Råd om veiledning i introduksjonsprogrammet

Hvordan kan veiledningen bidra til bedre resultater i introduksjonsprogrammet? Her har vi samlet gode tips, suksesshistorier og bakgrunnsmateriale for deg som jobber med introduksjonsprogrammet i kommunene.

Om prosjektet

Om prosjektet

Den digitale veilederen er laget på bakgrunn av prosjektet "Arbeidsretting og differensiering av intrtoduksjonsprogrammet". Her har forskere sett på hva som kjennetegner et vellykket introduksjonsprogram, og laget ti gode grep som øker sjansen suksess.

Skape tillit

Skape tillit

Prosessen med å skape tillit mellom veileder og deltaker er helt grunnleggende for at deltakeren skal lykkes i å nå sine mål om arbeid eller utdanning.

Deltakermedvirkning

Deltakermedvirkning

Deltakerne skal være ansvarlige for sine egne valg, og få et eierforhold til sitt eget program.

Ti gode grep

Hvordan skape et vellykket introduksjonsprogram med gode resultater? Her har vi samlet ti gode grep som øker sjansen for suksess.

Les mer

Veiledningens faser

Introduksjonsprogrammet kan deles opp i ulike faser, og her presenterer vi fem av dem. Disse er valgt med utgangspunkt i kommunenes erfaring med veiledningen i introduksjonsprogrammet, men er ikke ment som en fasit.

Les mer

Ressursbanken

Det finnes mange ressurser å benytte seg av som støtte til veiledningen i introduksjonsprogrammet. Vi har samlet en del av dem her.

Les mer

SISTE OM INTEGRERING

Gode intensjoner, men lite realisme i ny integreringslov

HØRING

Gode intensjoner, men lite realisme i ny integreringslov

– Etter 15 års erfaring med introduksjonsloven er det naturlig at det kommer større endringer, men da er det avgjørende at nye oppgaver er mulige å gjennomføre for kommunene, sier Helge Eide, områdedirektør i KS.

Introduksjonsprogrammet: – Vi måler ikke godt nok

Introduksjonsprogrammet: – Vi måler ikke godt nok

Målet med introduksjonsprogrammet for flyktninger er at flest mulig skal komme i arbeid og delta aktivt i samfunnslivet. En ny rapport viser at vi måler på feil måte når vi skal finne ut hvordan vi lykkes i dette arbeidet.

Høringssvar om voksne i grunnskole og videregående opplæring

HØRING

Høringssvar om voksne i grunnskole og videregående opplæring

KS støtter Livsoppholdsutvalget i det overordnede målet om høy yrkesdeltakelse i befolkningen, og er enig i at kompetanse er en viktig faktor for at den enkelte innbygger skal kunne ha en stabil og varig tilknytning til arbeidslivet.

Ny integreringslov på høring – KS ønsker innspill

Ny integreringslov på høring – KS ønsker innspill

I august sendte Kunnskapsdepartementet forslag til en ny lov om integrering, integreringsloven, på høring. Loven skal oppheve og erstatte introduksjonsloven. Samtidig foreslås endringer i statsborgerloven. Fristen for å avgi høringssvar er 15. november.

Flere flyktninger får utdanning

Flere flyktninger får utdanning

Nye tall viser at betydelig flere flyktninger går over til videregående opplæring etter introduksjonsprogrammet. Dette er svært positivt og viser at kommuner og fylkeskommuner virkelig har erkjent at utdanning er veien til varig arbeid og integrering.

KS’ høringssvar til ny tolkelov

HØRING

KS’ høringssvar til ny tolkelov

KS har avgitt høringssvar til regjeringens forslag til ny tolkelov, som skal regulere offentlige organers ansvar for bruk av tolk i møte med innbyggere som ikke behersker norsk.

Les flere artikler

KONTAKT