Til hovedinnhold
Steg 2

Kartlegge

Nå har prosjektgruppen lagt grunnlaget for prosessen videre, og det er på tide å starte kartleggingen. For å få til en effektiv og vellykket oppgavedeling, må dere se på hvordan oppgaver løses i dag og hva som ikke fungerer.

Foto: Nucleus

I dette steget finner du informasjon og nyttige verktøy som kan brukes i kartleggingen.

Fellesoppgave: oppgavekartlegging

Vi fortsetter med å kartlegge hvordan oppgavene utføres i dag.

Det er viktig å finne ut av hva som hindrer god arbeidsflyt. Ved å se nærmere på situasjoner i løpet av en vakt eller en aktivitet, ser vi hva som kan løses bedre. Det kan for eksempel være vaktskifte, gjennomføring av legevisitt eller måltider – eller andre oppgaver på tjenestestedet. 

 

For å gjennomføre denne oppgaven trenger dere:

 

  • Post-it lapper i tre ulike farger
  • Penner, tusjer eller blyanter så alle kan skrive
  • Gråpapir hvor dere fester lappene systematisk, og som dere ruller sammen og tar frem igjen, for eksempel ved neste personalmøte

Tips
Heng gråpapiret med lappene på et sted som er synlig for alle, for eksempel på pauserommet. La lappene henge lenge nok til at de som jobber deltid kan lese gjennom og legge til sine lapper.

Slik utfører dere kartleggingen

 

1. Kartlegg oppgavene: Hvilke oppgaver gjør vi hos oss?

Start med å kartlegge et avgrenset tidsrom, for eksempel en dagvakt. Begynn ved vaktstart og følg vaktrytmen.

 

Tidsrom: Dagvakt
Aktivitet: Frokostservering

 

Oppgaver:

 

  • Dekke bord
  • Finne frem mat
  • Hente pasienter (noen trilles, andre leies)
  • Dele ut medisiner
  • Svare på telefoner
  • Bestille mat


Her finner du forslag til oppfølgingsspørsmål knyttet til ulike oppgaver:

Oppfølgingsspørsmål

  • Når starter dagvakten?
  • Kommer alle på jobb samtidig?
  • Hva gjør dere først?
  • Når skjer overlapping? Hva skjer? Hvor foregår det? Hvem er med?
  • Når skjer fordeling av oppgaver og pasienter? Hvem gjør dette? 
  • Hvor dokumenterer dere beskjeder og oppgaver?
  • Hvem låser ut medisiner, og hvem deler ut?
  • Når starter måltider? Hvordan forgår dette?
  • Har dere nok biler til at alle kommer seg ut samtidig?
  • Hvem har ansvar for bilhold?
  • Hvor mye tid bruker dere på kjøring mellom pasienter?
  • Venter dere på hverandre?
  • Legevisitt: hvordan foregår dette? Hvordan forberedes visitten?
  • Medisinrom: Hvilke oppgaver gjøres her?
  • Koordinering med tildelingskontoret: hvordan fungerer det?
  • Hender det ofte at lege pålegger dere ekstra oppgaver?
  • Rekker dere alle oppgaver?
  • Opplever dere mye støy i rapportsituasjonen?
  • Hvordan er tilgangen på PCer, telefon for rapportskriving?
  • Har dere pasienter som blir utskrevet og trenger hjelpemidler omgående?
  • Opplever dere mye avvik? Hvordan håndteres disse?
  • Hvordan fungerer samarbeidet med korttid og hjemmetjenesten?
  • Hvordan håndterer dere pasienter som skal inn på sykehus?
  • Hvordan håndterer dere kartlegging av nye pasienter?
  • Hjelpemidler og utstyr: tar dere ansvar for dette?
  • Bruker dere mye tid på å hjelpe hverandre?
  • Hvordan løser dere innsamling og rengjøring og utlevering av dosetter?
  • Hvordan håndterer dere bestilling av medisiner?
  • Innleie/dekke vakante vakter?

 

2. Finn utfordringene


Nå som oppgavekartleggingen er gjennomført, skal dere identifisere hva som hindrer god arbeidsflyt og riktig bruk av kompetanse.

 

Tips

Start med de mest utfordrende oppgavene. Det kan for eksempel være vaktrapport, medisinutdeling eller servering av frokost.

Husk å ta bilde av lappene når de henger oppe. Da kan dere gå tilbake og se hva dere har kommet frem til.

 

3. Prioriter de største utfordringene

Start med det dere har gode forutsetninger for å løse. Ranger og prioriterer utfordringene og bli enige om hva som skal løses først.

 

Foto: Nucleus

 

Lenkeblokk Icon Last ned mal for oppgavekartlegging

 

Som dere ser etter kartleggingen, kan oppgavene være mange. For at det skal bli enklere å jobbe videre med disse, er det lurt å kategorisere dem.

 

I modellen finner dere noen forslag til vanlige kategorier, men her kan dere legge til og tilpasse etter behov.

 

Lenkeblokk Icon Last ned mal for kategorisering av oppgavekartlegging

 

Foto: Nucleus

 

Lenkeblokk Icon Last ned mal for oppsummering av oppgavekartlegging

Kom til bunns i hindringene med en rotårsak-analyse

Når dere har identifisert hindringene, må dere finne ut hvorfor de oppstår. 

Foto: Nucelus

 

Lenkeblokk Icon Last ned mal for rot-årsakanalysen

Slik fungerer rot-årsakanalysen i praksis

 

Seksjon Vigernes i Lillestrøm kommune hadde utfordringer med rapportering som trakk ut i tid. Det påvirket informasjonsflyt og effektivitet ved vaktskift. 

Her var rot-årsaken at tjenestestedet ikke hadde tydelige føringer for formidling ved overlapping. 

 

De gjennomførte denne øvelsen for å komme til bunns i problemet: 

Foto: Nucleus

Tips

Hvis rot-årsaksanalysen avdekker flere utfordringer, kan dere kategorisere disse i en liste med klar fordeling av ansvar. Prioriter utfordringene som påvirker flest. 


Oppgave

 

I denne oppgaven skal dere finne mulige løsninger og prioritere tiltak basert på effekt sammenlignet med innsats. Det dere plasserer øverst til høyre har best effekt med minst innsats – og bør prioriteres. Her finner dere et skjema som gjør oppgaven enkel. Avgjør hvilke tiltak dere skal gjøre for å fjerne hindringene.

 

Foto: Nucleus

 

Lenkeblokk Icon Last ned mal for å finne mulige løsninger

 

Foto: Nucleus

 

Lenkeblokk Icon Last ned mal for å prioritere tiltak

Tips

Vurder om noen oppgaver kan flyttes til andre tider på døgnet for å oppnå bedre flyt og ressursbruk.

Kartlegg kompetanse

For å mestre nye arbeidsoppgaver, må hver medarbeider ha nødvendig kompetanse.

 

Oppgavekartleggingen og de identifiserte utfordringene er utgangspunktet for kompetansebehovet på tjenestestedet.

 

Husk at ansatte må forstå hvorfor kompetansen skal kartlegges. Det krever tydelig informasjon. Hensikten med kartleggingen er å sikre at alle oppgaver utføres med riktig kompetanse, til det beste for brukeren.

 

Tips

Gå sammen i grupper og reflekter over hvilken kompetanse som er viktig for dere, og hva dere anser som basiskompetanse.

 

Få oversikt over kompetansen

Når dere vet hvilken kompetanse dere trenger for å starte med ny oppgavedeling, må dere finne ut hva som mangler på tjenestestedet. Hensikten er å planlegge tiltak for medarbeiderne som trenger å heve sin kompetanse.

 

Kompetansekartleggingen må knyttes til den nye oppgavedelingen, og ikke generelt til hele tjenestestedet.

 

Kartlegging av individuell kompetanse gjøres av fagleder eller avdelingsleder i samtale med den enkelte. Hensikten med denne samtalen er å vurdere det reelle kompetansenivået.  

 

Oppgave

Bruk trafikklysmodellen for å gjennomføre den individuelle kartleggingen. Fyll ut modellen med utgangspunkt i kompetansen som den nye oppgavedelingen krever.

Husk: Dette er ikke en generell kartlegging av kompetansebeholdningen ved tjenestestedet.

Foto: Nucelus

 

Lenkeblokk Icon Last ned mal for oversikt over individuell kompetanse

 

Foto: Nucelus

 

Lenkeblokk Icon Last ned mal for oversikt over felles kompetanse

 

Eksempel på kompetansekartlegging i Meløy kommune

Se oppgavene Meløy kommune jobber med i sin kompetansekartlegging innen datateknisk kunnskap, ernæring, fall, trykksår og vitale målinger.


Lenkeblokk Icon Last ned eksempel fra Meløy kommune

Diskuter disse punktene i refleksjonsgruppen:

  • Hva de ulike kompetansene innebærer
  • Hvor dere opplever mestring
  • Hvor dere mangler erfaring, kunnskap eller kapasitet
  • Hva som skal til for å lykkes med oppgavedelingen
  • Hvilken kompetanse som er viktig for oppgavene
  • Hvilke tiltak som haster mest
  • Hvilke forventninger dere har til gjennomføringen av de nye oppgavene

Oppsummering: Kartlegge oppgavedeling

Nå er oppgavedeling og kompetanse kartlagt, og det er laget en plan for kompetanseheving.

Neste steg handler om å lage ny oppgavedeling.

KONTAKT