Kjernejournal

  • Om løsningen

    I kjernejournal får leger, sykepleiere, helsefagbarbeider, vernepleier med flere oversikt over pasientens legemidler, besøkshistorikk og kritisk informasjon. Kjernejournal er en nødvendig byggekloss for å kunne ta i bruk andre digitale løsninger slik som e-resept (SFM), felles legemiddel liste (PLL), innsyn i sykehus dokumenter og pasienters prøvesvar. Les mer om kjernejournal på nettsidene til Norsk helsenett. 

  • Hvem kan bruke løsningen?

    Løsningen er tilgjengelig for helsepersonell som jobber på sykehjem eller i hjemmetjenesten.

  • Hva må kommunene gjøre for å ta i bruk?

    Det er laget veiledning for å bistå kommuner med innføring av løsningen. Se veiledningen på nettsidene til Norsk helsenett.
  • Påmelding felles innføringsløp – Kjernejournal 2024

    Ved å delta i innføringsløp for Kjernejournal til sykehjem og hjemmetjeneste får kommunen veiledning, verktøy og nødvendig maler for implementering av løsningen. Felles innføringsløp legger vekt på erfaringsdeling og samarbeid mellom kommuner, det gjelder både kommuner som har innført og kommuner som skal innføre Kjernejournal. 

    Informasjonsmøte i mars:

    21. mars kl. 12:00 til 13:00                               Meld deg på her.

    22. mars kl. 09:00 til 10:00                               Meld deg på her

    Kommuner som ikke har tatt i bruk løsningen oppfordres til å delta i det nasjonale innføringsløpet. 

    Felles nasjonalt innføringsløp i april

    Frist for påmelding til felles innføringsløp er 12. april kl. 16:00. 

    Meld deg på her

    Tidsplan felles innføringsløp - Kjernejournal

     

     

DigiHelsestasjon

  • Om løsningen

    Med DigiHelsestasjon kan innbygger sende og motta meldinger fra helsestasjon og skolehelsetjenesten. Innbygger vil på en sikker og trygg måte få oversikt over avtaler, motta varslinger og få tilgang til relevant informasjon. Les mer på vår nettside her

  • Hvem kan bruke løsningen?

    Digihelsestasjon kan benyttes av barn og unge i skolehelsetjenesten og helsestasjon for unge. I tillegg gravide, foreldre med barn i alderen 0-5 år og helsepersonell.

  • Hva må kommunene gjøre for å ta i bruk?

    Erfaringer og veiledning for å ta i bruk løsningen finner du på ks.no.

    Løsningen har vært tilgjengelig siden 2021 og ble i 2023  tilført en ny funksjonalitet for ungdom mellom 12- og 15 år.

  • Planlegging felles innføringsløp – (Under arbeid)

    Nasjonal koordineringsgruppe for felles innføringsløp har etablert arbeidsgrupper, som nå skal planlegge for felles innføringsløp.

    For Digihelsestasjon er det nå opprettet en arbeidsgruppe som skal komme med forslag til felles innføringsløp.

    Arbeidsgruppen skal se på både Digihelsestasjon (basis) og Digihelsestasjon (inkl ungdomsfunksjonalitet).

     

    Digihelsestasjon (basis og ungdomsløsning)

    Nasjonal innføringsleder

    Kjetil Axelsen (DigiViken)

    NHN

    Martin Gulseth

     

    Martin Stokvik Arntzen

    Deltakere i arbeidsgruppen

    Torolf Slettvoll  (E-helse Nord)

     

    Berit M.H. Eira (E-helse Nord)

     

    Marit Øverengen (Trøndelag)

     

    Nadja Hindhammer (Oslo kommune)

     

    Aslaug Lunde (Digi Vestland)

    KS e-helse

    Eirik Tenfjord (KS e-helse, innleid)

    Kontaktperson e-helse: Kjetil Løyning

     

DigiHelse

  • Om løsningen

    Brukere og pårørende kan kommunisere digitalt med helsepersonell via helsenorge.no. De ansatte i kommunen betjener Digihelse i sitt eget journalsystem. Mer informasjon finner du på ks.no, her.

  • Hvem kan bruke løsningen?

    Innbyggere, deres pårørende og kommunen kan bruke digihelse for å kommunisere digitalt.

  • Hva må kommunen gjøre for å ta i bruk?

    Her finner dere alt dere trenger for å komme i gang, for eksempel maler, presentasjoner og informasjonsmateriell. Vi starter med en kvikk-guide.

     

     

  • Planlegging felles innføringsløp – (Under arbeid)

    Nasjonal koordineringsgruppe for felles innføringsløp har etablert arbeidsgrupper, som nå skal planlegge for felles innføringsløp.

    For DigiHelse er det nå opprettet en arbeidsgruppe som skal komme med forslag til felles innføringsløp.

     

    Digihelse

    Nasjonal innføringsleder

    Eli K. Strømsberg (E-helse Nord)

    NHN

    Kristine Hol Smestad

     

    Martin Gulseth

     

    Martin Stokvik Arntzen

    Deltakere i arbeidsgruppen

    Marit D. Petersen (DigiTV)

     

    Monica Kristiansen (Digi Innlandet)

     

    Hilde Vatvedt (DigiViken)

     

    (Torolf Slettvoll (E-helse Nord))

     

    Cecilie Ingebrigtsen (E-helse Nord)

     

    Tone Okkenhaug (Digi Trøndelag)

     

    Anne Marit Rennemo (Oslo)

    KS e-helse

    Under avklaring

    Kontaktperson e-helse: Kjetil Løyning

     

Velferdsteknologi og løsninger for digital hjemmeoppfølging

  • Om løsningen

    Velferdsteknologi gir personer med hjelpebehov bedre livskvalitet, økt trygghet og større mulighet til å klare seg på egenhånd. I tillegg kan det gi økt omsorgskapasitet i kommunene dersom det innføres i tilstrekkelig omfang, og det samtidig foretas endringer i arbeidsprosesser. Eksempel på velferdsteknologi og løsninger for digital hjemmeoppfølging er: elektronisk medisineringsstøtte, lokaliseringsteknologi, digitalt tilsyn, elektronisk dørlås, trygghetsalarm, logistikk og kompetansestyringsverktøy.

     

  • Hvem kan bruke løsningen?

    Ansatte i den kommunale helse- og omsorgstjenester og innbygger kan ta i bruk løsningen.

  • Hva må kommunene gjøre for å ta i bruk?

    Veiledning for å bistå kommuner med å ta i bruke denne type teknologi finner du på ks.no.

Velferdsteknologisk knutepunkt

  • Om løsningen

    Velferdsteknologisk knutepunkt er en tjeneste som håndterer informasjonsflyt mellom velferdsteknologisk løsninger og elektronisk pasientjournal.

  • Hvem kan bruke løsningen?

    Helsepersonell som jobber med velferdsteknologiske løsninger vil kunne ha nytte av VKP. Løsningen tilbyr både uthenting av opplysninger fra EPJ og automatisk journalføring i EPJ fra velferdsteknologisk utstyr. Hovedformålet med tjenesten er å bidra til et felles knutepunkt, hvor ulike leverandører kan formidle journalverdige opplysninger mellom systemer som ellers ikke snakker  

  • Hva må kommunene gjøre for å ta i bruk?

    VKP vil først gi nytte når kommunen har tatt i bruk velferdsteknologiske løsninger i tjenestene. Kommunen må kontakte sine velferdsteknologileverandører og leverandør av elektronisk pasientjournal og sammen med disse gjøre forberedelser til å ta i bruk VKP. Kommunen må også dokumentere og vurdere hvilke tjenesteforløp man ønsker å ivareta.
     
    Mer informasjon om hva som må gjøres for å få denne løsningen på plass finnes på NHN sine nettsider. 
  • Planlegging felles innføringsløp – (Under arbeid)

    Nasjonal koordineringsgruppe for felles innføringsløp har etablert arbeidsgrupper, som nå skal planlegge for felles innføringsløp.

    For Velferdsteknologisk knutepunkt er det nå opprettet en arbeidsgruppe som skal komme med forslag til felles innføringsløp.

     

    Velferdsteknologisk knutepunkt

    Nasjonal innføringsleder

    Eva Tone Fosse (DigiRogaland)

    NHN

    Jørgen Worum

    Deltakere i arbeidsgruppen

    Anette Skogstad (E-helse Nord)

     

    Trond Aardal (E-helse Nord)

     

    Benedicte Nyborg (DigiMRfk )

     

    Lill Monica Kirsebom* (DigiViken)

     

    Under avklaring

     

    Solrunn Hårstad (Digi Trøndelag)

     

    Marianne Holmesland (Digi Agder)

    KS e-helse

    Under avklaring

    Kontaktperson e-helse: Kjetil Løyning

     

Skatt og inntektsopplysninger

  • Om løsningen

    Opplysninger om ligning, skatt og inntekt for å kunne beregne innbyggers egenandel ved helsetjenester  får kommunen via elektronisk pasientjournal. Leverandører som tilbyr en løsning for å beregne egenandel for langtidsopphold institusjon, er KS Fiks, Visma Omsorg Profil, DIPS Front CosDoc, Tietoevry Gerica og Helseplattformen. Samtidig tilbyr KS Digitale fellestjenester en nettsideløsning og grensesnitt for summering av beregningsgrunnlaget, som saksbehandler kan benytte videre i egenandelsberegningen i sitt fagsystem. 

  • Hva må kommunene gjøre for å ta i bruk?

    Tilgang til Skatteetatens delingsløsning for skatte- og inntektsopplysninger - KS