Utviklingsprosjekter

KS leder arbeidet med kommunale utviklingsprosjekter og utviklingsprosjekter initiert av staten. Brukernes behov står i sentrum for å gi bedre og mer fremtidsrettede tjenester til innbyggerne.

Akson

Akson

Akson skal gi én felles kommunal pasientjournal og løsninger for helhetlig samhandling for å knytte helse-Norge bedre sammen. Det vil gi innbygger tryggere og bedre helsetjenester.

Digihelsestasjon

Digihelsestasjon

Digihelsestasjon er en meldingstjeneste mellom helsestasjons- og skolehelsetjenesten og innbygger. Her kan innbygger på en sikker og trygg måte sende og motta meldinger, få oversikt over avtaler, motta varslinger og få tilgang til relevant informasjon.

SkoleSec

SkoleSec

I prosjektet «SkoleSec» har kommuner og fylkeskommuner gått sammen om å styrke arbeidet med personvern og informasjonssikkerhet knyttet til digitalt læringsmiljø. Målet er bedre ivaretakelse av personvern og informasjonssikkerhet.

Deling av inntekts- og skatteopplysninger fra Skatteetaten

Deling av inntekts- og skatteopplysninger fra Skatteetaten

Deling av data mellom Skatteetaten og kommuner vil forenkle saksbehandling og gjøre det enklere for innbygger. Nå jobber KS og Skattetaten med å gi kommunene tilgang innenfor fem prioriterte områder.

Fiks folkeregister

Fiks folkeregister

Gjennom Fiks folkeregister får kommuner og fylkeskommuner tilgang til folkeregisteret. De første tjenestene er klare, og alle er på plass innen desember 2021.

DigiBarnevern

DigiBarnevern

Prosjektet DigiBarnevern skal gjøre det enklere for barnevernet å gi raskere og bedre hjelp til barn og unge som trenger det.

Digitalisering i helse- og omsorgsektoren e-helse

Digitalisering i helse- og omsorgsektoren e-helse

IKT i helse- og omsorgstjenesten skal gi effektive og trygge helsetjenester.

Klart språk i kommunesektoren

Klart språk i kommunesektoren

Ta tak i tekstene – bli en klarspråkskommune! Én av tre forstår ikke innholdet i offentlig informasjon. Dette er et demokratisk og et økonomisk problem. Søk om støtte, delta på kurs og få hjelp til klarspråksarbeid i din kommune.

Digihjelpen

Digihjelpen

Denne netthåndboken er ment som hjelp til kommuner som ønsker å utvikle eller videreutvikle veiledningstilbud i grunnleggende digital kompetanse for sine innbyggere. Her finner du tips og råd for etablering og utvikling av et kommunalt veiledningstilbud.

DigiOrden

DigiOrden

Applikasjonen DigiOrden er et styringsverktøy som hjelper kommunen å drive god informasjonsforvaltning. Styringsverktøyet kan brukes til å sikre et strategisk eierskap til kommunens informasjonsforvaltning og investeringer på digitaliseringsområdet.

Mer om digitalisering

Digitalisering av hjelpemiddelområdet

Digitalisering av hjelpemiddelområdet

KS samarbeider med NAV om å utvikle nye digitale løsninger på hjelpemiddelområdet. Digitaliseringsprosjektet har navnet DigiHot. Den første leveransen er en digital søknad om enkle hjelpemidler. Denne tjenesten er nå tilgjengelig for alle kommuner.

Webinar om digitale løsninger i bekjempelsen av koronapandemien

Webinar om digitale løsninger i bekjempelsen av koronapandemien

Trenger du å vite mer om digitale løsninger i bekjempelsen av koronapandemien? Bli med på webinar 20. januar. Her gis informasjon om løsninger som er klare til bruk, eller som vil komme og være til hjelp under kommunenes massevaksinering.

Pandemiens betydning for digitalisering i kommunal sektor

Pandemiens betydning for digitalisering i kommunal sektor

Hvilke konsekvenser har Covid-19 hatt for digitaliseringen i kommunal sektor? Det er temaet for en spørreundersøkelse Ipsos utfører for KS og som sendes ut andre uka i januar.

Bodø blir pilotkommune i digitaliseringsprosjekt

Bodø blir pilotkommune i digitaliseringsprosjekt

- En tillitserklæring fra Husbanken og KS, sier Bodø kommunes rådmann. Nå sitter Bodø sammen med fem andre kommuner i førersetet på veien mot et nytt digitalt system for kommunale utleieboliger.

Samarbeid om innkjøp av digitale læremidler

Samarbeid om innkjøp av digitale læremidler

NDLA er et samarbeid som er etablert av fylkeskommunene for innkjøp av læremidler. FriDA er et samarbeid om utvikling av digitalt tilgjengelige læremidler og tjenester som flere kommuner er i ferd med å etablere.

Starter pilot slik at foreldre slipper å dokumentere egen inntekt

Starter pilot slik at foreldre slipper å dokumentere egen inntekt

I januar starter KS en pilot der kommuner kan hente skatte- og inntektsopplysninger direkte fra Skatteetaten. Det innebærer blant annet at foreldre slipper å dokumentere egen inntekt når de søker om moderasjon i foreldrebetaling.

Les flere artikler

KONTAKT