Dette er en oppfølging av fjorårets dialogseminar, og inngangen til seminaret er arbeidet med Fremtidens kulturskole og oppfølging av tiltak og intensjoner knyttet til oppfølgingen av meldingen til Stortinget "Oppleve, skape, dele — Kunst og kultur for, med og av barn og unge"

Målgruppa for seminaret er kulturskoleledere, ledere i grunnskolen, kommunalsjefer og virksomhetsledere i oppvekst- og kultursektoren, utdanningsinstitusjoner for kultur og skole og nasjonale frivillige organisasjoner.

Temaer og medvirkende

  • ny opplæringslov (gjelder fra august 2024)
  • ny rammeplan for kulturskolen (lanseres høsten 2024)
  • sammenhenger i læreplanverket med særlig fokus på praktiske og estetiske fag/kunst og kultur
  • aktuell, relevant forskning

Steinar Krokstad, professor i sosialmedisin ved NTNU, som arbeider med barns psykiske helse, skal holde det faglige hovedinnlegget. Det blir innlegg fra ledere i arrangørorganisasjonene og flere aktører fra skole og kulturskole i Trondheim.  

Tidspunkt og påmelding

Nasjonalt dialogseminar arrangeres mandag 29. april kl. 10.00–14.30. Sett av datoen, påmelding starter senere på Kulturskolerådets nettsider.

Dialogseminaret er nettbasert, men det er mulig å rigge seg til for lokal dialog  i kommuner, fylker og regioner.

Arrangørene og deres roller

  • Arrangørene og deres rolle

    Norsk kulturskoleråd

    Interesse- og utviklingsorganisasjon som arbeider for å fremme kvalitet i opplæringen innen kunst og kultur for barn, unge og voksne med utgangspunkt i de kommunale kulturskolene. Kulturskolerådet bidrar i denne sammenheng som utviklingspartner for kommunene i arbeidet med å finne gode og fremtidsrettede løsninger for sin kommunale kulturskole og til at kommunene når sine bilder av Fremtidens kulturskole. Kulturskolerådet er sekretariat for revidering av rammeplan for kulturskolen, som akkurat nå er i prosess.

    KS

    KS’ rolle i samarbeidet vil være å løfte frem kommunesektorens perspektiv og behov i utviklingen og kvalitetssikringen av kulturskolene. Kommunesektorens behov for lokal tilpasning til ulike behov og prioriteringer er sentralt.  KS vil også legge vekt på å bidra til helhet og sammenheng i oppvekstsektoren, hvor de ulike aktørene utfyller og forsterker hverandre – i møtet mellom utdanning og kultur og gjennom gode sammenhenger mellom forvaltningsnivåene. 

    Utdanningsdirektoratet

    Utdanningsdirektoratets rolle i samarbeidet vil være knyttet til å integrere kulturskolene i de virkemidlene de har, som for eksempel å spre kunnskap, informasjon og veiledning og synliggjøre helhet og sammenheng og relevans mellom rammeplan for barnehage, SFO, læreplanverket i grunnopplæringen, kulturskolene og DKS.