Pilotprosjektet har og utforsket hvordan komplekse samfunnsproblemer kan løses gjennom samskaping for å finne innovative og gode løsninger. Norske kommuner møter økende utfordringer med demografiske endringer, økte forskjeller mellom fattig og rik, økt utenforskap og dermed en økende hastighet i omstillingsbehov.

Disse samfunnsutfordringene er komplekse, og vil kreve en annen måte å samhandle på for at kommunene skal kunne benytte seg av tilgjengelige ressurser på best mulig måte for å finne løsningene. Kreativitet, innovasjon, kritisk tenkning og problemløsning betegnes som viktige kompetanser for å kunne løse disse komplekse samfunnsutfordringene.

Kulturskolen skal fremme kreativitet og skaperglede, og kan med det bidra til samskaping og opplevelsen av å kunne tilhøre og bidra til et fellesskap. Hypotesen i Pilotprosjektet har vært at kulturskolen i seg selv er et viktig element for å kunne skape et godt lokalsamfunn, og at kulturskolen kan ha et større handlingsrom enn andre kommunale aktører til å kunne samskape kreative løsninger på de komplekse samfunnsutfordringene. 

Pilotprosjektet har handlet om å kunne skaffe innsikt og skape en omforent problemforståelse, og å skape en felles fremtidsdrøm for hva kulturskolens rolle kan være i denne samskapingen. Slike drømmer kan bidra til å skape energi og mestringstro, samtidig som det bidrar til å kunne styrke deltakerne og lederne til å kunne stå i og håndtere opplevelse av «kaos». Da blir det viktig å ha tålmodighet og modighet til å ikke ha svarene klare, men å tørre å bruke tilstrekkelig tid på å utforske behovet for løsninger, og å forstå utfordringene på en dypere måte gjennom å hente inn ulike opplevelser fra ulike perspektiver. Barn og unges stemmer er i så måte hovedaktørene for å kunne fortelle oss hvor løsningene kan ligge. Da oppstår magien og de innovative løsningene, som også bidrar til å endre våre tankesett om hvilke ressurser som ligger i barn og unge selv.

KS Konsulent har fulgt Pilotprosjektet gjennom de seks samlingene, hvor intensjonen med prosjektet blant annet har vært hvordan kulturskolen kan ta en aktiv rolle og være en pådriver i samfunnsutviklingen. Samlingene har vært preget av kreativt engasjement og tilnærminger til samskaping som speiler betydningen av nettopp kulturskolen og kompetansen den representerer.

Samlingene har fremmet synergier på tvers av roller og tjenesteområder, og synligjort kreativitetens betydning når innovative løsninger skapes. Gjennom de ulike samlingene har pilotkommunene fått tilført og trent på ulike verktøy og metoder som blant annet har bidratt til økt kompetanse i ledelse av samskapende prosesser, implementeringsprosesser og utforsking av kulturer og strukturer som fremmer samhandling på tvers av tjenesteområder. 

Samlingene har hatt regi, form og innhold som har bidratt til utforsking av egne piloter, læring på tvers av de ulike pilotkommune, og tilførsel av kompetanse fra eksterne kompetansemiljø. Hver samling har hatt en forpliktende utgang med et mellomarbeid som har skapt og videreutviklet spennende prosjekter i egen kommune. Mellomarbeidet har vært løftet inn i neste samling, og blitt delt med de andre pilotkommunene med formål om læring og utforsking. KS Konsulent mener at samspillet mellom flere tjenester og nye innbyggergrupper i piloten har tilført viktig verdi, læring og felles tankesett. Dette møtet med flere kommunale tjenester og nye innbyggergrupper har forsterket kulturskolen som ressurssenter i en lokal kontekst, og har vist spennende nye muligheter for kulturskolen som aktør i samfunnsutviklingen - en kulturskole for hele livet.

KS Konsulent opplever at arbeidsmåter, tankesett og perspektiver i pilotarbeidet har en viktig overføringsverdi i utviklingsarbeid i kommunenes arbeid generelt. Her kan nevnes arbeid med oppvekstreformen, stortingsmelding 6 «Tett på, tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO», Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis og ABSOLUTT som viktige satsinger hvor kulturskolen kan og bør ha en viktig rolle. 

KS Konsulent vil fremheve KS og Kulturskolerådets initiativ, kompetanse, ledelse og gjennomføring av prosjektet.  Samlingene har vært preget av høyt faglig innhold, samskapende og modellerende arbeidsmåter, og kreative tilnærminger. Viktige prinsipper underveis i programmet ha vært å utforske kommune 3.0 perspektivet blant annet gjennom å skape forutsetninger for politisk styring, arenaer for samskaping og å ivareta innbyggerperspektivet gjennom metoder og tilnærming for aktiv medvirkning. 

KS Konsulent vil også berømme deltagernes entusiasme og dedikerte tilnærming i Pilotprosjektet. Samlingene har vært preget av svært høyt engasjement, kreative løsninger, og synliggjort en kompetanse som virkelig har styrket troen på kulturskolens rolle som pådriver i og for samskapende prosesser.

Jørn-Arild Mikkelsen og Marlen Faannessen, seniorkonsulenter i KS Konsulent