Til hovedinnhold
Læringssteg 3

Mestre det viktigste innen lov og avtaleverket

Som leder i en kommune eller fylkeskommune er det viktig at du mestrer det viktigste innen lov og avtaleverket. Dette handler blant annet om hvordan du som leder samarbeider med tillitsvalgte, og hvordan du sikrer et godt og forsvarlig arbeidsmiljø.

Arbeidsmiljøloven

Arbeidsmiljøloven gir rammer for hvordan ledelse skal utøves. Loven skal sikre et godt arbeidsmiljø som bidrar til en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, og trygge og forutsigbare arbeidsforhold for alle arbeidstakere.

Filmen varer i 05:16 minutter


Arbeidsmiljøloven bygger på tre grunnleggende forutsetninger. Ledelsesretten (styringsretten), arbeidsgivers omsorgsplikt (omsorgsplikten), og arbeidstakers plikt til å respektere og innrette seg etter beslutninger som er tatt (lojalitetsplikten).

Når du har personalansvar, må du legge til rette for at medarbeiderne mestrer jobben sin. Dette er et omfattende og krevede ansvar, men i vår kontekst, er det sentrale å sørge for at de har et forsvarlig fysisk og psykisk arbeidsmiljø. Dette er omsorgsplikten.

Du må med andre ord kjenne til reglene i arbeidsmiljøloven kapittel 4 og de pliktene som arbeidsgiver har der. De gjelder i tillegg til kravene til fysisk og psykisk arbeidsmiljø også oppfølging og tilrettelegging for arbeidstakere med redusert arbeidsevne.

Ved å være en leder det føles trygt å ta opp ting med og som er lyttende og viser omsorg, en leder som har integritet, er tydelig, rettferdig og etterrettelig, vil mye være gjort når det gjelder å sørge for at det psykiske arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig.  På denne måten vil du klare å bygge gode relasjoner med dine medarbeidere og vil kunne forebygge konfliktsaker som vil kunne lamme hele arbeidsmiljøet og ta bort fokuset fra å sørge for tjenester til innbyggerne i kommunen eller fylkeskommunen.

Når du er bevisst på hvor viktig det er hvordan du opptrer når du er leder og utøver omsorgsplikten på en god måte, blir de to andre sidene av din personaloppfølging mye lettere.

Du har rett og plikt til å lede, organisere, fordele og kontrollere arbeidet, – med andre ord utøve arbeidsgivers styringsrett. Det kan innebære endring av arbeidsoppgaver, arbeidssted osv. Arbeidstakere har plikt til å forholde seg lojalt til saklige beslutninger innenfor styringsretten.

Du finner ikke regler om arbeidsgivers styringsrett i arbeidsmiljøloven da det er høyesterettspraksis som har utmeislet hvor grensen går mellom endringer som er innenfor eller utenfor styringsretten. Er de utenfor, er det arbeidsmiljølovens saksbehandlingsregler og stillingsvernsregler om oppsigelse som kommer til anvendelse da det vil være en endringsoppsigelse.

Utøvelse av styringsrett innebærer også retten til å tilsette og å si opp medarbeidere. Du må sette deg inn i reglene for tilsetting i kommunal sektor der kvalifikasjonsprinsippet kommer inn som en viktig skranke. Er du i tvil om hvordan styringsretten utøves i din organisasjon, må du innhente informasjon om det. Snakk med din nærmeste leder eller HR-avdelingen. Videre må du kjenne til de reglene om fortrinnsrett og ulike regler om rett til fast stilling/større fast stilling på grunn av merarbeid eller midlertidig ansettelse. Dette er mange ulike regler som det vil ta tid å få full oversikt over, men det viktigste som ny leder er å vite om reglene og etterspørre bistand og eventuell opplæring ved behov. Gjør deg kjent med hvordan dette gjennomføres i din kommune.

Du har plikt til å følge opp de medarbeiderne som ikke oppfyller arbeidsavtalen sin. Det er heller ikke en forventning at en ny leder vet om det er grunnlag for å gi advarsel, oppsigelse eller avskjed, men å dokumentere hva som er skjedd og be om bistand til den videre oppfølgingen. Et viktig moment er å «ta tak i» slike forhold så tidlig som mulig. En uheldig praksis som aksepteres over tid er ofte vanskelig å endre.


Eksempler på typiske situasjoner der du som leder bruker Arbeidsmiljøloven

Foto: BehaviorLab

Hovedavtalen

I den norske arbeidslivsmodellen er tillitsvalgtes mulighet for medinnflytelse en svært viktig verdi. Det er gjennom samarbeid og tillit de beste forutsetninger for utvikling av kvalitativt gode tjenester i kommuner og fylkeskommuner skapes. Grunnlaget for dette finner vi i hovedavtalen.

Filmen varer i 03:37 minutter


Hovedavtalen er en rammeavtale som gir de lokale partene relativt stor frihet til å finne gode og hensiktsmessige måter å samhandle på. Det er her vi finner de grunnleggende spillereglene for blant annet samhandling mellom arbeidslivets parter i kommunal sektor. Partene representeres av arbeidsgiver/leder på den ene siden og organisasjonens tillitsvalgte på den den andre siden.

 

Det er avgjørende for et godt resultat at de ansatte og deres organisasjoner involveres så tidlig som mulig når omstillinger og reformer skal gjennomføres. Tjenester av god kvalitet og tilpasset brukernes behov forutsetter gode prosesser og medvirkning. Hovedavtalen skal gjennom ordningen med tillitsvalgte gi arbeidstakerne reell innflytelse på hvordan arbeidsplassen skal organiseres, og hvordan arbeidsmetodene skal utvikles, slik at dette bidrar til en fleksibel og brukervennlig tjenesteyting. 

Hovedtariffavtalen

Hovedtariffavtalen er en svært viktig tariffavtale. Den regulerer grunnleggende lønns- og arbeidsvilkår for alle ansatte i kommunene. Slike vilkår er blant annet arbeidstid, godtgjøring for særskilt arbeidstid, overtidsbetaling og lønn under sykdom og ikke minst lønnssystemet med angivelse av garantilønn og ansiennitet for de ulike stillingsgruppene som finnes i sektoren.

 

Lenkeblokk Icon Les mer i hovedavtaleveilederen
Foto: Bly as

Tilbakemelding på kurset

Du har nå fullført kurset «Ny som leder».

Du kan gi tilbakemelding på kurset her

KONTAKT