- Vi ønsker å tydeliggjøre kommunes forventninger til barnehagenes arbeid med det psykososiale barnehagemiljøet, sier Eva Hauger Gjersvold, kommunalsjef for barnehage i Kristiansand kommune.

Kommunen ønsker å skape best mulig sammenheng mellom kap.9A i Opplæringsloven og endringer i barnehageloven fra 1. januar 2021 og tror veilederen kan bidra til dette.

Høsten 2017 ble det utarbeidet en lokal veileder for skolene i Kristiansand kommune relatert til endringene som ble innført. Arbeidet med veileder for barnehagene bygger så langt det er mulig på samme grunnlag. Hensikt er nå å tilrettelegge for best mulig sammenheng mellom barnehage og skole.

- Er det som barnehageeier eller -myndighet kommunen har tatt dette initiativet?

- Både og. Som barnehageeier for å lage forpliktende retningslingslinjer for kommunale barnehage og som barnehagemyndighet for å gjøre tilpasninger til retningslinjene slik at de kan tjene som veileder/veiledning overfor private barnehager, sier Eva Hauger Gjersvold.

- Hvem er målgruppe for veilederen?

- Målgruppen er alle som arbeider i barnehager og støttesystemer i Kristiansand. Det lages forpliktende retningslinjer for ansatte i kommunen. Veilederen gjelder for alle private barnehager for å gi veiledning og «drahjelp» i dette arbeidet.

- Hva er foreldrenes rolle i utarbeidelsen og bruken av veilederen

Kommunens foreldreutvalg for barnehage er deltakere i referansegruppen. Veilederen gir en anbefaling om at alle barnehagene skal bruke verktøyet: Dialogmodelen.no. der arbeidet med å forebygge et trygt og godt barnehagemiljø hvor dialogen mellom foreldre og ansatte er hovedfokus.

- Hvordan arbeider kommunen ovenfor barnehagene for å implementere veilederen?

- Det arbeides med implementering både i ledernettverk og barnehagenettverk. Det legges vekt på  holdninger,kunnskap og handlinger ut fra et barnesyn som vektlegger alle barns rett til å være en del av barnefellesskapet i barnehagenen forståelse  Kommunen har tydelige  forventninger til at barnehagene bruker veilederen i arbeidet med det psykososiale miljøet.

- Hva tenker dere at andre kommuner kan lære av deres arbeid? 

- Å være tydelig på hvilket menneskesyn, barnesyn og hvilke verdier som skal gjenspeiles i alt arbeid med barn og unge i Kristiansand. Sterkt fokus på barns perspektiv – barns egne opplevelser. Viktigheten av å trekke barnekonvensjonen og grunnloven inn i arbeidet på en systematisk måte. Viktigheten av å arbeide med gode sammenhenger mellom barnehage og skole.

- Hva vil være hovedinnholdet i veilederen?

  • Barns rettigheter (Barnekonvensjonen, Grunnloven, Barnehageloven)
  • Verdigrunnlag for barnehager og skoler i Kristiansand
  • Definisjoner av barnehagemiljø
  • Hva er mobbing?
  • Barnehagens forebyggende arbeid - årshjul
  • Virkemidler for et trygt psykososialt barnehagemiljø
  • Fysisk barnehagemiljø
  • Aktivitetsplikt
  • Tverrfaglig innsats
  • Felles mal for aktivitetsplan