Grunnskole og SFO

Det beste vi kan gi barn og unge er utdanning og gode mestringsopplevelser. Utvikling av skole og skolefritidsordning er en av de viktigste oppgavene for kommuner og fylkeskommuner. Skolen er en viktig del av et bærekraftig lokalsamfunn og lokaldemokrati.

Rammene for fremtidens skole er på plass

KRONIKKER

Rammene for fremtidens skole er på plass

Skolen har allerede tatt steget inn i fremtiden. Siden i fjor høst har skolene jobbet etter nytt læreplanverk med nye rammer for elevenes læring og utvikling, og for lærernes og ledelsens arbeid.

- Arbeidet med å trygge den digitale oppveksten må prioriteres

- Arbeidet med å trygge den digitale oppveksten må prioriteres

KS har det siste året satt barn og unges digitale skolehverdag på dagsorden. KS har blant annet tatt initiativ til en større satsing og samordning gjennom forprosjektet SkoleSec.

Utdanning for bærekraftig utvikling gjennom internasjonalt, nasjonalt og lokalt samarbeid

Utdanning for bærekraftig utvikling gjennom internasjonalt, nasjonalt og lokalt samarbeid

I sommer har KS og norske myndigheter vist hvilke muligheter som ligger i samarbeid for en bærekraftig utvikling gjennom sin deltakelse på FN- toppmøte om bærekraftmålene. Internasjonalt, nasjonalt og lokalt samarbeid på flere nivå gir flere muligheter.

En skole for vår tid – sluttrapport fra ekspertgruppe for skolebidrag

En skole for vår tid – sluttrapport fra ekspertgruppe for skolebidrag

En ekspertgruppe for skolebidrag leverte 4. mai sin sluttrapport "En skole for vår tid". Ekspertgruppen for skolebidrag skulle blant annet undersøke hva som skiller kommunene og skolene, og hvordan de som lykkes best med å løfte elevene, jobber.

Status Kommune 2021

Status Kommune 2021

Status Kommune gir et oppdatert bilde av tilstanden i norske kommuner og fylker. Publikasjonen kommer ut for tredje år på rad. Her finnes også et søkbart digitalt kart over hvordan det står til i akkurat din kommune.

Ny rammeplan for Skolefritidsordningen

Ny rammeplan for Skolefritidsordningen

SFO skal fra høsten 2021 arbeide etter en ny nasjonal rammeplan. Dette vil kreve innsats og oppmerksomhet fra mange aktører, både lokalt og nasjonalt. KS mener den nye planen er formulert på et overordnet nivå som gir godt lokalt handlingsrom.

KS ønsker et forpliktende partnerskap for barn og unge

KS ønsker et forpliktende partnerskap for barn og unge

Strategigruppen for BarnUnge21 har levert sin rapport til regjeringen. De anbefaler at samhandling og samordning for en helhetlig og kunnskapsbasert oppvekstpolitikk skal skje gjennom et forpliktende partnerskap.

Mange bekker små - gjør en stor å – et hav av muligheter

Mange bekker små - gjør en stor å – et hav av muligheter

Barn og unge utgjør en ressurs for både lokale og nasjonale myndigheter i arbeidet for å skape bærekraftige løsninger for samfunnet vårt. Barnehager og skoler i hele landet er i dag engasjert i å redde havet. Lytt til deres gode ideer!

Fagfornyelsen – nytt, nyttig og nyttiggjort

Fagfornyelsen – nytt, nyttig og nyttiggjort

KS har inngått ny samarbeidsavtale med Ungt Entreprenørskap. Vi anbefaler kommuner og fylkeskommuner om å inngå lokale samarbeidsavtaler som et verktøy for arbeidet med nytt læreplanverk i grunnopplæringen.

Avtaler skole/barnehage

Avtaler skole/barnehage

Her finner du avtaler om skole og barnehage (lønn og tariff).

Barnehage- og skolemiljø

Barnehage- og skolemiljø

Alle barn og elever skal ha en opplevelse av å høre til, av å være en betydningsfull person i fellesskapet og ha mulighet til medvirkning.

ABSOLUTT

ABSOLUTT

Utviklingsprogrammet ABSOLUTT skal gi kommunene og fylkeskommunene økt forståelse og kunnskap om deres ansvar for barnehage, skole og oppvekst. Det skal også gi innsikt i hva som virker inn på barn og unges læring, utvikling, trivsel og tilhørighet.

PP-tjenesten og systemrettet arbeid

PP-tjenesten og systemrettet arbeid

Hvordan legger kommuner og fylkeskommuner til rette for at PP-tjenesten kan hjelpe skoler og barnehager med systemrettet arbeid? På denne siden har vi samlet kunnskap og erfaringer fra et prosjekt som involverte fire kommuner og en fylkeskommune.

KS Ung

KS Ung

KS Ung er en samling digitale spill, læringsressurser og filmer om lokaldemokrati, kommuner, medbestemmelse og yrker i kommunal sektor. Ressursene er gratis og passer for elever på 10. trinn og i videregående skole.

Ansatte i skolen (totalt)

Analyse og statistikk fra landets 10 største kommuner

Her finner du analyse og statistikk for ASSS-kommunene (landets 10 største kommuner) på grunnskoleområdet.

Mer om grunnskole og SFO

Sikkerhetskrav tilpasset digitale løsninger i skolen

Sikkerhetskrav tilpasset digitale løsninger i skolen

Skal din kommune anskaffe en digital løsning til skolen eller revidere eksisterende avtaler? SkoleSec- prosjektet har i samarbeid med sentrale aktører foredlet generelle sikkerhetskrav til bruk i skolesektoren.

Bli med på årets publisering av Oppvekstprofiler 2021

Bli med på årets publisering av Oppvekstprofiler 2021

På webinaret kan du blant annet høre ordfører Lise Selnes fortelle hvordan Nord-Odal kommune har involvert både kommunestyret, oppvekstutvalg og representanter fra ungdomsrådet i arbeidet med oppvekstprofilen.

En riktig avgjørelse å avlyse muntlig eksamen

En riktig avgjørelse å avlyse muntlig eksamen

- KS er glad for at Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby har lyttet til sektoren og bestemt at også muntlig eksamen skal avlyses, sier styreleder i KS, Bjørn Arild Gram.

Et europeisk utdanningsområde innen 2025

Et europeisk utdanningsområde innen 2025

EU ønsker å styrke den europeiske identiteten gjennom utdanning og kultur. Kommisjonen planlegger også et felles europeisk utdanningsområde, som vil ha stor betydning for norsk kommunesektor.

Endringer i tilbud i barnehage og skole for barn av foreldre med kritisk samfunnsfunksjon

Endringer i tilbud i barnehage og skole for barn av foreldre med kritisk samfunnsfunksjon

Regjeringen har etter henvendelser fra blant annet KS endret og presisert reglene for når barn av foreldre med kritisk samfunnsfunksjon skal få et tilbud i barnehage og skole.

Kompetanseløftet krever strategisk kompetanseplanlegging i kommunen

Kompetanseløftet krever strategisk kompetanseplanlegging i kommunen

Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis handler om barn og unge i barnehager og skoler. Barn og unge skal ha et lag av voksne rundt seg sånn at deres behov for utvikling, læring, trivsel og tilhørighet, blir ivaretatt.

Les flere artikler

KONTAKT