Til hovedinnhold
Læringssteg 2

Ta rollen som leder

Som leder i kommunen/fylkeskommunen har du en viktig og spennende jobb. Du er med på å løse krevende utfordringene med dyktige kollegaer som yter sitt beste for innbyggerne hver dag. I dette trinnet vil du lære om kjernen i god ledelse og medarbeiderskap.

Som leder i kommunen/fylkeskommunen skal du og avklare forventninger, håndtere stress, kjenne humorens krefter og bidra til opplevelsen av mestring og arbeidsglede. Som ny leder bidrar du til at kommunen din skal lykkes i dag og i fremtiden. Du får myndighet til å ta beslutninger som påvirker medarbeideres arbeidshverdag. 

Filmen varer i 01:57 minutter

Leder i kommunal sektor

Overgangen fra å være ansatt til å bli leder i kommunal sektor kan oppleves utfordrende. Som ny leder må du utvikle og mestre en ny identitet. Du går fra å ha begrenset faglig ansvar til å ha et ansvar som berører hele kommuneorganisasjonen. Du må kanskje lede tidligere kolleger, noe som kan være en utfordrende overgang.

Noen av områdene du må kjenne til, som leder i kommunal sektor inkluderer:

  • Strategi
  • Budsjettstyring (avhengig av ditt ledelsesnivå)
  • Personaladministrasjon
  • Å lede dine medarbeidere, og sikring av klare mål og oppgaver for dem
  • Rekruttering
  • Arbeidsgivers styringsrett og lokalt partssamarbeid (du lærer mer om dette i trinn 3) - Dette ligger til ledere med delegert ansvar, da har du både personal og budsjettansvar, og da er du arbeidsgiverrepresentant.

Som leder vil du ikke ha svarene på alle spørsmål fra dine medarbeidere og besitte all kunnskap og ekspertise på alle områder.

Å erkjenne dette som leder kan faktisk være en styrke, fordi det viser ydmykhet og evnen til å stole på andres styrker og ekspertise. Som leder kan du oppmuntre og støtte dine medarbeidere til å ta initiativ og bidra med sine unike talenter og ferdigheter.

Som ny leder er det avgjørende å ha en forståelse for at du i tillegg til å ha personalansvar for dine medarbeidere også må forholde deg til en rekke andre interessenter.

 

Foto: BehaviorLab

Illustrasjon: Hanne Dorthe Sørensen, DK (Lederskapbelse.dk)

Kjernen i god ledelse

Tillit er avgjørende for god ledelse. Å bygge tillit er en nøkkel til din legitimitet som leder og din evne til å påvirke, inspirere og få ting gjort. Tillit må bygges fra første dag i lederjobben og utvikles over tid. Som leder må du vise at andre kan stole på deg – det du sier, må samsvare med det du gjør. Du er en rollemodell for dine medarbeidere og skal utvikle en god kultur som bygger på organisasjonens verdier.

Som leder er det avgjørende at du har tillit til at medarbeiderne dine har kompetansen som trengs for å løse oppgavene de er ansatt for å gjøre. Når du stoler på medarbeiderne dine og legger til rette for mestring og kompetanseutvikling, styrker du deres motivasjon og engasjement.

Ledelse er en kontinuerlig læringsprosess- du lærer mens du leder. Det innebærer å reflektere over egen praksis, og være bevisst på hvordan du påvirker dine medarbeidere gjennom egen atferd og kommunikasjon.

Som ny leder i den kommunale sektoren beveger du deg nå inn i et terreng med ulike roller, relasjoner og oppgaver som krever ulike ferdigheter. Hvilke ferdigheter som kreves av deg, avhenger av situasjonen og relasjonen du befinner deg i. Ingen dager er like! Hver dag må du håndtere ulike utfordringer: Medarbeidere som blir syke eller slutter, driftsoppgaver som ikke kan vente, eller omstillingsprosjekter som skal gjennomføres.

For å være en god og effektiv leder må du ha ferdigheter innenfor disse tre områdene: Relasjoner, endring og oppgaver.

                               


Relasjon

Som ny leder vil du oppleve at det kan gå mye tid til drift og løsning av oppgaver. Det er samtidig viktig at du utvikler gode relasjoner til medarbeiderne dine. Det handler om å forstå hva dine medarbeidere er opptatt av, og hvordan du kan bygge tillit og grunnlag for godt samarbeid. Det handler også om hvordan du kan legge til rette for at hver enkelt kan mestre og utøve sine arbeidsoppgaver enda bedre. Det er ofte på det relasjonelle planet at misforståelser og konflikter oppstår. Å bygge gode relasjoner kan være emosjonelt krevende. Det er derfor viktig å lytte til og gi tilbakemeldinger til medarbeiderne dine. Dette er ferskvare, og du må være til stede og gjøre det der og da. Dette bidrar til at de opplever å få støtte og omsorg fra deg, og at du forstår medarbeiderens kompetanse, gir dem tilstrekkelig autonomi og tar hensyn til deres behov og interesser.

Oppgaver

Oppgaver handler om daglig drift. Dette er gjerne ansvarsområdet i din stillingsbeskrivelse, og oppleves derfor kanskje som enklere å forstå og mestre. Det handler om å sette mål, å være god på struktur og styring etter mål og rammer, å ha gode rapporteringssystemer og å følge opp resultater. Du må være kjent med prosedyrer, regler og retningslinjer og vite hva som er kravene til de oppgavene som skal utføres. Og sikre at de ansatte har den kompetansen som kreves.

Endring

Endring handler om videreutvikling og det langsiktige, og å utvikle strategier som legger til rette for dette. Det handler om å tilpasse seg omgivelsene og rammebetingelsene, og tenke nytt. Nytenkning krever at du legger til rette for rutiner og strukturer som støtter opp under utvikling av nye ideer, eksperimentering og nye samarbeidsformer. Det langsiktige innebærer usikkerhet, der du ikke vet hva sluttresultatet blir. Derfor må du våge å jobbe under usikkerhet og endring, prøving og feiling og utvikle egne ferdigheter for å skape en kultur for innovasjon og bruk av ny teknologi.

Det er også viktig å erkjenne at vektingen mellom endring, oppgaver og relasjoner kan endre seg over tid, og som leder må du beherske samspillet mellom alle tre for å lykkes med endringer og endringsledelse. For eksempel, gode relasjoner er avgjørende for å skape tillit, som igjen er essensielt for å lykkes med både daglig drift og endring. Tenk derfor på «tre om dagen» - å fokusere på oppgaver, relasjoner og endring hver dag.

Mestringsorientert ledelse

Det viktigste du gjør som leder, er å legge til rette for at medarbeiderne mestrer jobben sin – derav navnet mestringsorientert ledelse. Der sirklene berører hverandre, utøver vi mestringsorientert ledelse. Mestringsorientert ledelse er ikke en fastlåst måte å lede på, men kan praktiseres på mange ulike måter. Det er tre viktige elementer i mestringsorientert ledelse:

 

  • Retning: Hvor skal vi?
  • Mening: Hvorfor skal vi dit?
  • Individuell oppmerksomhet: Hva trenger du for at vi skal komme dit?

 

Retning innebærer å kommunisere tydelige mål, forventninger og resultater til medarbeiderne. Det handler om struktur og organisering og å være tydelig på rolleklarhet – rollen til hver enkelt medarbeider må være klart definert og i tråd med kompetanseprofilen til medarbeideren. 

Mening innebærer å gi mål og virkemidler et innhold, slik at arbeidsoppgavene er motiverende og meningsfylte. Mestringsorienterte ledere er ofte gode til å inspirere, engasjere og skape felles innsats. De har et bevisst forhold til språket de bruker, og velger positive og motiverende ord og uttrykk.

Individuell oppmerksomhet er å vise interesse overfor hver enkelt medarbeider og tilby støtte og hjelp dersom det er nødvendig. Mestringsorienterte ledere er opptatt av å bygge mestringstro og gi handlingsrom og mestringsopplevelser gjennom bruk av kompetanse.

Du som leder har ikke alle svarene, og trenger heller ikke å ha det.

  • Det er viktig at dine medarbeidere får brukt og utviklet egen kompetanse

  • Tillit og trygghet er fundamentet for å hente ut potensialet i medarbeiderne
    • Pek retning
    • Vær tydelig på forventning
    • Skap dialog om hvordan vi skal løse oppgaven
    • Avdekk om de ansatte har kompetanse til å løse oppgaven
    • Se og anerkjenn dine medarbeidere
    • Lytt til dine medarbeidere
    • Etterspør resultater

Den mest effektive støtten du kan gi dine medarbeidere er å legge til rette for bedre mestring og utvikling. Dette kan gjøres gjennom å stille krav, gi råd, støtte og gi konstruktive tilbakemeldinger. Mestringsorientert ledelse er ikke en fastlåst måte å lede på, men praktiseres på mange ulike måter, avhengig av din personlighet og stil. I tillegg er det viktig at du bygger tillit og gode relasjoner til tillitsvalgte, dette vil du lære mer om i neste steg.

Foto: Shutterstock

Oppgaver

  1. Gjør deg kjent med verdiene til din kommune/fylkeskommune

  2. Hvordan kommuniserer du forventninger til medarbeiderne dine?

  3. Hvordan gir du konkrete tilbakemeldinger til medarbeiderne dine?

  4. Hvordan legger du til rette for at den enkelte medarbeider får brukt og utviklet kompetansen sin?

  5. Hvordan får du kunnskap om hva medarbeiderne dine trenger for å kunne gjøre en god jobb?

Foto: ScanStockPhoto

Tips til litteratur

  • Ny som leder
    (Mona Evjen, Hegner media, Oslo 3 utgave 2021)
  • På randen av ledelse: En veiviser i førstegangsledelse
    (Frode Hubertz Haaland og Frode Dale, Gyldendal akademisk, Oslo 2014)

KONTAKT