Stemme har blitt støttet av Sparebankstiftelsen DNB og Kommunal- og distriktsdepartementet.
Læringsspillet har som mål å formidle demokratiet som styringsform på en måte som bidrar til at elevene ønsker å delta mer. Stemme skal også formidle hvordan lokalpolitiske beslutninger påvirker livet og hverdagen til innbyggerne. For å gjøre læringsopplevelsen mest mulig engasjerende, relevant og troverdig vil undervisningsopplegget bruke reelle data fra hjemkommunen til elevene.
Praktisk informasjon
Stemme passer for elever på 10. trinn og hele videregående skole og kan gjennomføres med minimum åtte elever og maksimum 32 elever. Læringsopplegget kan både gjennomføres i kunnskapssenteret i Kommunenes Hus og i ethvert klasserom, styrt av lærer.
Gjennomføre Stemme i kunnskapssenteret?
Book StemmeTa med elevene til Kommunenes Hus, Haakon VIIs gt. 9. Et besøk varer ca. 2,5 timer, og det vil bli servert en smoothie og en bar til alle elever.
Gjennomføre Stemme i klasserommet?
Spill Stemme i klasserommetForarbeid
Vi oppfordrer lærere til å forberede elevene godt i forkant - uavhengig om dere gjemmomfører i Kommunenes Hus eller i klasserom. Her finner dere læringsressurser til forarbeid:
ForarbeidKompetansemål
Opplæringskonseptet er i tråd med ny læreplan, med særlig vekt på det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap, samt kompetansemål i samfunnsfag og samfunnskunnskap.
Relevans LK20
Det tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap handler om at elevene skal få kunnskap om demokratiets forutsetninger og bli en aktiv medborger. Målet er demokratisk beredskap; at elevene skal bidra til å videreutvikle demokratiet i Norge.
Relevante kompetansemål i læreplan
Samfunnsfag 10. trinn
- beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Norge i dag og reflektere over sentrale utfordringer
- vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege forståelsen vår
Samfunnskunnskap vgo
- utforske hvordan interesser og ideologisk ståsted påvirker våre argumenter og valg av kilder, og reflektere over hvordan det gir seg utslag i forskjellige meninger
- reflektere over hva det innebærer å være medborger, og sammenligne hvordan politiske systemer er organisert i forskjellige land og områder
- vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn
- vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten