Publisert: 04.05.2022
Bakgrunn
Dagens helsestasjon- og skolehelsetjeneste bærer i stor grad preg av at kommunikasjon mellom brukere og kommunens tjenester baseres på brev, telefon, fysisk oppmøte og e-post. Innbyggere som ønsker å benytte seg av tjenestene kan i dag oppleve det som utfordrende å komme i kontakt. Samtidig er det enkelte grupper som ikke tar lett kontakt med tjenesten, for eksempel ungdom og spesielt unge gutter.
Innføringshåndboken har som formål å beskrive fremgangsmåte for hvordan kommuner som ønsker å komme i gang med Digihelsestasjon går frem. Innføringshåndboken skal gi tilstrekkelig informasjon til at kommuner selv kan ta løsningen i bruk og hente ut gevinster. Innføringshåndboken er i stor grad basert på erfaringer fra Bergen kommune.
Beskrivelse av løsningen |
Brukere logger seg inn på helsenorge.no ved å bruke Bank-ID, Bank-ID på mobil, Buypass ID eller Commfides e-ID. Innloggingen har høyeste sikkerhetsnivå og gjør det dermed mulig å utveksle personopplysninger i dialogen. Når ungdomsløsningen er plass i 2022 skal det være mulig å bruke Feide-innlogging. Avtaler og timebestilling Når brukerne logger seg inn på helsenorge.no får de oversikt over avtaler de har med helsetjenestene i kommunen, som konsultasjoner og avtaler med helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Brukerne kan selv avbestille timer, der avbestillingene registreres direkte i kommunens elektroniske pasientjournal (EPJ). Kommunen kan selv velge om en avbestilling må godkjennes før den bekreftes. På denne måten blir det enklere for brukerne av tjenestene å planlegge sine egne hverdager. Samtidig vil kommunen motta færre henvendelser på telefon, og skolehelsetjenesten unngår at brukerne ikke møter til avtalt time uten å få beskjed. Meldinger Brukere og foresatte kan enkelt og trygt sende og motta meldinger inne på helsenorge.no. Ettersom løsningen krever sikker innlogging, kan meldingene trygt inneholde sensitive opplysninger. Alle meldingene lagres i den elektroniske pasientjournalen (EPJ), som gjør at både brukeren og kommunen har god dokumentasjon. Løsningen legger også til rette for direkte kontakt mellom helsetjenesten og foresatte, som kan resultere i at kommunen ikke mottar like mange unødvendige telefoner og e-poster, og at brukerne innhenter informasjon på egen hånd. Varsel om planlagte avtaler Foreldre og ungdom over 16 år kan få varsel på e-post eller tekstmelding i forkant av en avtale. Ettersom brukerne selv kan avbestille timer, vil tjenesten oppleve at flere flytter timen på forhånd eller gir beskjed om at de ikke kan møte opp. |
Gevinster |
For at kommunen skal realisere gevinstene, er det viktig med god gevinstplanlegging og gjennomføring i hele innføringsprosjektet og i tiden etter at linjen har tatt løsningen i bruk. Arbeidet med gevinster er derfor omtalt i alle prosjektfasene. Dersom ikke kommunen har mye erfaring med gevinstplanlegging og -realisering fra før, anbefaler vi å lese mer om dette blant annet på i KS' "Veikart for tjenesteinnovasjon" og i Prosjektveiviseren. I teksten nedenfor finner dere også lenker og henvisninger til vedlegg med maler og verktøy som kommunene kan bruke. |
Ta tjenesten i bruk |
Her får du en overordnet beskrivelse av hvordan kommuner kan ta løsningen i bruk. Det anbefales å gjennomføre innføringen som et prosjekt. Eksempel på prosjektplan finnes her. Prosjektplanen illustrerer fire faser:
De fire faseneSom første fase i innføringsprosjektet anbefales en planleggingsfase. Formålet med denne fasen er å sikre tilstrekkelige forberedelser til at kommunen kan innføre løsningen på en god måte. I den forbindelse bør kommunen utarbeide et prosjektmandat, i tråd med kommunens valgte metodikk.
|
Kostnader |
Leverandøren av den elektroniske pasientjournalen (EPJ) kan kreve et vederlag for bruk av Digihelsestasjon. Vederlaget beregnes ofte med utgangspunkt i innbyggertall, men er samtidig et resultat av avtaler og eventuelle forhandlinger mellom kommunen og EPJ-leverandøren. Dersom det ikke gjennomføres felles forhandlinger på vegne av flere kommuner, må kommunen selv kontakte EPJ-leverandøren for tilbud og avtale. De relevante leverandørene er Visma, Infodoc og CGM. For kommunene som ikke tidligere har tatt i bruk Digihelse, krever Norsk helsenett en avgift på 20 000 kroner for aktivering av tjenestene. Kostnaden betales bare én gang, og dekker både Digihelse og Digi helsestasjon. Avgiften tilkommer derfor ikke om kommunen allerede har tatt Digihelse i bruk. Norsk helsenett krever også en årlig forvaltningsavgift for Digi helsestasjon. Avgiften deles mellom kommunene ut fra en modell med grunnpris + variabel pris basert på innbyggertall. Den variable prisen blir lavere når det samlede innbyggertallet blant deltakerkommunene går opp. |
Kommende leveranser
Ungdomsløsningen for Digi helsestasjon skal komme i løpet av 2022.
Vedlegg og ressurser
- Eksempler på gevinstmålinger
- Rollebeskrivelser
- Maler for gevinstrealisering
- Mal for DPIA
- Eksempel på prosjektplan og leveranseplan
- Mal for interessentregister
- Opplæringsmateriell
- Mal for sluttrapport
- Generell sjekkliste for overlevering til drift
- Eksempel på overordnet kommunikasjonsplan
- Markedsføringsmateriell