Gi brukerne mulighet til å rette opp feil og sjekke at alt er på plass

 

Hvordan gjør du det?

  • Gi brukerne oversikt over informasjonen før de sender inn.
  • Skriv gjerne helt tydelig hva brukerne kan gjøre for å endre eller rette opp i informasjonen.
  • Bruk informasjon du allerede har fått av brukeren, for eksempel ved å gjenta brukerens navn eller adresse.

Eksempler

Eksempel på dårlig oppsummering. Den sier bare at kontaktinformasjonen er registrert.

Når brukerne ikke får en oppsummering av informasjonen de har gitt, blir det vanskelig å oppdage eventuelle feil.

Eksempel på god tekst i grensesnitt. Oppsummeringen viser all informasjon brukeren har gitt, for eksempel navn, alder og adresse, før brukeren skal sende inn skjemaet.

Med en oppsummering av informasjonen brukeren har gitt, blir det lettere å oppdage og rette opp eventuelle feil.

Hvorfor er dette lurt?

  • Brukerne skal føle seg trygge på at informasjonen de gir fra seg, er riktig.
  • Å få luket ut eventuelle feil er viktig for å unngå at brukerne må gjenta hele prosessen på nytt og for å unngå misforståelser senere i prosessen.