Kartleggingen omfatter innholdet i teori- og praksisstudiene i sykepleierutdanningene, variasjon mellom studiesteder og i hvilken grad utdanningene reflekterer kommunenes behov og utfordringsbilde. Formålet var å belyse hvorvidt teori- og praksisstudiene i sykepleierutdanningen gjør at samfunnet er rigget for å møte behovene i kommunehelsetjenesten i tiden fremover. Med økt press på helsetjenesten og mangel på sykepleiere, blir det desto viktigere at sykepleierutdanningene er relevante for disse behovene. Det trengs ikke bare nok kompetanse målt i antall personer, men også kompetanse som er relevant for arbeidet som skal utføres. Dette inkluderer blant annet teknologibruk, digitalisering, innovasjon, utvikling og oppgavedeling mellom profesjonene på arbeidsplassen.

Lenkeblokk Icon Rapport: Arbeidsrelevants i sykepleierutdanningen

Rapporten ble presentert under Forskningsfrokost på Arendalsuka. Se et opptak her 

Funn

Organisering og gjennomføring av praksisstudiene løftes frem som viktige faktorer både for samhandling mellom utdanningsinstitusjonene og kommunene, og for studentenes opplevelse av arbeidsrelevans i sykepleierutdanningen. Hvordan praksis organiseres, varierer mellom både utdanningsinstitusjoner og kommuner. Det er utfordrende å finne nok veiledere med veiledningskompetanse, og det varierer hva som gir uttelling som praksis- for eksempel om simulering regnes inn. Både utdanningsinstitusjoner og kommuner anbefales å videreutvikle praksisstudiene. Det anbefales også å vurdere andre kontaktpunkter for å sikre at utdanningene kontinuerlig tilpasses tjenestenes behov, for eksempel å i større grad tilrettelegge for kombinerte stillinger.