Publisert: 28.09.2023

Endret: 30.10.2023

Beregnet utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon

Beregnet utgiftsbehov i Lillestrøm kommune

Beregnet utgiftsbehov per innbygger (velg kommune under figuren)

Samlet sett har Lillestrøm et utgiftsbehov per innbygger som ligger noe under landsgjennomsnittet. I 2022 var utgiftsbehovet i Lillestrøm 4,4 prosent lavere enn landsgjennomsnittet

Lillestrøm har et relativt høyt utgiftsbehov til sosiale tjenester. Det høye utgiftsbehovet innenfor sosialtjeneste skyldes hovedsakelig at Oslo har relativt mange flyktninger uten integreringstilskudd, relativ stor opphopning av skilte, arbeidsledige og innbyggere med lav inntekt.

Lillestrøm har relativt lavt utgiftsbehov til pleie og omsorg og helsetjeneste. Det lave utgiftsbehovet innenfor pleie og omsorg skyldes i stor grad at Oslo har relativt få innbyggere 67 år og over og relativt få psykisk utviklingshemmede 16 år og over.

Utgiftsbehovet fremover

Utgiftsbehovet er nært knyttet til befolkningsutvikling og befolkningssammensetning. I dette avsnittet ønsker vi å finne frem til hvilke sektorer Lillestrøm kan vente seg de største utfordringene i årene fremover.

Dette gjør vi ved hjelp av befolkningsstatistikk og framskrivninger fra SSB publisert. SSB publiserer ikke nye befolkningsframskrivinger i år. Vi bruker derfor tallene som ble publisert i juli 2022 og justerer for faktisk utvikling fram til 1.1. 2023.  Vi bruker det såkalte MMMM-alternativet (middels nasjonal vekst). I tallene som ble publisert i fjor, ble det lagt til grunn at kommunene ville bosette 10 000 flyktninger fra Ukraina i løpet av 2023. Teknisk Beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi (TBU) har ved beregninger av demografikostnadene for 2024 anslått som sitt hovedalternativ at netto innvandring ville bli om lag 20 000 høyere enn lagt til grunn i middelalternativet til SSB.

Utvalget anslo kommunesektorens merutgifter til demografi i 2024 til 4,6 mrd. 2023- kroner. Bosetting av 20 000 flere flyktninger enn anslått i befolkningsframskrivingene trekker opp kostnadene 1,9 mrd. kroner. I beregningene i denne artikkelen har vi ikke fordelt økningen i antall flyktninger ned på kommunenivå. Det vil være for stor usikkerhet både i antall flyktninger som bosettes og aldersfordelingen i hver kommune. I beregningene nedenfor er det derfor tatt utgangspunkt i SSBs befolkningsframskriving. Demografikostnadene knyttet til bosetting av flyktninger utover dette må beregnes av hver enkelt kommune.  

Vi ser på perioden 2017– 2029, det vil si 6 år frem og 6 år tilbake i forhold til 2023. Befolkningsutviklingen er angitt som indekser der antall innbyggere i 2023 = 1. 

Utvikling i folketall. 2023=1 (velg kommune under figuren)

Lillestrøm forventes å få noe høyere befolkningsvekst frem mot 2029 enn de øvrige ASSS-kommunene. De øvrige ASSS-kommunene forventes å få en befolkningsvekst frem mot 2029 på 3,8 prosent, mens veksten i Lillestrøm er anslått til 5,2 prosent. Dette tilsvarer en årlig vekst på om lag 0,9 prosent. Målt i antall innbyggere tilsvarer dette en gjennomsnittlig økning på om lag 800 personer per år.

I perioden 2017 til 2023 økte befolkningen i gjennomsnitt med 1,7 prosent per år. I denne perioden hadde Lillestrøm klart høyere vekst enn de øvrige ASSS-kommunene.

Figur 3 Utvikling i folketallet i ulike aldersgrupper. 2023=1

Antall personer i aldersgruppen 67 år og over vil fortsatt ha klar vekst frem mot 2029. Antall innbyggere 0-5 år har avtatt noe siden 2017, men antallet ventes å flate ut fram mot 2029. Antall innbyggere i aldersgruppene 6-15 år ventes å falle noe fra 2025 fram mot 2029 etter en vekst fra 2017 til 2023.

Antall personer 67 år og over forventes å øke med 17,2 frem mot 2029. Dette tilsvarer en årlig vekst på 2,7 prosent. Dette vil gi en gjennomsnittlig økning i antall personer i denne aldersgruppen på 350 personer per år frem mot 2029.

Figur 4 Utvikling i folketall innenfor de eldre aldersgruppene. 2023=1

Det forventes svært sterk vekst i antall innbyggere i aldersgruppene 80-89 år frem til 2029. 

Det er anslått at antall innbyggere i aldersgruppen 80-89 år vil øke med 5,6 prosent i gjennomsnitt per år noe som tilsvarer en gjennomsnittlig vekst på om lag 200 personer per år. 

Antall innbyggere i aldersgruppen 67-79 år er anslått å øke med 1,5 prosent i gjennomsnitt per år, noe som betyr en gjennomsnittlig økning på om lag 140 personer per år. Befolkningen i aldersgruppen 90 år og over ventes å øke med i gjennomsnitt 3,0 prosent per år.

Boks Demografikostnader- Beregningsopplegget

Figur 5 Merutgifter som følge av befolkningsendringer.  2023 = 1

Frem til 2029 tilsier SSBs befolkningsframskriving for Lillestrøm at brutto driftsutgifter må gå opp med 5,8 prosent for å kunne videreføre standarder og dekningsgrader fra 2023. Det er forventet en relativt sterk vekst i utgiftsbehov innenfor pleie og omsorg med 16,7 prosent. Utgiftsbehovet innenfor grunnskole og barnehage forventes å avta med henholdsvis 2,4 og 0,4 prosent fram til 2029.

I figuren nedenfor har vi anslått hva dette vil utgjøre årlig i 2023-kroner, og samtidig fordelt demografikostnadene på ulike sektorer. «Øvrige» sektorer omfatter kommunehelsetjenesten, sosiale tjenester og barnevern.

Figur 6 Merutgifter som følge av befolkningsendringer. 1000 kr. 2024-2029

Ifølge disse beregningene vil Lillestrøm de neste 6 årene i gjennomsnitt måtte øke brutto driftsutgifter med 63 mill. kroner årlig for å kunne videreføre tjenestetilbudet på nivå med landsgjennomsnittets standard og dekningsgrader for 2023. Utgiftsbehovet til pleie og omsorg antas å øke med i gjennomsnitt med 63 mill. kroner per år, øvrige sektorer er antatt å øke med 8 mill. kroner per år. Det er antatt at utgiftsbehovet til grunnskole og barnehage i gjennomsnitt vil falle med henholdsvis 8 og 1 mill. kroner.

Tabellen nedenfor viser en mer detaljert oppstilling for neste år.

Tabell 1 Merutgifter som følge av befolkningsendringer fordelt på sektorer. 2024

Samlet sett kan demografikostnadene i 2024 for disse sektorene øke med om lag 76 mill. kroner. Kostnadene til pleie og omsorg anslås å øke med 64 mill. kroner, mens behovet innen barnehage reduseres med 3 mill. kroner.

Ressursbruk

Nedenfor ser vi på ressursbruken i Lillestrøm sammenliknet med landsgjennomsnittet. Ett formål er å få frem informasjon om hvilke muligheter og begrensninger Lillestrøm har innenfor sin inntektsramme. Et annet formål er å få frem informasjon om i hvilken grad Lillestrøm anvender inntektene på en annen måte enn landet for øvrig. Dette betyr ikke at det er noe mål i seg selv å ligge nærmest mulig landsgjennomsnittet. Avvik fra landsgjennomsnittet er i seg selv verken bra eller dårlig. Det er opp til kommunen å vurdere om resultatene er i samsvar med kommunens egne prioriteringer.

I vurderingen av tallene i 2020, 2021 og 2022 må en særlig ta hensyn til håndteringen av koronapandemien har påvirket kommunenes ressursbruk. Det har også vært store forskjeller mellom kommunene hvordan og hvor mye kommunens økonomi har blitt påvirket.

Korrigeringer i beregningene av ressursbruk

Ulik befolkningssammensetning, sosiodemografiske forhold og bosettingsmønster gjør at kommuner har ulikt utgiftsbehov for å gi et likeverdig tjenestetilbud. Kommunene kompenseres/trekkes for slike kostnadsforskjeller gjennom

inntektssystemets kostnadsnøkler. I alle figurer er det tatt hensyn til at beregnet utgiftsbehov i den aktuelle kommunen avviker fra landsgjennomsnittet når det gjelder sektorene som inngår i inntektssystemet, det vil si grunnskole, pleie og omsorg, kommunehelse, sosiale tjenester, barnevern, barnehager og administrasjon. Dette er gjort ved å bruke kostnadsnøklene. Se egen boks om utgiftsbehov.

I tillegg er det for grunnskole korrigert for forskjeller mellom den aktuelle kommunen og landsgjennomsnittet med hensyn til bruk av statlige og private skoler. For pleie og omsorg er det også korrigert for at tidligere vertskapskommune for psykisk utviklingshemmede har et utgiftsbehov som ikke fanges opp av kostnadsnøkkelen. Bærum og Trondheim(Klæbu) er den eneste ASSS-kommunen som er tidligere vertskapskommune. 

Vi har også korrigert for forskjeller i pensjonsinnskudd og arbeidsgiveravgift for alle sektorer. Ved beregning av korrigert disponibel inntekt er det også korrigert for forskjeller i premieavvik.

Analyseresultatene vises i figurer med avvik mellom netto driftsutgifter (eksklusiv avskrivninger) i den aktuelle kommunen og beregnet utgiftsbehov for kommunen korrigert for de forholdene som er beskrevet i avsnittet foran. Det brukes tall for kommunekonsern for å få best mulig grunnlag til å sammenlikn mellom kommuner uavhengig av hvordan kommunen har organisert driften.

Det er viktig å være klar over at resultatene kan være påvirket av føringsforskjeller og føringsfeil og at de vil være avhengig av kvaliteten på indikatorene for beregnet utgiftsbehov.

Disponible inntekter og ressursbruk

Figur 7 Inntekter og ressursbruk. Avvik fra landsgjennomsnittet i kr per innb.

Søylene helt til høyre i figuren over viser hvor høye frie inntekter Lillestrøm har i forhold til landsgjennomsnittet etter at vi har korrigert for forskjeller i utgiftsbehov, arbeidsgiveravgift og pensjon. Denne inntekten tilsvarer det kommunen har anvendt til netto driftsutgifter for tjenestene (korrigert for utgiftsbehov, pensjon, arbeidsgiveravgift m.m.), netto renteutgifter og avdrag og netto driftsresultat. Forskjellen i disponibel inntekt gjenspeiler at kommunene har forskjellig inntektsgrunnlag og dermed ikke kan bruke like mye ressurser til de kommunale tjenestene. I 2022 var inntektene i Lillestrøm 4 900 kroner lavere per innbygger enn landsgjennomsnittet. Det innebærer en mindreinntekt på om lag 440 mill. kroner.

De øvrige søylene viser hvordan Lillestrøm har fordelt disse mindreinntektene på ulike anvendelser sammenliknet med landsgjennomsnittet. For hvert år vil summen av de øvrige søylene være lik mindreinntekten som er vist helt til venstre i figuren.

Målt i kroner per innbygger ligger Lillestrøm lavest på netto driftsutgifter til sektorer innenfor inntektssystemet. Motsatt ligger Lillestrøm over landsgjennomsnittet når det gjelder premieavvik og netto rente og avdrag.

Sammenliknet med landsgjennomsnittet falt inntektene i Lillestrøm med om lag 2 700 kroner per innbygger fra 2021 til 2022. Samtidig var det nedgang i driftsutgiftene til sektorer innenfor inntektssystemet.

Ressursbruk og utgiftsbehov i sektorene innenfor inntektssystemet

Utgiftsbehovet til sektorene innenfor inntektssystemet inkludert administrasjon i Lillestrøm utgjorde om lag 62 400 kroner per innbygger i 2022. Lillestrøm kommunes netto driftsutgifter til de samme sektorene var om lag 5 700 kroner lavere per innbygger enn dette. Lillestrøm hadde dermed en mindreutgift i forhold til beregnet utgiftsbehov inkludert administrasjon på om lag 510 mill. kroner.

Figur 8 Netto driftsutgifter i sektorene innenfor inntektssystemet. Avvik fra landsgjennomsnittet i kr per innb.

Figuren over viser hvordan Lillestrøm har fordelt disse mindreutgiftene på de ulike tjenesteområdene innenfor inntektssystemet. De relativt lave utgiftene innenfor grunnskole og pleie og omsorg gjør det mulig å ha relativt høye utgifter innenfor barnevern.

Sammenliknet med beregnet utgiftsbehov gikk Lillestrøms utgifter til sektorene innenfor inntektssystemet ned med om lag 2 700 kroner per innbygger fra 2021 til 2022. Det var størst nedgang innenfor administrasjon og pleie og omsorg. I og med at ressursbruken sammenliknes med landssnittet og landssnittet er et resultat av prioriteringene i alle landets kommuner, vil det kunne være endringer i kommunens prioriteringer fra 2021 til 2022 selv om ressursbruken per innbygger i egen kommune har vært tilnærmet den samme i begge årene (hensyntatt lønns- og prisvekst). I alle årene i figuren vil håndteringen av koronapandemien påvirke resultatene.

I figuren ovenfor har vi sett på beløpsmessige avvik. I figuren nedenfor ser vi på de prosentvise avvikene. Siden det er stor forskjell mellom størrelsen på de ulike sektorene, kan relativt store beløpsmessige avvik i store sektorer som pleie og omsorg og grunnskole gi forholdsvis beskjedne utslag i prosent, mens det motsatte vil være tilfelle i de øvrige sektorene.

Figur 9 Netto driftsutgifter i sektorene innenfor inntektssystemet. Avvik fra landsgjennomsnittet i prosent.

Samlet sett lå Lillestrøms utgifter i sektorene innenfor inntektssystemet 9,1 prosent under beregnet utgiftsbehov i 2022. Det var utgiftene til sosialtjenester og grunnskole som var lavest med henholdsvis 17,7 og 11,3 prosent under beregnet utgiftsbehov, mens utgiftene til barnevern lå 5,7 prosent over beregnet utgiftsbehov.

Ressursbruk i sektorene utenfor inntektssystemet

Nedenfor ser vi på Lillestrøms ressursbruk i sektorene utenfor inntektssystemet (= andre sektorer). På landsbasis utgjorde sektorene innenfor inntektssystemet 94 prosent og sektorene utenfor inntektssystemet 6 prosent av de samlede netto driftsutgiftene i 2022.

Korrigering av sektorer utenfor inntektssystemet

Med to unntak er det ikke korrigert for forskjeller i beregnet utgiftsbehov kommunene imellom når det gjelder sektorene utenfor inntektssystemet. Dette skyldes ganske enkelt at det ikke er laget kostnadsnøkler for sektorene utenfor inntektssystemet. Unntakene er innfor kultur der kostnadsnøkkelen for grunnskole er brukt til å korrigere utgiftsbehov når det gjelder musikk- og kulturskoler og innenfor næring der landbruksnøkkelen er brukt til å korrigere utgiftsbehov når det gjelder landbruksforvaltning. Det er i tillegg korrigert for at Oslos utgifter til statlig barnevern er ført på funksjonen for oppgaver utenfor kommunalt ansvarsområde. Det er også korrigert for forskjeller i pensjonsinnskudd og arbeidsgiveravgift.

For landet under ett var netto driftsutgifter i sektorene utenfor inntektssystemet på om lag 4 040 kroner per innbygger i 2022. Lillestrøms utgifter var om lag 930 kroner per innbygger lavere enn dette.

Figur 10 Netto driftsutgifter i sektorene utenfor inntektssystemet. Avvik fra landsgjennomsnittet i prosent.

Figuren over viser hvordan utgiftene er fordelt på de ulike sektorene utenfor inntektssystemet i Lillestrøm sammenliknet med landsgjennomsnittet. Blant annet trekker VAR og kultur og idrett utgiftene ned, mens Lillestrøm har høyere netto driftsutgifter enn landsgjennomsnittet til næring.

Sammenliknet med landsgjennomsnittet hadde Lillestrøm en nedgang i netto driftsutgifter til sektorene utenfor inntektssystemet på 150 kroner per innbygger fra 2021 til 2022. Nedgangen kom særlig innenfor næring.  

Fordeling av disponible inntekter på ulike anvendelser

Til nå har vi sett på hvordan Lillestrøm prioriterer sammenlignet med landsgjennomsnittet når det tas hensyn til forskjeller i utgiftsbehovet. Kommunene har imidlertid ulike inntekter, og dette har vært vist som høyere eller lavere frie disponible inntekter enn landsgjennomsnittet.

For å få et fullstendig bilde av kommunens prioriteringer kan også ulikheter i inntektsnivået avspeiles direkte. Spesielt viktig er dette for kommuner med lave disponible inntekter, som må ha en samlet ressursbruk som er under landsgjennomsnittet.

Nedenfor sammenlignes Lillestrøms ressursbruk med landsgjennomsnittet hvor det både er tatt hensyn til forskjeller i utgiftsbehov og korrigerte frie inntekter. Figuren nedenfor viser hvordan Lillestrøm anvender sine inntekter sammenliknet med landsgjennomsnittet. Figuren er satt opp slik at hvis Lillestrøm bruker en større del av inntektene på en bestemt anvendelse enn landsgjennomsnittet, må dette ha sitt motstykke i at Lillestrøm må bruke en mindre del av inntektene enn landsgjennomsnittet på andre anvendelser. Summen av positive og negative avvik mellom Lillestrøm og landsgjennomsnittet er alltid lik null. Avvik fra landsgjennomsnittet kan dermed tas som et uttrykk for hvordan kommunen har prioritert ressursbruken sammenliknet med landet for øvrig.

Figur 11 Fordeling av korrigert disponibel inntekt på ulike anvendelser. Avvik fra landsgjennomsnitt. Kroner per innbygger

Lillestrøm skiller seg fra landsgjennomsnittet i 2022 gjennom relativt lave utgifter til grunnskole og sektorer utenfor inntektssystemet. Dette har sitt motstykke i relativt høyt netto driftsresultat og høye rente og avdrag. Dersom Lillestrøm i 2022 hadde fordelt inntektene på samme måte som landsgjennomsnittet, ville driftsutgiftene til grunnskole vært 70 mill. kroner høyere og netto driftsresultat vært 97 mill. kroner lavere.

Produksjon og effektivitet

Nedenfor ser vi på Lillestrøms produksjon og effektivitet innenfor grunnskole, pleie og omsorg, helsetjenester, sosiale tjenester, barnevern og barnehager samt summen av produksjonen i disse sektorene. I tjenestekapitlene ser vi på Lillestrøms produksjon innenfor hver sektor. I disse avsnittene går det også frem hvilke kriterier som er lagt til grunn for produksjonsindeksene innenfor hver sektor.

Figur 12 Tjenester innenfor inntektssystemet Effektivitet, produksjon og brutto driftsutgifter 2022. Indeks- gjennomsnittet for ASSS- kommunene=1

Figuren over viser at i 2022 var samlet produksjon i Lillestrøm av disse tjenestene 3,3 prosent lavere enn ASSS-snittet. Produksjonen var høyest innenfor barnevern som var 20,8 prosent høyere enn ASSS-snittet. Motsatt var produksjonen lavest innenfor helsetjenester som lå 13,3 prosent under ASSS-snittet.  

Når vi sammenholder forskjellene i produksjon med forskjellene i brutto driftsutgifter får vi et utrykk for relativ effektivitet. Dersom søylen for produksjon innenfor for eksempel grunnskole er høyere enn tilsvarende søyle for brutto driftsutgifter, vil kommunen være mer effektiv enn ASSS-snittet og vice versa.

I 2022 var brutto driftsutgifter 10,4 prosent lavere i Lillestrøm enn ASSS-snittet. Dermed var effektiviteten i Lillestrøm 7,9 prosent høyere enn ASSS-snittet.

Relativt sett var Lillestrøm mest effektiv innen pleie og omsorg som lå 11,3 prosent over ASSS-snittet. Produksjonen var relativt minst effektiv innenfor helsetjenester som lå 2,7 prosent under ASSS-snittet.

I figuren over har vi ikke tatt hensyn til forskjeller i utgifter til administrasjon. Når vi tar med i beregningen at Lillestrøm hadde høyere utgifter til administrasjon enn ASSS-gjennomsnittet, var effektiviteten i Lillestrøm 7,3 prosent over ASSS-gjennomsnittet.

Tabell 2 Prosentvis endring i produksjon, behov og effektivitet fra 2021 til 2022

I motsetning til produksjonsindeksen som viser det relative forholdet mellom kommunene, gjelder endringen i produksjon over tid i tabellen bare den enkelte kommune og er beregnet ved å vekte sammen den prosentvise endringen i hver produksjonsindikator innenfor den enkelte tjenestesektor. Tabellen over viser at produksjonen i Lillestrøm gikk opp med 1,4 prosent fra 2021 til 2022. Produksjonen gikk mest opp innenfor heletjenester og mest ned innen barnevern.

Fra 2021 til 2022 økte beregnet utgiftsbehov i Lillestrøm samlet sett med 1,2 prosent. Det vil si at produksjonen i Lillestrøm gikk ned med 0,2 prosent utover beregnet utgiftsbehov. Utgiftsbehovet økte mest innenfor helsetjenester. Utgiftsbehovet gikk ned innenfor barnevern.

Mens produksjonen i Lillestrøm økte med 1,4 prosent gikk brutto driftsutgifter[1] også reelt sett ned med 1,9 prosent. Dette en økning i effektiviteten fra 2021 til 2022 på 3,3 prosent. Effektiviteten gikk opp innenfor helsetjenester og ned innenfor barnevern.  Endringen i både produksjon og effektivitet må ses i sammenheng med håndteringen av koronapandemien. Innenfor helsetjenester fanget ikke produksjonsindeksen opp ekstra innsats i kommunene knyttet til håndteringen av koronapandemien i 2021 slik som for eksempel vaksineringer og testing og smittesporing (TISK).  Det kan forklare økning i produksjon og nedgang i ressursbruk fra 2021 til 2022. Endring i produksjon innen barnevern kan ha sammenheng med barnevernsreformen der kommunene blir oppfordret til å vri ressursbruken mot forebygging.

 

[1] Brutto driftsutgifter eksklusiv avskrivninger og sosiale utgifter. Det er brukt data fra PAI-registeret for årslønnsvekst i Kristiansand for hver enkelt sektor. For kjøp av varer og tjenester er det for alle kommuner og alle sektorer lagt inn en prisstigning på 10,4 prosent. Dette er hentet fra deflatoren til TBU. Det er lagt inn samme lønnsandel og andel kjøp av varer og tjenester for alle kommunene. Andelene er basert på gjennomsnittstall for ASSS-kommunene. Det er gjort separate beregninger for hver sektor, slik at det tas hensyn til at lønnsandelen er høyere i noen sektorer enn andre.