Publisert: 20.09.2022

Endret: 14.10.2022

Kommunenes utgiftsbehov vil variere avhengig av forskjeller i befolkningssammensetning, sosiale forhold, kommunestørrelse og bosettingsmønster. I utgiftutjevningen i inntektssystemet skal kommunene bli kompensert fullt ut for forskjeller i beregnet utgiftsbehov per innbygger.

  • Nærmere om beregnet utgiftsbehov

    Utgiftutjevningen omfatter såkalte nasjonale velferdsoppgaver. Det vil si at utgiftutjevningen omfatter grunnskole, pleie og omsorg, kommunehelse, sosialtjeneste, barnevern og barnehager. I tillegg utjevnes det for forskjeller i beregnet utgiftsbehov til administrasjon inkludert landbruk og miljøvern.

    Beregnet utgiftsbehov fastsettes gjennom kostnadsnøkkelen i inntektssystemet. Kostnadsnøkkelen er satt sammen av delkostnadsnøkler for grunnskole, pleie og omsorg, kommunehelse, sosialtjeneste, barnevern og barnehager, landbruk, administrasjon og miljø. Kostnadsnøkkelen er basert på såkalte objektive kriterier. De objektive kriteriene skal gjenspeile forskjeller i utgiftsbehov per innbygger kommunene imellom. Kriterieverdiene skal ikke kunne påvirkes direkte av kommunale prioriteringer. Et eksempel på et slikt kriterium er andel innbyggere 90 år og over. En høy andel innbyggere 90 år og over gir høyt beregnet utgiftsbehov når det gjelder pleie- og omsorgstjenester. Samtidig vil antall innbyggere 90 år og over ikke være direkte påvirket av hvor mye ressurser den enkelte kommune faktisk bruker på denne aldersgruppen.

    Forskjeller i beregnet utgiftsbehov synliggjøres gjennom kostnadsindekser. Kostnadsindeksen for landsgjennomsnittet er alltid lik 1,00. Dersom en kommune har en kostnadsindeks på 1,10 betyr det at kommunen har et beregnet utgiftsbehov per innbygger som er 10 prosent høyere enn landsgjennomsnittet, mens en kostnadsindeks på 0,90 betyr at kommunen har et beregnet utgiftsbehov som er 10 prosent lavere enn landsgjennomsnittet. Kostnadsindeksen for den enkelte kommune er et veiet gjennomsnitt av kriteriene som inngår i kostnadsnøkkelen. Kostnadsindeksen for den enkelte kommune vil variere fra år til år avhengig av utviklingen i kriterieverdiene, for eksempel om kommunens andel innbyggere over 90 år øker eller avtar i forhold til landsgjennomsnittet.

    Basiskriteriet kompensasjon for smådriftsulemper på kommunenivå og fram til 2017 ble det gitt et likt tilskudd til alle kommuner. I Grønt hefte for 2017 ble det innført såkalt gradert basistilskudd. Det vil si at det er forsøkt å gjøre et skille mellom «frivillige» og «ufrivillige» smådriftsulemper. I disse analysene korrigeres det for faktiske smådriftsulemper uavhengig av om de er «frivillige» eller ikke. Vi har derfor sett bort fra beregningene av gradert basis som er gjort i Grønt hefte.

    Når vi beregner utgiftsbehov for ett år bruker vi data fra Grønt hefte året etter. Det vil si at våre beregninger for 2019 er basert på data i Grønt hefte for 2020 osv. Årsaken til at vi bruker Grønt hefte ett år frem i tid er at Grønt hefte er basert på data fra året før. Det blir imidlertid mer komplisert å bruke Grønt hefte et år frem i tid når det gjennomføres kommunesammenslåinger. For 2019 har vi fått tall fra Grønt hefte 2020, men basert på kommunestrukturen slik den var i 2019. For 2020 er det brukt Grønt hefte for 2021. For kommuner som har slått seg sammen fra 1. januar 2020, vil det være brudd i serien.

    Det er viktig å være klar over at delkostnadsnøklene kan ha varierende kvalitet. Analysene bygger likevel på en forutsetning om at hver delkostnadsnøkkel beskriver de virkelige forskjellene i utgiftsbehov.

Beregnet utgiftsbehov

Beregnet utgiftsbehov per innbygger (velg kommune under figuren)

Samlet sett har Drammen et utgiftsbehov per innbygger som ligger litt under landsgjennomsnittet. I 2020 var utgiftsbehovet i Drammen 1,4 prosent lavere enn landsgjennomsnittet. I figuren sammenliknes kostnadsnøklene for nye Drammen etter kommunesammenslåingene i 2020 og 2021 med gamle Drammen kommune i 2019.

Drammen har et relativt høyt utgiftsbehov til sosialtjenester og barnevern. Drammen har relativt lavt utgiftsbehov til helsetjenester.

Utgiftsbehovet fremover

Utgiftsbehovet er nært knyttet til befolkningsutvikling og befolkningssammensetning. Nedenfor ønsker vi å finne frem til hvilke sektorer Drammen kan vente seg de største utfordringene i årene fremover.

Dette gjør vi ved hjelp av befolkningsstatistikk og framskrivninger fra SSB publisert i juli 2022. Vi bruker det såkalte MMMM-alternativet (middels nasjonal vekst). Vi ser på perioden 2016 – 2028, det vil si 6 år frem og 6 år tilbake i forhold til 2022. Befolkningsutviklingen er angitt som indekser der antall innbyggere i 2022 = 1.  I dette avsnittet er de historiske tallene den sammenslåtte tidsserier for kommunene som nå utgjør nye Drammen kommune.

Utvikling i folketall. 2022=1 (velg kommune under figuren)

Drammen forventes å få litt svakere befolkningsvekst frem til 2028 enn summen av de øvrige ASSS-kommunene. De øvrige ASSS-kommunene forventes å få en befolkningsvekst på om lag 4,5 prosent disse årene, mens veksten i Drammen er anslått til 2,7 prosent. Dette tilsvarer en årlig vekst på om lag 0,4 prosent. Målt i antall innbyggere tilsvarer dette en gjennomsnittlig økning på om lag 450 personer per år.

Dette er lavere enn befolkningsveksten i Drammen fra 2016 til 2022. Da økte befolkningen i gjennomsnitt med 0,6 prosent per år, noe som tilsvarte om lag 560 personer per år. Også i denne perioden hadde Drammen høyere vekst enn de øvrige ASSS-kommunene.

Utvikling folketall innenfor ulike aldersgrupper. 2022=1 (velg kommune under figuren)

Det antas at antall personer i aldersgruppen 67 år og over vil ha sterk vekst frem til 2028. Antall innbyggere 0-5 år har gått noe ned fra 2016 til 2022, og det ventes videre nedgang de første årene før antallet ser ut til å stabilisere seg. Det forventes antall innbyggere i aldersgruppen 6-15 år vil faller framover.  

Antall personer 67 år og over forventes å øke med 13,0 prosent frem til 2028. Dette tilsvarer en årlig vekst på 2,1 prosent. Dette vil gi en gjennomsnittlig økning i antall personer i denne aldersgruppen på om lag 350 personer per år frem til 2028. Dette er mer enn i årene 2016 til 2022 da antall personer 67 år og over økte med om lag 310 personer i gjennomsnitt per år.

Fra 2022 til 2028 forventes antall innbyggere 6-15 år avta med 6,5 prosent. Dette tilsvarer en årlig nedgang på 1,1 prosent. Dette vil gi en gjennomsnittlig nedgang i antall innbyggere 6-15 år på om lag 120 personer per år frem til 2028. Antall innbyggere 0-5 år ventes falle med 2,3 prosent fram til 2028. Det tilsvarer en årlig nedgang på 0,4 prosent.

Utvikling i folketall innenfor de eldre aldersgruppene. 2022=1 (velg kommune under figuren)

Det forventes svært sterk vekst i antall innbyggere i aldersgruppene 80-89 år frem til 2028.  

Det er anslått at antall innbyggere i aldersgruppen 80-89 år vil øke med 6,7 prosent i gjennomsnitt per år noe som tilsvarer en gjennomsnittlig vekst på om lag  290 personer per år.  

Antall innbyggere i aldersgruppen 67-79 år er anslått å øke med 0,4 prosent i gjennomsnitt per år, noe som betyr en gjennomsnittlig økning på om lag 50 personer per år og for aldersgruppen 90 år og over ventes en vekst på 0,9 prosent per år.

I figuren nedenfor ser vi på hvordan SSBs MMMM-alternativ vil påvirke utgiftsbehovet i Drammen frem mot 2024.

Vi har i tillegg foretatt en sektorvis fordeling av befolkningsveksten i de ulike innbyggergruppene

Merkostnader som følge av endringer i befolkningen

Vi har tatt utgangspunkt i TBUs beregningsopplegg for hvordan kommunesektorens utgifter påvirkes av den demografiske utviklingen. Metoden tar utgangspunkt i en forenkling av kostnadsnøklene, slik at bare aldersfordelte innbyggertall inngår. Beregningene omfatter sektorene grunnskole, pleie og omsorg, kommunehelsetjeneste, sosiale tjenester, barnevern og barnehager.

Demografikostnaden viser således hvor mye brutto driftsutgifter innenfor disse sektorene må øke i årene fremover hvis kommunen skal videreføre standard og dekningsgrad- forutsatt at kostnadene per innbygger ligger på samme nivå som landsgjennomsnittet i 2022, og forutsatt at produktiviteten er konstant. 

Befolkningen er delt inn i 12 aldersgrupper og det er beregnet en «sats» per innbygger innenfor hver aldersgruppe. Ved å bruke disse «satsene» på forventet økning i folketallet, kan vi beregne hvor mye utgiftsbehovet vil øke som følge av den forventede økningen i folketallet. For eksempel vil en «ny» innbygger i aldersgruppen 90 år og over øke utgiftsbehovet i kommunen med om lag 425 600 kroner, mens en «ny» innbygger i aldergruppen 23-29 år vil øke utgiftsbehovet med om lag 18 900 kroner.

Vi har i tillegg foretatt en sektorvis fordeling av befolkningsveksten i de ulike innbyggergruppene.

Merutgifter som følge av befolkningsendringer. 2021 = 1 (velg kommune under figuren)

Frem til 2028 tilsier SSBs befolkningsframskriving for Drammen at brutto driftsutgifter må gå opp med om lag 3,9 prosent for å kunne videreføre standarder og dekningsgrader forutsatt at kostnadene per innbygger ligger på samme nivå som landsgjennomsnittet. Det er forventet en sterk vekst i utgiftsbehov innenfor pleie og omsorg med om lag 15,3 prosent. Frem til 2028 er det forventet en nedgang i utgiftsbehov innenfor barnehager på om lag 3,6 prosent og innenfor grunnskole er det forventet en nedgang i utgiftsbehov på om lag 6,2 prosent.

I figuren under har vi anslått hva dette vil utgjøre årlig i 2022-kroner, og samtidig fordelt demografikostnadene på ulike sektorer. «Øvrige» sektorer omfatter kommunehelsetjenesten, sosiale tjenester og barnevern.

Merutgifter som følge av befolkningsendringer. 1000 kr (velg kommune under figuren)

Ifølge disse beregningene vil Drammen de neste 6 årene i gjennomsnitt måtte øke brutto driftsutgifter med 45 mill. kroner årlig for å kunne videreføre tjenestetilbudet på nivå med landsgjennomsnittets standard og dekningsgrader for 2022. Utgiftsbehovet til pleie og omsorg antas å øke med i gjennomsnitt 68 mill. kroner per år, grunnskole er antatt å avta med 20 mill. kroner per år. Det er antatt at utgiftsbehovet til barnehager vil gå ned med 8 mill. kroner i gjennomsnitt per år. Dette innebærer at økningen i utgiftsbehovet innenfor pleie og omsorg delvis må finansieres gjennom reduserte utgifter til barnehager og grunnskole.

Tabellen under viser en mer detaljert oppstilling for neste år.

Merutgifter som følge av befolkningsendringer fordelt på sektorer 2023. 1000 kroner og prosent. (velg kommune til høyre for figuren)

Samlet sett kan demografikostnadene i 2023 for disse sektorene anslås til om lag 7 mill. kroner. Av dette bidrar pleie og omsorg med 37mill. kroner, mens utgiftsbehovet til barnehage og grunnskole reduseres med henholdsvis 20 og 15 mill. kroner.

Ressursbruk

Nedenfor ser vi på ressursbruken i Drammen sammenliknet med landsgjennomsnittet. Ett formål med kapittelet er å få frem informasjon om hvilke muligheter og begrensninger Drammen har innenfor sin inntektsramme. Et annet formål er å gi et bilde på i hvilken grad Drammen anvender inntektene på en annen måte enn landet for øvrig. Dette betyr ikke at det er noe mål i seg selv å ligge nærmest mulig landsgjennomsnittet. Avvik fra landsgjennomsnittet er i seg selv verken bra eller dårlig. Det er opp til kommunen å vurdere om resultatene er i samsvar med kommunens egne prioriteringer.

I vurderingen av tallene for 2020 og 2021 må en særlig ta hensyn til håndteringen av koronapandemien har påvirket kommunenes ressursbruk. Det har også vært store forskjeller mellom kommunene hvordan og hvor mye kommunens økonomi har blitt påvirket. Tallene for Drammen vil også være betydelig påvirket av etableringen av en ny Drammen kommune. I tallene nedenfor vil det være brudd i serien fra 2019 til 2020. For 20219 vises tall for gamle Drammen og for 2020 og 2021 er det tall for nye Drammen.

Korrigeringer i beregningene av ressursbruk

Ulik befolkningssammensetning, sosiodemografiske forhold og bosettingsmønster gjør at kommuner har ulikt utgiftsbehov for å gi et likeverdig tjenestetilbud. Kommunene kompenseres/trekkes for slike kostnadsforskjeller gjennom

inntektssystemets kostnadsnøkler. I alle figurer er det tatt hensyn til at beregnet utgiftsbehov i den aktuelle kommunen avviker fra landsgjennomsnittet når det gjelder sektorene som inngår i inntektssystemet, det vil si grunnskole, pleie og omsorg, kommunehelse, sosiale tjenester, barnevern, barnehager og administrasjon. Dette er gjort ved å bruke kostnadsnøklene. Se egen boks om utgiftsbehov.

I tillegg er det i analysene for grunnskole korrigert for forskjeller mellom den aktuelle kommunen og landsgjennomsnittet med hensyn til bruk av Statlige og private skoler. For pleie og omsorg er det i analysene også korrigert for at tidligere vertskapskommune for store institusjoner for psykisk utviklingshemmede har et utgiftsbehov som ikke fanges opp av kostnadsnøkkelen. Bærum og Drammen (Klæbu) er de eneste ASSS-kommunene som er tidligere vertskapskommune. 

I analysene er det også korrigert for forskjeller i pensjonsinnskudd og arbeidsgiveravgift for alle sektorer. Ved beregning av korrigert disponibel inntekt er det også korrigert for forskjeller i premieavvik.

Analyseresultatene vises i figurer med avvik mellom netto driftsutgifter (eksklusiv avskrivninger) i den aktuelle kommunen og beregnet utgiftsbehov for kommunen korrigert for de forholdene som er beskrevet i avsnittet foran. Det brukes tall for kommunekonsern for å få best mulig grunnlag til å sammenlikn mellom kommuner uavhengig av hvordan kommunen har organisert driften.

Det er viktig å være klar over at resultatene vil være påvirkes av eventuelle føringsforskjeller og føringsfeil og at de vil være avhengig av kvaliteten på indikatorene for beregnet utgiftsbehov.

Disponible inntekter og ressursbruk

Inntekter og ressursbruk. Avvik fra landsgjennomsnittet i kroner per innbygger (velg kommune under figuren)

Søylene helt til venstre i figuren over viser hvor høye frie inntekter Drammen har i forhold til landsgjennomsnittet etter at vi har korrigert for forskjeller i utgiftsbehov, arbeidsgiveravgift og pensjon. Denne inntekten tilsvarer det kommunen har anvendt til netto driftsutgifter for tjenestene (korrigert for utgiftsbehov, pensjon, arbeidsgiveravgift m.m.), netto renteutgifter og avdrag og netto driftsresultat. Forskjellen i disponibel inntekt gjenspeiler at kommunene har forskjellig inntektsgrunnlag og dermed ikke kan bruke like mye ressurser til de kommunale tjenestene. I 2021 var inntektene i Drammen 5 189 kroner lavere per innbygger enn landsgjennomsnittet. Dette innebærer en mindreinntekt på om lag 530 mill. kroner.

De øvrige søylene viser hvordan Drammen har fordelt disse mindreinntektene på ulike anvendelser sammenliknet med landsgjennomsnittet. For hvert år vil summen av de øvrige søylene være lik mindreinntekten som er vist helt til venstre i figuren.

Målt i kroner per innbygger ligger Drammen lavest på netto driftsutgifter til sektorene innenfor inntektssystemet. Motsatt ligger Drammen over landsgjennomsnittet når det gjelder premieavvik.

Sammenliknet med landsgjennomsnittet avtok inntektene i Drammen med 1 677 kroner per innbygger fra 2020 til 2021. Netto driftsresultatet gikk betydelig ned. I motsatt retning trakk høyere netto rente og avdrag. Samtidig gikk utgiftene til netto rente og avdrag ned og netto driftsresultatet gikk opp.

Ressursbruk og utgiftsbehov i sektorene innenfor inntektssystemet

Vi har beregnet at utgiftsbehovet til sektorene innenfor inntektssystemet inkludert administrasjon i Drammen utgjorde om lag 60 600 kroner per innbygger i 2021. Drammen kommunes netto driftsutgifter til de samme sektorene var 4 436 kroner lavere per innbygger enn dette. Drammen hadde dermed en mindreutgift i forhold til beregnet utgiftsbehov inkludert administrasjon på om lag 450 mill. kroner.

Netto driftsutgifter i sektorene innenfor inntektssystemet. Avvik fra landsgjennomsnittet i kroner per innbygger (velg kommune under figuren)

Figuren over viser hvordan Drammen har fordelt disse mindreutgiftene på de ulike tjenesteområdene innenfor inntektssystemet. Sammenliknet med landsgjennomsnittet har Drammen lavere driftsutgifter til administrasjon, grunnskole og pleie og omsorg. På grunn av kommunesammenslåing er det brudd i serien for Drammen fra 2019 til 2020. Fra 2020 til 2021 avtok utgifter til sektorene innenfor inntektssystemet med om lag 1 230kroner per innbygger sammenliknet med beregnet utgiftsbehov. Det skyldes i hovedsak nedgang i de relative utgiftene til administrasjon og pleie og omsorg. I og med at ressursbruken sammenliknes med landssnittet og landssnittet er et resultat av prioriteringene i alle landets kommuner, vil det kunne være endringer i kommunens prioriteringer fra 2020 til 2021 selv om ressursbruken per innbygger i egen kommune har vært tilnærmet den samme i begge årene (hensyntatt lønns- og prisvekst). 

I figuren overfor har vi sett på beløpsmessige avvik. I figuren nedenfor ser vi på de prosentvise avvikene. Siden det er stor forskjell mellom størrelsen på de ulike sektorene, kan relativt store beløpsmessige avvik i store sektorer som pleie og omsorg og grunnskole gi forholdsvis beskjedne utslag i prosent, mens det motsatte vil være tilfelle i de øvrige sektorene.

Netto driftsutgifter i sektorene innenfor inntektssystemet. Avvik fra landsgjennomsnittet i prosent (velg kommune under figuren)

Samlet sett lå Drammen utgifter i sektorene innenfor inntektssystemet 7,3 prosent under beregnet utgiftsbehov. Det var utgifter til grunnskole som lå lavest og utgiftene til helsetjenester som lå høyest.

Ressursbruk i sektorene utenfor inntektssystemet

Nedenfor ser vi på Drammens ressursbruk i sektorene utenfor inntektssystemet (= andre sektorer). På landsbasis utgjorde sektorene innenfor inntektssystemet 94 prosent og sektorene utenfor inntektssystemet 6 prosent av de samlede netto driftsutgiftene i 2021.

Korrigering av sektorer utenfor inntektssystemet

Med to unntak er det ikke korrigert for forskjeller i beregnet utgiftsbehov kommunene imellom når det gjelder sektorene utenfor inntektssystemet. Dette skyldes ganske enkelt at det ikke er laget kostnadsnøkler for sektorene utenfor inntektssystemet. Unntakene er innfor kultur der kostnadsnøkkelen for grunnskole er brukt til å korrigere utgiftsbehov når det gjelder musikk- og kulturskoler og innenfor næring der landbruksnøkkelen er brukt til å korrigere utgiftsbehov når det gjelder landbruksforvaltning. Det er i tillegg korrigert for at Oslos utgifter til statlig barnevern er ført på funksjonen for oppgaver utenfor kommunalt ansvarsområde. Det er også korrigert for forskjeller i pensjonsinnskudd og arbeidsgiveravgift.

For landet under ett var netto driftsutgifter i sektorene utenfor inntektssystemet på om lag 3 700 kroner per innbygger i 2021. I Drammen var utgiftene 535 kroner lavere per innbygger enn dette. Dette tilsvarer en mindreutgift på 54 mill. kroner.

Netto driftsutgifter i sektorene utenfor inntektssystemet. Avvik fra landsgjennomsnittet i kroner per innbygger (velg kommune under figuren)

Figuren over viser hvordan Drammen har fordelt disse merutgiftene på de ulike sektorene utenfor inntektssystemet. Utgiftene til VAR og brann og ulykkesvern er lavere enn landsgjennomsnittet, men utgiftene til næring er høyere. Fra 2020 til 2021 har det vært en nedgang på om lag 80 kroner per innbygger for utgiftene utenfor inntektssystemet. Nedgangen var størst innenfor VAR, mens det var en økning innen fysisk planlegging.  

Fordeling av disponible inntekter på ulike anvendelser

Til nå har vi sett på hvordan Drammen prioriterer sammenlignet med landsgjennomsnittet når det tas hensyn til forskjeller i utgiftsbehovet. Kommunene har imidlertid ulike inntekter og dette har til nå vært vist som høyere eller lavere frie disponible inntekter enn landsgjennomsnittet.

For å få et fullstendig bilde av kommunens prioriteringer kan også ulikheter i inntektsnivået avspeiles direkte. Spesielt viktig er dette for kommuner med lave disponible inntekter, som må ha en samlet ressursbruk som er under landsgjennomsnittet.

Nedenfor sammenlignes ressursbruken i Drammen med landsgjennomsnittet hvor det både er tatt hensyn til forskjeller i utgiftsbehov og korrigerte frie inntekter. Figuren nedenfor viser hvordan Drammen anvender sine inntekter sammenliknet med landsgjennomsnittet. Figuren er satt opp slik at hvis Drammen bruker en større del av inntektene på en bestemt anvendelse enn landsgjennomsnittet, må dette ha sitt motstykke i at Drammen må bruke en mindre del av inntektene enn landsgjennomsnittet på andre anvendelser. Summen av positive og negative avvik mellom Drammen og landsgjennomsnittet er alltid lik null. Avvik fra landsgjennomsnittet kan dermed tas som et uttrykk for hvordan kommunen har prioritert ressursbruken sammenliknet med landet for øvrig.

Fordeling av korrigert disponibel inntekt på ulike anvendelser. Avvik fra landsgjennomsnitt. Kroner per innbygger (velg kommune under figuren)

Drammen skiller seg fra landsgjennomsnittet gjennom relativt utgifter til helsetjenester og høy rente og avdrag. Dette har sitt motstykke i relativt lave netto driftsutgifter til grunnskole og lavt netto driftsresultat. Dersom Drammen i 2021 hadde fordelt inntektene på samme måte som landsgjennomsnittet, ville netto driftsutgiftene til helsetjenester vært 107 mill. kroner lavere og driftsutgiftene til grunnskole vært 120 mill. kroner høyere.

Netto driftsresultat for Drammen har relativt sett avtatt sammenliknet til landsgjennomsnittet fra 2020 til 2021. Dette har blant annet sitt motstykke i høyere renter og avdrag.

Produksjon og effektivitet

Viktige forskjeller mellom analysene av produksjon og effektivitet og ressursbruksanalysene

Analysene av produksjon og effektivitet skiller seg fra analysene av ressursbruk på noen viktige områder:

  • I analysene av ressursbruk måles alt i forhold til beregnet utgiftsbehov/landsgjennomsnitt, mens analysene av produksjon/effektivitet måles alt i forhold til ASSS-gjennomsnitt (veiet med innbyggertall)
  • I analysene av ressursbruk ser vi på netto driftsutgifter, mens i analysene av produksjon og effektivitet bruker vi brutto driftsutgifter
  • Mens analysene av ressursbruk har med alle kommunenes netto inntekter og utgifter, ser vi i analysene av produksjon og effektivitet på et begrenset antall tjenesteområder/sektorer
  • Mens analysene av ressursbruk hadde med alle kostrafunksjoner innenfor hvert tjenesteområde, vil det i noen tilfeller være med færre kostrafunksjoner i analysene av produksjon og effektivitet.

Nedenfor ser vi på produksjon og effektivitet i Drammen innenfor grunnskole, pleie og omsorg, helsetjenester, sosiale tjenester, barnevern og barnehager samt summen av produksjonen i disse sektorene. I en egen omtale av produksjonsindeksen ser vi på Drammen produksjon innenfor hver sektor. Der går det også frem hvilke kriterier som er lagt til grunn for produksjonsindeksene innenfor hver sektor.

Tjenester innenfor inntektssystemet Effektivitet, produksjon og brutto driftsutgifter 2021. Indeks- gjennomsnittet for ASSS- kommunene=1 (velg kommune under figuren)

Figuren over viser at i 2021 var samlet produksjon i Drammen av disse tjenestene 1,0 prosent lavere i Drammen enn ASSS-snittet. Produksjonen var høyest innenfor barnevern som var 16,8 prosent høyere enn ASSS-snittet og lavest innenfor pleie og omsorg med 1,6 prosent under ASSS-snittet.  

Når vi sammenholder forskjellene i produksjon med forskjellene i brutto driftsutgifter får vi et utrykk for relativ effektivitet. Dersom søylen for produksjon innenfor for eksempel grunnskole er høyere enn tilsvarende søyle for brutto driftsutgifter, vil kommunen være mer effektiv enn ASSS-snittet og vice versa.

I 2021 var brutto driftsutgifter 10,7 prosent lavere i Drammen enn ASSS-snittet. Dermed var effektiviteten i Drammen 10,9 prosent høyere enn ASSS-snittet.

Relativt sett var Drammen mest effektiv i produksjonen innenfor sosialtjenester om lå 29,4 prosent over ASSS-snittet. Produksjonen var relativt minst effektiv innenfor helsetjenester med 0,3 prosent over ASSS-snittet.

I figuren over har vi ikke tatt hensyn til forskjeller i utgifter til administrasjon. Når vi tar med i beregningen at Drammen hadde administrasjonsutgifter som var høyere enn ASSS-gjennomsnittet, var effektiviteten i Drammen 9,3 prosent høyere enn ASSS-gjennomsnittet.

Prosentvis endring i produksjon, behov og effektivitet fra 2020 til 2021 (velg kommune til høyre for figuren)

I motsetning til produksjonsindeksen som viser det relative forholdet mellom kommunene, gjelder endringen i produksjon over tid i tabellen bare den enkelte kommune og er beregnet ved å vekte sammen den prosentvise endringen i hver produksjonsindikator innenfor den enkelte tjenestesektor.

Tabellen over viser at produksjonen i Drammen økte med 5,8 prosent fra 2020 til 2021. Produksjonen gikk mest opp innenfor barnehager. Produksjonen gikk mest ned innenfor barnevern.

Fra 2020 til 2021 økte beregnet utgiftsbehov i Drammen med 0,3 prosent. Det vil si at endringen i produksjonen var 5,5 prosentpoeng høyere enn endringen i beregnet utgiftsbehov. Utgiftsbehovet økte mest innenfor pleie og omsorg. Utgiftsbehovet avtok innenfor innen barnehage.

Mens produksjonen i Drammen økte med 5,8 prosent gikk brutto driftsutgifter[1] reelt sett ned med 0,4 prosent. Dette gir en økning i effektivitet fra 2020 til 2021 på 6,2 prosent. Effektiviteten gikk mest opp innenfor barnehage, mens effektiviteten gikk mest ned innenfor helsetjenester. Endringen i både produksjon og effektivitet må ses i sammenheng med håndteringen av koronapandemien.  Innenfor helsetjenester fanger ikke produksjonsindeksen opp ekstra innsats i kommunene knyttet til håndteringen av koronapandemien slik som for eksempel vaksineringer og testing og smittesporing (TISK).  Det forklarer økning i ressursbruk og nedgangen i effektivitet for mange kommuner.  Også innen pleie og omsorg, grunnskole og barnehage hadde kommunene øke kostnader både i 2020 og 2021 uten at denne ressursinnsatsen fanges opp i produksjonsindeksen. 

 

[1] Brutto driftsutgifter eksklusiv avskrivninger og sosiale utgifter. Det er brukt data fra PAI-registeret for årslønnsvekst i Fredrikstad for hver enkelt sektor. For kjøp av varer og tjenester er det for alle kommuner og alle sektorer lagt inn en prisstigning på 7,6 prosent. Dette er hentet fra deflatoren til TBU. Det er lagt inn samme lønnSTAdel og andel kjøp av varer og tjenester for alle kommunene. Andelene er basert på gjennomsnittstall for ASSS-kommunene. Det er gjort separate beregninger for hver sektor, slik at det tas hensyn til at lønnSTAdelen er høyere i noen sektorer enn andre.