Gi brukerne mulighet til å rette opp feil og sjekke at alt er på plass

 

Hvordan gjør du det?

  • Gi brukerne oversikt over informasjonen før de sender inn.
  • Skriv gjerne helt tydelig hva brukerne kan gjøre for å endre eller rette opp i informasjonen.
  • Bruk informasjon du allerede har fått av brukeren, for eksempel ved å gjenta brukerens navn eller adresse.

Eksempler

Foto: N/A

Når brukerne ikke får en oppsummering av informasjonen de har gitt, blir det vanskelig å oppdage eventuelle feil.

Foto: N/A

Med en oppsummering av informasjonen brukeren har gitt, blir det lettere å oppdage og rette opp eventuelle feil.

Hvorfor er dette lurt?

  • Brukerne skal føle seg trygge på at informasjonen de gir fra seg, er riktig.
  • Å få luket ut eventuelle feil er viktig for å unngå at brukerne må gjenta hele prosessen på nytt og for å unngå misforståelser senere i prosessen.