Regjeringen oppnevnte i april i fjor et partssammensatt utvalg for å gjennomgå kvalitetsvurderingssystemet i skolen. Kommuner, lærerorganisasjoner, Elevorganisasjonen og forskere har deltatt i utvalget, som blir ledet av professor Tine Sophie Prøitz.

Grunnen er at vurderingssystemet skal tilpasses fagfornyelsen og nye læreplaner, og regjeringens politiske mål for skolen.

Ulike syn på kvalitetsvurderingssystemet

Utvalgsleder Prøitz la på framleggelsen 31. januar, vekt på at rapporten utgjør et kunnskapsgrunnlag som alle i utvalget stiller seg bak. Utvalget bygger både på forskning og på dialog med de ulike aktørene i utdanningssystemet.

Rapporten viser at det er veldig ulike forståelser av hva kvalitetsvurderingssystemet er, om det i det hele tatt er et system og at aktørene har ulike behov for informasjon. Utvalgslederen pekte på at det som er en utfordring for én aktør er en styrke for en annen, og at det i det videre arbeidet blir viktig å opprettholde et blikk på alle aktørenes perspektiver.

Les utvalgets rapport her

Fakta om kvalitetsvurderingssystemet

Kvalitetsvurderingssystemet ble innført i forbindelse med Kunnskapsløftet. Formålet var å gi skolemyndigheter, skoleledere og lærere tilgang på informasjon om elevenes læringsutbytte, gjennomføring og læringsmiljø, slik at kvaliteten på opplæringen kan utvikles basert på kunnskap. Det ble lagt vekt på åpenhet om resultatene, både for å synliggjøre ansvar, og for å sikre at elevenes rettigheter ble oppfylt.

 

Systemet består i deg av en rekke ulike elementer. Mest kjent er de obligatoriske nasjonale prøvene, kartleggingsprøvene og de internasjonale undersøkelsene. I tillegg har vi brukerundersøkelser som Elevundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen. Det er også et omfattende statistikkmateriale fra skolebidragsindikatorene, eksamen og karakterer. For å legge til rette for bruk av datamaterialet er det laget verktøy som statistikkportalen og ståstedsanalysen.

Løftet fram elevene

Utvalgslederen løfter spesielt fram elevene som en viktig aktør. Hun pekte på hva kvalitetsvurderingssystemet kan fortelle oss om elevene; et godt læringsmiljø, men økende mobbing og flere som gruer seg til å gå på skolen.

Elevene må involveres sterkere i kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling, påpeker utvalget. Dette harmonerer godt med fersk FoU-rapport om elevmedvirkning som KS og Elevorganisasjonen står bak. Her anbefales det at elevene må involveres i hele læringsprosessen og at elevenes refleksjon og tilbakemeldinger må etterspørres.

Les rapporten om elevmedvirkning her

Rapport med anbefalinger i oktober

Neste fase i utvalgets arbeid blir viktig, og spenningene som løftes fram i kunnskapsgrunnlaget kan nok tre tydeligere fram når anbefalingene skal diskuteres.

Begge forskerne som kommenterte rapporten på framleggelsen, applauderte den åpne debatten som kvalitetsvurderingssystemet har ført til i Norge og viste til at spenninger har en naturlig plass i et utdanningssystem. KS vil oppfordre til en åpen og tillitsfull dialog om veien videre.