Skill mellom funksjonen til lenker og knapper

Hvordan gjør du det?

  • Bruk lenker når brukerne skal komme til en ny side.
  • Bruk knapper når brukerne skal utføre en konkret handling: Logg inn, Send og Last opp.
  • La lenker se ut som lenker, og knapper se ut som knapper.

Hvorfor er dette lurt?

  • For at innholdet skal være tilgjengelig og intuitivt for alle, må det ha en gjenkjennelig form.
  • Brukere med hjelpemidler skal enkelt kunne forstå hva som er en lenke som tilbyr å flytte dem til en ny side, og hva som er knappen for å sende inn et skjema.

Bruk etablerte knappetekster

Hvordan gjør du det?

  • Bruk de vanligste knappetekstene hvis du kan.
  • Ha alltid med en tydelig Send-knapp i skjemaet.

Eksempler

 Eksempel på dårlig knappetekst: Søknad om barnehageplass, Gjøre om og Klar til innsendng!

Knappetekster som har kjente funksjoner, men lite etablerte knappetekster kan bli forvirrende for brukerne. Er «Gjøre om» det samme som «Endre»?

Eksempel på god tekst i grensesnittet. Tre knapper med knappetekstene: Søk barnehageplass, Endre og Send.

Disse knappetekstene er etablerte. Det gjør at brukerne kjapt kjenner dem igjen og kan være trygge på hva løsningen vil at de skal gjøre. 

Hvorfor er dette lurt?

Det er en fordel å bruke de formuleringene brukerne kjenner godt og er trygge på. Da slipper brukerne å nøle, og de navigerer lett uten å tenke seg om, slik at de kan konsentrere seg om oppgaven de skal løse.

Bruk oppfordringsform (imperativ)

Hvordan gjør du det?

Velg verb i oppfordringsform (imperativ) på knapper for å vise brukerne at de kan utføre en handling (call to action).

Eksempler

 Eksempel på dårlig knappetekst: Søknad om barnehageplass, Gjøre om og Klar til innsendng!

Her har ikke knappene oppfordringsformen (imperativ). Det kan gjøre at det tar lengre tid å forstå hva slags handling brukerne kan utføre ved å klikke på knappene.

Eksempel på god tekst i grensesnittet. Tre knapper med knappetekstene: Søk barnehageplass, Endre og Send.

Her har knappetekstene oppfordringsform (imperativ). Det gjør at brukerne kjapt forstår hva løsningen vil at de skal gjøre. 

Hvorfor er dette lurt?

Det har blitt en konvensjon å bruke oppfordringsform (imperativ) i knappetekster. Ved å følge dette prinsippet hjelper vi brukerne å skille mellom lese-oppgaver og oppgaver der de faktisk kan utføre en handling.

Unngå bare store bokstaver

Hvordan gjør du det?

  • Start knappeteksten med stor forbokstav, bruk deretter små bokstaver.
  • Står det flere ord på knappen, er det bare det første ordet som skal ha stor forbokstav.
  • Unngå bare store bokstaver, også kjent som CAPS LOCK eller VERSALER.

Hvorfor er dette lurt?

  • Det har blitt en konvensjonen å bruke stor forbokstav på knapper. Å følge denne konvensjonen møter brukernes forventninger og gir dermed et mer intuitivt brukergrensesnitt.
  • Når vi leser kjapt, er det selve ordbildet vi leser. Det er enklere å gjenkjenne ord som er skrevet med små bokstaver (minuskler) enn med store bokstaver (versaler). Det er fordi ord med versaler ser ut som en «boks», mens minusklene lager et «bilde» av ordet.
  • Å bruke bare store bokstaver kan oppfattes som roping. I skriveguiden til GOV.UK formulerer de seg slik: «Block capitals indicate shouting in common online usage. We are government. We should not be shouting.»