Gjennomføring

Samlingene kan gjennomføres digitalt, fysisk eller som en hybrid mellom disse to.

Kurset er laget for ledere som har liten eller ingen erfaring med hva det innebærer å være leder i kommunal sektor. Kurset har som hensikt å gi nye ledere en rask og effektiv innføring, og som videre bidrar til økt kompetanse og trygghet i rollen.

Om kurset

Kurset er bygd opp av tre læringstrinn som gir lederne grunnleggende kunnskap og ferdigheter i rollen som ny leder:

Lenkeblokk Icon Trinn 1: Ledelse i en politisk styrt organisasjon Lenkeblokk Icon Trinn 2: Ta rollen som leder Lenkeblokk Icon Trinn 3: Mestre det viktigste innen lov og avtaleverket

Hvert trinn inkluderer oppgaver og verktøy som hjelper lederne å ta i bruk det de lærer i praksis. Vi anslår at lederne vil bruke omtrent 20 minutter på å gjennomføre hvert trinn og totalt 1 time på hele kurset. De vil i tillegg bruke tid på å anvende det de har lært i praksis gjennom bruk av verktøy og oppgaver tilknyttet hvert læringstrinn. Lederne kan velge å ta læringstrinnene når de ønsker, men det anbefales at det går noe tid mellom hvert trinn slik at det gir tid til refleksjon og anledning til praktisk bruk av det de lærer. Kursinnholdet er utformet slik at det også fungerer som en ressurs lederne kan vende tilbake til.

Hvordan bruke kursinnholdet

Kurset vil være et nyttig bidrag til de kommunene som ikke har utviklet et eget kursinnhold rettet mot nye ledere. Det kan også integreres i kommunens eksisterende lederutviklingsprogram. Nye ledere kan ta kurset individuelt, eller det kan inkluderes i digitale eller fysiske samlinger. Alternativ for gjennomføring:

  • Ledere gjennomfører kurs individuelt
  • En eller flere kommuner organiserer gjennomføring med felles digitale samlinger
  • Kommunen organiserer gjennomføring med felles fysiske samlinger

Alt kursinnhold er åpent tigjengelig på KS.no. På sikt vil kurset sannsynligvis bli tilgjengelig via KS læring.

Oppfølging i kommunen

Det er viktig at kurset er forankret hos kommunedirektør og ledelsen i kommunen. Det er naturlig at de som jobber med lederutvikling i kommunen også har ansvaret for dette kurset rettet mot nye ledere. Det vil sikre god forankring og kontinuitet slik at nye ledere tidlig får tilgang til kurset og at det inngår i en helhetlig onboarding av nye ledere i kommunen. Vi tror også at innholdet vil oppleves relevant for andre ledere i kommunen.

Mentor for nytilsatte ledere

Når man er ny som leder betyr oppfølging og støtte mye for å beherske lederrollen. Mange kommuner har allerede et mentorprogram. Om din kommune ikke har formalisert dette, så vil den nye lederen ha stort utbytte av jevnlig kontakt med en erfaren leder innenfor fagfeltet som kan støtte og veilede den nye lederen. Mentoren bør ha gode kommunikasjonsegenskaper og være en positiv og god rollemodell. Det er også anbefalt at mentor selv gjør seg godt kjent med kurset og innholdet.

Lenkeblokk Icon Du kan lese mer om Mentor for nytilsatte her

Gjennomføring av samlinger

Ledere lærer mest av å reflektere og diskutere sammen med andre ledere i samme situasjon. For nye ledere gir dette både ny innsikt gjennom erfaringsdeling, gode tips og råd, samt et utvidet nettverk å spille på i utøvelse av lederrollen.

Digitale samlinger egner seg godt for kommuner som har få nye ledere og som gjerne er geografisk spredt, mens fysiske samlinger egner seg godt når man har flere nye ledere eller det er enkelt å samle ledere fysisk.

Råd til fasilitatorer

Vi anbefaler å ta utgangspunkt i de spørsmålene som inngår i læringstrinnene i dette kurset. Du kan bruke dem direkte, eller som et utgangspunkt for å lage spørsmål som er skreddersydd for din kommune.

Det er også viktig å tenke på hvem som er best egnet for å fasilitere temaet for samlingen, samt hvilke spørsmål nye ledere sannsynligvis vil stille den som fasiliterer dette temaet på samlingen.

Det finnes ingen fasit på hvordan du gjennomfører en god samling, men fellestrekk er at det gis god tid til involvering, refleksjon, spørsmål, og deling av erfaringer. Man bør også være tydelig på hva målet er for samlingen, hvorfor den gjennomføres, og være tydelig på ønsket utbytte.

Individ, Gruppe, Plenum (IGP) er en metode for å fremme medskaping, involvering og forpliktelse du som fasilitator kan ta utgangspunkt i. Overordnet ser prosessen slik ut:

  1. Lag spørsmål: Ta utgangspunkt i tema, utfordring eller dilemma som dere ønsker skal være utgangspunkt for samlingen.
  2. Gruppeinndeling: Deltakerne deles inn i grupper på 3-8. Sett gjerne sammen gruppen på forhånd. Det er viktig at gruppene ikke er for store.
  3. Prosess: Den enkelte i gruppen starter med individuell refleksjon. Deretter presenterer hver enkelt sin refleksjon i egen gruppe. Gruppen samstemmer bidragene fra hver enkelt. Hver enkelt gruppe presenterer i plenum. Til slutt prioriterer man og lager en plan (det siste punktet er avhengig av formålet med samlingen).
Lenkeblokk Icon Du kan lese mer om IGP som metode her

Det viktigste er å velge en metodikk som sikrer god involvering og deltakelse fra de som deltar på samlingene. Dette gjelder både om samlingene gjennomføres digitalt, fysisk eller som en hybrid mellom disse to.