i industrien. Denne rammen skal verken være gulv eller tak for lønnsveksten, men en norm som andre forhandlingsområder skal forholde seg til.

Hvordan har frontfagsmodellen fungert over tid?

Ansatte i kommunene har hatt en lavere lønnsvekst enn både industrien, staten og helseforetakene de siste fem årene. De siste ti årene har lønnsveksten vært ganske lik.

Rapporten fra Teknisk beregningsutvalg for inntektsoppgjørene (TBU) viser at flere sektorer gikk utover frontfagets ramme i 2022, inkludert industrien selv. Kommunesektoren var blant dem som havnet innenfor rammen.

Det betyr at NHO og LO etter tariffoppgjøret i fjor ikke traff med sitt anslag for årslønnsveksten. Det samme skjedde de to foregående årene, under pandemien.   

Frontfagsrammen ble anslått til 3,7 prosent ved hovedoppgjøret i fjor. Dette er årslønnsveksten i 2022 for noen hovedgrupper:

  • Industrien samlet: 4,0 %
  • Statsansatte: 4,4 %
  • Helseforetakene: 4,5 %
  • Kommuneansatte: 3,7 % (4,0 % uten streik)
  • KS-området: 3,6 % (3,9 % uten streik)

Kommuneansatte i TBUs statistikk omfatter hele kommunesektoren – inkludert Oslo kommune og kommunale bedrifter, samt ledere og andre som kun forhandler lokalt i KS-området. I KS-området ble årslønnsveksten 3,6 prosent, viser sektorens egne beregningsutvalg, TBSK. Årsaken er lærerorganisasjonenes streik.

Faktisk lønnsvekst har vært høyere enn anslaget for frontfagets ramme de siste tre årene. Også i staten og helseforetakene har lønnsveksten vært høyere enn frontfagsrammen. Dette er utfordrende for kommunesektoren, fordi kommuner og fylkeskommuner konkurrerer med særlig staten og helseforetakene om arbeidskraft.     

De siste fem årene (2017-2022) har samlet årslønnsveksten vært:

  • Industrien samlet: 15,9 %
  • Statsansatte: 16,4 %
  • Helseforetakene: 17,8 %
  • Kommuneansatte: 15,2 %
  • KS-området: 15,0 %

Lønnsveksten har altså vært lavere for kommuneansatte over dette tidsrommet. Noe av differansen skyldes streik eller endret sammensetning av arbeidsstokken. Ser vi på de siste ti årene (TBUs rapport), har lønnsutviklingen vært relativt lik.

 

Hva ble resultatet i tariffoppgjøret i kommunesektoren i 2022?

Årslønnsveksten i hele kommunesektoren var 3,7 prosent i 2022. Uten lærerstreiken ville årslønnsveksten i kommunesektoren blitt 4,0 prosent, både for lærere og øvrige ansatte.

Årslønnsveksten i hele kommunesektoren i 2022 var 3,7 prosent ifølge Teknisk beregningsutvalg for inntektsoppgjørene (TBU). For undervisningsansatte var den 3,3 prosent, for øvrige ansatte 3,9 prosent. Uten streik ville årslønnsveksten blitt 4,0 prosent for både kommunesektoren samlet, og for undervisningsansatt og øvrige ansatte. Undervisningsansatte ville altså fått et like godt lønnsoppgjør som andre hvis de ikke hadde streiket, og ikke vært «lønnstapere». Det var lærerorganisasjonenes streik som trakk lønnsveksten ned i kommunesektoren.

Kommuneansatte i TBUs statistikk omfatter hele kommunesektoren – inkludert Oslo kommune, kommunale bedrifter, samt ledere og andre som kun forhandler lokalt. Disse er ikke med i de sentrale forhandlingene i KS’ tariffområdet.

I KS-området ble årslønnsveksten 3,6 prosent, viser partenes eget beregningsutvalg, TBSK. Uten streik ville årslønnsveksten i KS-området i 2022 vært 3,9 prosent. 

Før årets mellomoppgjør starter, er 2,0 prosentpoeng av rammen allerede «brukt». Rikslønnsnemnda fastsatte at lærerens lønnstillegg for 2022 skal gis fra 27. september, da arbeidet ble gjenopptatt etter streiken – slik nemnda har lang og etablert praksis for. Det sene virkningstidspunktet trekker ned årslønnsveksten i 2022, og samtidig trekker det opp overhenget til 2023. Overhenget til 2023, for stillinger som er omfattet av sentrale forhandlinger (kapittel 4), er beregnet til 1,3 prosent.

Lønnsglidningen er anslått til 0,2 prosent og tilleggene som er avtalt fra 1. januar i år til 0,5 prosent. Dersom det ikke hadde vært streik i 2022, ville overhenget til 2023 i kapittel 4 vært 1,0 prosent.

Hvor høy garantilønn har ansatte i kommuner og fylkeskommuner?

Ansatte i kommuner og fylkeskommuner har lønn etter utdanning og ansiennitet.

Tabellen under viser hva som er garantilønn for alle stillingsgrupper og ansiennitetsnivåer etter det sentrale tariffoppgjøret i 2022. Tillegg i garantilønn gitt fra 1. januar 2023 er også med.

 

 

Garanti- lønn

2 år Ans.tillegg

4 år Ans.tillegg

6 år Ans.tillegg

8 år Ans.tillegg

10 år Ans.tillegg

16 år Ans.tillegg

Stillinger uten særskilt krav til utdanning

324 900

331 400

334 200

337 200

345 300

391 600

431 400

Fagarbeiderstillinger/ tilsv. fagarbeiderstillinger

389 000

393 200

404 600

448 400

460 300

Stillinger med krav om fagbrev og 1-årig fagskoleutdanning

411 000

415 200

426 600

468 400

481 400

Lærer og Stillinger med krav om 3-årig U/H-utdanning

459 100

469 300

479 500

529 900

537 900

Adjunkt og Stillinger med krav om 4-årig U/H-utdanning

500 100

510 400

530 600

552 900

565 900

Adjunkt med tilleggsutdanning og Stillinger med krav om 5-årig U/H-utdanning

535 000

540 100

552 500

572 200

617 200

Lektor og Stillinger med krav om mastergrad

563 800

569 300

574 500

605 700

667 600

Lektor med tilleggsutdanning

582 300

587 800

595 800

625 000

698 000

 

Tabellen viser at ansatte i kommunene har stigende lønn med utdanningsnivå og ansiennitet. Dette er en garantilønn, og de fleste ansatte har høyere lønn enn dette. 

 

Hvordan har lønnsveksten i KS’ tariffområde utviklet seg de siste årene?

Ansatte med høyere utdanning har hatt høyere lønnsvekst enn de som er ufaglærte og fagarbeidere.

Tabellen under viser årslønnsveksten for ulike grupper i KS’ tariffområde de siste fem årene.  

 

KS-området samlet

Kap. 4, gruppe 1

Kap. 4, gruppe 2

Kap. 5, akademikere

Kap. 3.4, ledere

2018

2,9

2,8

2,9

3,3

3,3

2019

3,5

3,5

3,7

3,6

3,6

2020

1,7

1,5

2,0

2,2

1,9

2021

2,5

2,5

2,7

3,2

3,0

2022

3,6

4,0

3,6

4,3

4,0

Samlet  2017-2022

 

15,0

15,1

15,8

 

17,7

 

16,8

 

I KS-området samlet har årslønnsveksten samlet vært 15,0 prosent de siste fem årene. Blant dem som er med i det sentrale lønnsoppgjøret (kapittel 4 i hovedtariffavtalen) har ansatte med høgskole- og universitetsutdanning (gruppe 2) hatt høyere lønnsvekst enn de som er ufaglærte og fagarbeidere (gruppe 1).

Akademikere og ledere som kun forhandler lokalt i kommunene har hatt høyere årslønnsvekst enn ansatte som forhandler sentralt. Kap. 3.4 og 5 utgjør 14 prosent av årsverkene i KS-området, mens kap. 4 omfatter 86 prosent av årsverkene.

Hvor store er kommunenes rekrutteringsutfordringer?

Kommunene har størst utfordringer med å rekruttere og beholde helsepersonell, og den vil øke når antall eldre øker kraftig.

I årene som kommer vil tilgang på arbeidskraft være et nasjonalt problem. Det vil bli mange flere eldre, mens det blir færre i yrkesaktiv alder. Denne demografiske utviklingen gjør at behovet for helse- og omsorgstjenester vil øke kraftig, mens det blir færre som kan jobbe i tjenestene.

Lønn og penger kan ikke løse dette, fordi det rett og slett ikke er nok folk til å gjøre jobbene. Derfor vil det bli nødvendig med store omstillinger i kommunene, slik også Helsepersonellkommisjonen peker på i sin ferske rapport. Arbeidet må organiseres på nye måter, flere må jobbe heltid og teknologi må brukes der det er mulig. Men kommunene må også kunne konkurrere om arbeidskraft, særlig med staten og helseforetakene.   

KS og kommunene samarbeider med arbeidstakerorganisasjonene og staten i flere prosjekter for å rekruttere og beholde helsepersonell. TØRN, Jobbvinner og Menn i helse er tre viktige prosjekter, som alle nevnes av Helsepersonellkommisjonen.

I KS’ arbeidsgivermonitor i 2021 svarte mer enn halvparten av kommunene at rekruttering av sykepleiere er «meget utfordrende». Rekruttering av annet helsepersonell er også utfordrende. Om lag 5 prosent av kommunene svarer at det er «meget utfordrende» å rekruttere lærere, om lag 10 prosent sier det samme om barnehagelærere. Det er store geografiske variasjoner. 

KS mener det er positivt at det ser ut til å bli utdannet nok lærere til å dekke behovene i barnehager og skoler framover. Statistisk sentralbyrås nye framskriving (Lærermod) viser at lærertettheten vil øke fram mot 2040, gitt at det utdannes like mange som i dag. KS mener det er viktig å arbeide kontinuerlig for å gjøre lærerutdanningen og læreryrket attraktivt. Det samarbeider vi med lærerorganisasjonene og staten om.

Turnoveren i kommuner og fylkeskommuner var på 13,6 prosent i 2022, viser KS’ statistikk. Det er en økning fra året før. Turnoveren er klart høyest blant ufaglærte. Mange av disse er midlertidig ansatte. Av de ulike tjenesteområdene er turnoveren størst innen helse og omsorg. Blant lærere er turnoveren lavere enn snittet i kommunene.