SkoleSec

I prosjektet «SkoleSec» har kommuner og fylkeskommuner gått sammen om å styrke arbeidet med personvern og informasjonssikkerhet knyttet til digitalt læringsmiljø. Målet er bedre ivaretakelse av personvern og informasjonssikkerhet.

Hva er SkoleSec?

Hva er SkoleSec?

SkoleSec er et forprosjekt som skal vurdere, prøve ut og evaluere ulike innsatser og tiltak som både på kort og lang sikt vil styrke innrammingen og sikringen av det digitale læringsmiljøet til elever.

Hvordan komme i gang?

Hvordan komme i gang?

Flere kommuner har vært pådrivere for å få i gang felles innsats på området personvern og informasjonssikkerhet. På denne siden finner du en «steg for steg veiviser» som tar deg gjennom utarbeidelse av databehandleravtale og risikovurderinger.

Fyll opp din SkoleSec - Deling

Fyll opp din SkoleSec - Deling

Gjennom nettverk og deling blir det mulig å etablere gode rutiner i hele sektoren. På denne siden finner du ressurser til kompetanseutvikling, filmer, spørsmål og svar og eksterne ressurser som kan benyttes i person- og informasjonssikkerhetsarbeidet.

Øv deg på risikovurderinger - egen treningsplattform

Hvorfor kan ikke elever i grunnskolen bruke Snap og Discord når de skal snakke med lærerne sine? Er det så problematisk at elever og ansatte i en kommune er satt opp i samme system med muligheter for å kontakte hverandre?

Verktøy

Verktøy

Hensikten med SkoleSec er å øke kompetansen til kommuner og fylkeskommuner innenfor personvern og informasjonssikkerhet. På denne siden finner du en egen katalogstruktur med åpent tilgjengelige maler, og ressurser til bruk ved anskaffelser.

Datatilsynet om personvern i skolen

Datatilsynet om personvern i skolen

Datatilsynet har i siste utgave av Personvernpodden en grundig gjennomgang av utfordringer i skolesektoren.

Råd for en trygg innramming av digitale skolemiljø

Råd for en trygg innramming av digitale skolemiljø

Norske skoler har lagt bak seg en krevende første fase med fjernundervisning etter pandemien startet. Fremover vil skolesektoren fortsette å bruke digitale løsninger, i enda større grad. KS har samlet tips og råd for deg som skal tilrettelegge for dette.

Elevorganisasjonen om personvern

Elevorganisasjonen om personvern

Barn og unge må få utfolde seg fritt uten bekymring for om det de sier eller gjør for alltid vil bli en del av deres digitale historie. Selv om hensikten er god, går det en grense for hvor mye av barnas aktiviteter og fritid som skal registreres digitalt.

Når sensitiv informasjon kommer på avveie

Når sensitiv informasjon kommer på avveie

Det er krevende både for små og store kommuner å etterleve regler som ivaretar personvern og informasjonssikkerhet. Da Bergen kommune skulle ta i bruk en app for å gjøre skole-hjem-kontakten enklere, gikk ikke alt slik det skulle.

SISTE OM GRUNNSKOLE OG SFO

En skole for vår tid – sluttrapport fra ekspertgruppe for skolebidrag

En skole for vår tid – sluttrapport fra ekspertgruppe for skolebidrag

En ekspertgruppe for skolebidrag leverte 4. mai sin sluttrapport En skole for vår tid. Ekspertgruppen for skolebidrag skulle blant annet undersøke hva som skiller kommunene og skolene, og hvordan de som lykkes best med å løfte elevene, jobber.

Endringer i tilbud i barnehage og skole for barn av foreldre med kritisk samfunnsfunksjon

Endringer i tilbud i barnehage og skole for barn av foreldre med kritisk samfunnsfunksjon

Regjeringen har etter henvendelser fra blant annet KS endret og presisert reglene for når barn av foreldre med kritisk samfunnsfunksjon skal få et tilbud i barnehage og skole.

Ny rammeplan for Skolefritidsordningen

Ny rammeplan for Skolefritidsordningen

SFO skal fra høsten 2021 arbeide etter en ny nasjonal rammeplan. Dette vil kreve innsats og oppmerksomhet fra mange aktører, både lokalt og nasjonalt. KS mener den nye planen er formulert på et overordnet nivå som gir godt lokalt handlingsrom.

Kompetanseløftet krever strategisk kompetanseplanlegging i kommunen

Kompetanseløftet krever strategisk kompetanseplanlegging i kommunen

Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis handler om barn og unge i barnehager og skoler. Barn og unge skal ha et lag av voksne rundt seg sånn at deres behov for utvikling, læring, trivsel og tilhørighet, blir ivaretatt.

Lærere ønsker seg videreutdanning

Lærere ønsker seg videreutdanning

11.015 lærere har søkt om videreutdanning. Det er en liten nedgang fra 2020. KS oppfordrer kommuner og fylkeskommuner til å godkjenne søknader så langt det er mulig innen fristen 15. mars.

Nyttig møte mellom KS og lærerorganisasjonene

Nyttig møte mellom KS og lærerorganisasjonene

Lærerorganisasjonene og KS møttes for å snakke om læreres arbeidsbelastning i koronatiden. KS inviterer nå organisasjonene til et nytt møte for å komme fram til en felles, konkret og anbefalt praktisering av avtaleverket.

Les flere artikler

KONTAKT