- Det er hjerteskjærende og skremmende å se hvordan sivilbefolkningen lider, og at det stadig flere liv går tapt. Det er også sjokkerende å være vitne til slike grove angrep på demokratiske institusjoner og folkevalgte i Ukraina. Vi er dypt bekymret for utviklingen og urolige for våre kollegaer, sier styreleder i KS, Gunn Marit Helgesen.

Situasjonen blir stadig mer spent og krevende i Ukraina. Det er opplysninger om ordførere har blitt både drept og bortført av russiske styrker.

Vi lærte av dere

Til sammen 20 ordførere i Ukraina og de største organisasjonene for lokalt selvstyre har underskrevet et brev, som er sendt til en rekke organisasjoner internasjonalt, deriblant KS.

Lenkeblokk Icon Les brevet her

«Ukrainske byer og lokalsamfunn lærte at lokalt selvstyre er grunnleggende for demokratiet. Det lærte vi av dere. Nå ber vi dere bruke dette prinsippet i deres land for å beskytte ukrainske kollegaer og partnerbyen», skriver ordførerne i brevet.

Prekær humanitær situasjon

I brevet skriver de at Ukraina har jobbet hardt for å etablere et godt lokalt selvstyre og desentraliseringsreformer. Byenes ordførere gjør sitt beste for å oppfylle innbyggernes grunnleggende behov samtidig som russiske styrker angriper, men den humanitære situasjonen er kritisk.

KS har i flere år samarbeidet med Association of Ukrainian citites, AUC, om å styrke lokaldemokrati og kommunesektoren i Ukraina.