Gi brukerne en bekreftelse på at oppgaven er fullført

Hvordan gjør du det?

Til slutt bør brukerne få en bekreftelse på at de har fullført oppgaven. Den bør inneholde:

  • bekreftelse på at skjemaet eller informasjonen er levert
  • navn på skjemaet, løsningen eller oppgaven det er snakk om
  • tidspunkt for når meldingen, svaret eller søknaden ble sendt
  • hvor kvitteringen er sendt til brukeren
  • informasjon om hva som skjer videre, og når brukerne kan forvente svar
  • eventuell annen informasjon som kan være nyttig for brukerne videre i prosessen, for eksempel om det er mulig å endre opplysningene i en viss periode

Denne informasjonen bør brukerne også få på e-post som en kvittering. I tillegg bør e-posten inneholde:

  • kontaktinformasjonen deres
  • fullstendig dokumentasjon av alt som er sendt inn gjennom skjemaet eller løsningen
  • lenke til å kunne endre informasjonen hvis det er mulig, og nærmere informasjon om dette

Hvorfor er dette lurt?

  • Brukerne skal føle seg trygge på at de har fullført oppgaven og på at dere har mottatt informasjonen de gir fra seg.
  • Hvis brukerne ikke får en bekreftelse, er det lett for dem å tro at de ikke fikk fullført oppgaven. Mange kan da komme til å sende inn samme informasjon flere ganger eller ta kontakt i andre kanaler.
  • Mange brukere har behov for å finne fram til informasjonen de har delt, senere i prosessen, og trenger derfor å ha dette tilgjengelig på e-post.