Det første spørsmålet som bør stilles i planleggingen av en involveringsprosess, er hvorfor dere ønsker å involvere befolkningen i denne beslutningsprosessen. Ønsker dere å konsultere befolkningen eller å gi dem beslutningsrett? Hva ønsker dere å oppnå gjennom innbyggermedvirkning? 

Kommuniser formålet tydelig

Formålet må kommuniseres tydelig når dere inviterer innbyggerne til deltakelse. Det er viktig at innbyggerne opplever at deltakelsen deres kan påvirke utfallet, og at involveringen ikke fremstår som en skinnprosess.

Ofte har deltakelsen mange formål. Noen eksempler kan være å

  • informere innbyggerne eller å få informasjon
  • få rede på behovet blant innbyggerne i kommunen
  • sikre innspill fra de som vanligvis ikke engasjerer seg i samfunnet eller tar kontakt med politikerne
  • få ideer
  • forankre og øke engasjementet for en sak
  • ansvarliggjøre befolkningen
  • styrke beslutningsgrunnlaget for en sak
Presise, velformulerte spørsmål er et første skritt i god innbyggerinvolvering. Det er viktig å ha klart for dere om den skal være rådgivende, eller i større grad være bindende.

Hvem skal involveres?

Det er viktig å tenke over hvem dere ønsker innspill fra. Noen politiske vedtak og beslutninger berører enkeltgrupper i kommunen spesielt sterkt, mens andre beslutninger berører en større andel eller hele befolkningen. Hvis en sak berører en spesiell gruppe i særlig stor grad, er det god grunn til å anstrenge seg ekstra for å få akkurat denne gruppen i tale.
 
Hvem som skal involveres varierer fra sak til sak. Noen målgrupper må oppsøkes der de er, og deltakelsen må skje på deres premisser. Andre grupper kan for eksempel inviteres til kommunehuset. Uansett er det viktig å huske på at de folkevalgte også skal representere dem som ikke roper høyest. Beslutninger skal ikke tas i ekkokammer der rådende meninger blir bekreftet. Henvend dere til aktuelle målgrupper, for å få gyldige tilbakemeldinger.

Når skal innspillene komme?

Skal innbyggerne få komme med innspill i idé- og utredningsfasen, eller ønsker dere innspill på bestemte alternativer? Tidspunkt for deltakelse avhenger av formålet med deltakelsen. Er målet å få frem nye ideer er det viktig å involvere innbyggere så tidlig som mulig i prosessen. Hvis målet er å få innspill til hvordan et vedtak skal settes i verk, kan deltakelsen komme senere.
 
Hvor grundig utredet trenger en sak å være for at befolkningen skal kunne mene noe om den? Muligheten for å påvirke er større tidlig i en beslutningsprosess, men det er vanskelig å få folk til å komme med gode innspill hvis rammene for beslutningene ikke er kartlagt. For eksempel, hvor mye penger har man til rådighet? Hvor stort areal skal det bygges på? Er det utfordringerved nettopp denne plasseringen? Er det førende premisser som vi må ta hensyn til? Hvor stort er handlingsrommet?
 
Når dere har det klart for dere hvorfor dere ønsker deltakelse, hvem dere ønsker å komme i dialog med, og når i prosessen det er best å få innspill, har dere et godt grunnlag for å velge hvordan involveringen skal skje.

Diskusjon og refleksjon

  • Se for deg en situasjon der kommunen skal utarbeide en reguleringsplan for et bestemt område. Hvordan vil du gå frem for å sikre at innbyggerne blir hørt?
  • Er det noen i lokalsamfunnet som det er ekstra viktig å nå? Hvem er de, og hvordan kan du komme i kontakt med dem?
  • Har kommunestyret vedtatt en strategi for innbyggerinvolvering?