Grunnskole og SFO

Det beste vi kan gi barn og unge er utdanning og gode mestringsopplevelser. Utvikling av skole og skolefritidsordning er en av de viktigste oppgavene for kommuner og fylkeskommuner. Skolen er en viktig del av et bærekraftig lokalsamfunn og lokaldemokrati.

Status Kommune 2021

Status Kommune 2021

Status Kommune gir et oppdatert bilde av tilstanden i norske kommuner og fylker. Publikasjonen kommer ut for tredje år på rad. Her finnes også et søkbart digitalt kart over hvordan det står til i akkurat din kommune.

En skole for vår tid – sluttrapport fra ekspertgruppe for skolebidrag

En skole for vår tid – sluttrapport fra ekspertgruppe for skolebidrag

En ekspertgruppe for skolebidrag leverte 4. mai sin sluttrapport En skole for vår tid. Ekspertgruppen for skolebidrag skulle blant annet undersøke hva som skiller kommunene og skolene, og hvordan de som lykkes best med å løfte elevene, jobber.

Ny rammeplan for Skolefritidsordningen

Ny rammeplan for Skolefritidsordningen

SFO skal fra høsten 2021 arbeide etter en ny nasjonal rammeplan. Dette vil kreve innsats og oppmerksomhet fra mange aktører, både lokalt og nasjonalt. KS mener den nye planen er formulert på et overordnet nivå som gir godt lokalt handlingsrom.

KS ønsker et forpliktende partnerskap for barn og unge

KS ønsker et forpliktende partnerskap for barn og unge

Strategigruppen for BarnUnge21 har levert sin rapport til regjeringen. De anbefaler at samhandling og samordning for en helhetlig og kunnskapsbasert oppvekstpolitikk skal skje gjennom et forpliktende partnerskap.

Endringer i Opplæringsloven fra 1. januar 2021

Endringer i Opplæringsloven fra 1. januar 2021

Bestemmelser om internkontroll i Opplæringsloven er endret for å sikre at disse er i samsvar med internkontrollbestemmelsen i kommuneloven. Fylkeskommunene har fått plikt til å tilby karriereveiledning.

Mange bekker små - gjør en stor å – et hav av muligheter

Mange bekker små - gjør en stor å – et hav av muligheter

Barn og unge utgjør en ressurs for både lokale og nasjonale myndigheter i arbeidet for å skape bærekraftige løsninger for samfunnet vårt. Barnehager og skoler i hele landet er i dag engasjert i å redde havet. Lytt til deres gode ideer!

Fagfornyelsen – nytt, nyttig og nyttiggjort

Fagfornyelsen – nytt, nyttig og nyttiggjort

KS har inngått ny samarbeidsavtale med Ungt Entreprenørskap. Vi anbefaler kommuner og fylkeskommuner om å inngå lokale samarbeidsavtaler som et verktøy for arbeidet med nytt læreplanverk i grunnopplæringen.

Avtaler skole/barnehage

Avtaler skole/barnehage

Her finner du avtaler om skole og barnehage (lønn og tariff).

Barnehage- og skolemiljø

Barnehage- og skolemiljø

Alle barn og elever skal ha en opplevelse av å høre til, av å være en betydningsfull person i fellesskapet og ha mulighet til medvirkning.

ABSOLUTT

ABSOLUTT

Utviklingsprogrammet ABSOLUTT skal gi kommunene og fylkeskommunene økt forståelse og kunnskap om deres ansvar for barnehage, skole og oppvekst. Det skal også gi innsikt i hva som virker inn på barn og unges læring, utvikling, trivsel og tilhørighet.

KS Ung

KS Ung

KS Ung er en samling digitale spill, læringsressurser og filmer om lokaldemokrati, kommuner, medbestemmelse og yrker i kommunal sektor. Ressursene er gratis og passer for elever på 10. trinn og i videregående skole.

PP-tjenesten og systemrettet arbeid

PP-tjenesten og systemrettet arbeid

Hvordan legger kommuner og fylkeskommuner til rette for at PP-tjenesten kan hjelpe skoler og barnehager med systemrettet arbeid? På denne siden har vi samlet kunnskap og erfaringer fra et prosjekt som involverte fire kommuner og en fylkeskommune.

Ansatte i skolen (totalt)

I 2020 får norsk skole nye læreplaner som skal møte framtidas behov. KS mener dette arbeidet ikke bare handler om hva som skal inn og ut av fag, men også om hvordan elevene skal lære.
KS

Analyse og statistikk fra landets 10 største kommuner

Her finner du analyse og statistikk for ASSS-kommunene (landets 10 største kommuner) på grunnskoleområdet.

Mer om grunnskole og SFO

Endringer i tilbud i barnehage og skole for barn av foreldre med kritisk samfunnsfunksjon

Endringer i tilbud i barnehage og skole for barn av foreldre med kritisk samfunnsfunksjon

Regjeringen har etter henvendelser fra blant annet KS endret og presisert reglene for når barn av foreldre med kritisk samfunnsfunksjon skal få et tilbud i barnehage og skole.

Kompetanseløftet krever strategisk kompetanseplanlegging i kommunen

Kompetanseløftet krever strategisk kompetanseplanlegging i kommunen

Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis handler om barn og unge i barnehager og skoler. Barn og unge skal ha et lag av voksne rundt seg sånn at deres behov for utvikling, læring, trivsel og tilhørighet, blir ivaretatt.

Datatilsynet om personvern i skolen

Datatilsynet om personvern i skolen

Datatilsynet har i siste utgave av Personvernpodden en grundig gjennomgang av utfordringer i skolesektoren.

Lærere ønsker seg videreutdanning

Lærere ønsker seg videreutdanning

11.015 lærere har søkt om videreutdanning. Det er en liten nedgang fra 2020. KS oppfordrer kommuner og fylkeskommuner til å godkjenne søknader så langt det er mulig innen fristen 15. mars.

Nyttig møte mellom KS og lærerorganisasjonene

Nyttig møte mellom KS og lærerorganisasjonene

Lærerorganisasjonene og KS møttes for å snakke om læreres arbeidsbelastning i koronatiden. KS inviterer nå organisasjonene til et nytt møte for å komme fram til en felles, konkret og anbefalt praktisering av avtaleverket.

Øv deg på risikovurderinger - egen treningsplattform

Hvorfor kan ikke elever i grunnskolen bruke Snap og Discord når de skal snakke med lærerne sine? Er det så problematisk at elever og ansatte i en kommune er satt opp i samme system med muligheter for å kontakte hverandre?

Les flere artikler

KONTAKT