Tips!

Det er strengt tatt ikke nødvendig å gjennomføre alle punktene ved hver stillingsutlysning, men det kan være bra å gjøre dette en gang årlig, eller nå man får få eller ingen søkere på ledige stillinger.

Om verktøyet

Foto: Shutterstock

Lenkeblokk Icon Arbeidsbok for god utlysningspraksis

Utlysningstekst

Denne bør utformes slik at dere rekrutterer medarbeidere som svarer på tjenestestedets behov. Her kan man anvende behovsanalysen.

  • Kartlegge utlysningstekst

    • Hvilke utlysningstekster har dere?
    • Hvilken utlysningstekst brukte dere sist?
    • Har kommunen egen maler?
    • Hvordan treffer utlysningstekstene dere har behovet?
  • Rask test på utlysningstekstene

    • Hvordan passer teksten med den aktuelle stilling og kompetanse
    • Hvis ønskelig kan dere undersøke med de siste søkerne utlysingsteksten var en av årsakene til at de søkte, eller hva var det med utlysiningsteksten som appellerte?
      (lenke til verktøyet som er beskrevet i denne fasen)
  • Nødvendige justeringer

    Dette gjøres hvis man fikk ny innsikt i punkt 2.

    • Er det grunn til å gjøre justeringer på utlysningstekst?
    • Grunnlaget for dialog med tillitsvalgt, vernetjeneste og støttefunksjoner for å se nærmere på endringer i fellesskap
Lenkeblokk Icon Les mer om "Vurdering av behov" i fase 1

Trafikklysmodellen
Trafikklysmodellen kan brukes som et ståsted når dere har gått gjennom utlysningstekst og innhentet innsikt som danner grunnlag for vurdering av egen utlysningstekst.Trafikklysmodellen finner dere i «Arbeidsbok for god utlysningspraksis».

Har dere de riktige aktørene så langt?

image4z0fn.png

Innsikt på utlysningstekst

Når du skal utforske hva en utlysningstekst bør inneholde kan det være lurt å skaffe innsikt ved enten primærinnsikt eller sekundærinnsikt. Primærinnsikt er innsikt dere henter selv gjennom samtaler, mens sekundærinnsikt er data andre har innhentet som dere anvender.

  • Primærinnsikt

    1. Skaff dere en oversikt over de 5-8  siste som har startet på arbeidsplassen/avdelingen

    2. Sett opp 2-3 spørsmål som dere vil stille siste nyansatte. Det kan f.eks være:
      • Hvorfor søkte du jobb her?
      • Hvordan opplevde du stillingsannonsen?
      • Hva var bra? Hva savnet du?
    3. Analyser og sorter innsiktene som dere får, er det noen likhetstrekk? Noe som ga dere «a-ha» opplevelse? Hva vurdere dere som viktig og hva er mest vesentlig å ta med videre i arbeidet på utlysningstekst?
  • Sekundærinnsikt

    1. Gjør et søk på f.eks Google på liknende stillinger som dere skal lyse ut

    2. Les en 5-8 stillingsannonser og gjøre en vurdering
      • Hva var blikkfanget?
      • Hvordan omtaler de tjenesten? Stillingen?
      • Hvordan opplevde dere stillingsannonsen?
    3. Analysér og sorter innsikten som dere får, er det likhetstrekk med stillingsannonsene og med det som dere skal lyse ut? Fikk dere inspirasjon? Tips?

Til refleksjon

  • Hva er den beste utlysningsteksten vi har hatt (hvorfor var den så god)
  • Når stillinger skal lyses ut, hvilken rolle innehar HR/personal i din kommune?
  • Hvordan praktiseres vurdering om stillinger skal lyses ut internt eller eksternt?
  • Er eksisterende regler til hinder, eller bidrar de til å øke heltidsstillinger?
  • Hvordan kan man sikre at ledere opplever en psykologisk trygghet slik at de har mot til å lyse ut større stillinger?
  • Har vi «kravstillinger» etter AML § 14.4.a og 14.9? Hvordan ivaretas disse i en utlysningspraksis?