KS og Norsk kulturskoleråd har i en toårsperiode samarbeidet om prosjektet Fremtidens kulturskole – en felles satsing på kulturskoleområdet. Nylig ble prosjektet oppsummert i en rapport, med anbefalinger for videre arbeid. Der omtales pilotprosjektet som nå utlyses som første steg.

– Vi ønsker å bidra til lokale prosesser som vektlegger helhet og sammenheng. Her er samskapingskommunen og bærekraftperspektiv viktige stikkord. Likeså er det vesentlig å tenke «brukeren i sentrum» når prosjektet nå går inn i konkret utviklingsarbeid, sier prosjektleder Torkel Øien, som arbeider som rådgiver både i Norsk kulturskoleråd og KS.

Her finner du utlysningen for pilotprosjektet

Viktig: Utlysningen inneholder langt flere detaljer om prosjektet enn hva denne artikkelen gjør.

Påmelding gjøres her

Påmeldingsfrist: 26. mars 2021.

Kontinuerlig utviklingsarbeid

Deltakelse i prosjektet vil bidra til å se nye muligheter i kommunens og kulturskolens kontinuerlige utviklingsarbeid. Satsingen skal styrke kommunens og ledernes kompetanse og kapasitet til å drive utviklingsarbeid lokalt, på tvers av fag og sektorer. Kunnskap og metoder for prosesser preget av samskaping og medvirkning, vil formidles og utvikles.

Konkret utviklingsområde med relevans og nyttefaktor

I pilotprosjektet forventes det at kommunen jobber med et konkret utviklingsområde, som skal være relevant og nyttig i den enkelte kommunen. Da prosjektet har helhetlig samfunnsutvikling og samskaping som sentrale rammer, må kulturskolen ha med seg minst én annen lokal aktør som partner.

Målgruppa for piloten

KS og Kulturskolerådet håpet at prosjektet vil påvirke og bety noe for mange personer og målgrupper lokalt. Målgruppa for prosjektet direkte, er ledere på kommunenivå i ulike sektorer sammen med kulturskolens ledere og mellomledere. Prosjektet er et tilbud til kommuner som ønsker å videreutvikle kulturskolen som del av kommunens samlede tjenestetilbud i tråd med intensjoner i rammeplan for kulturskolen, og verdiområdene i kulturskole 3.0. og tankesettet i kommune 3.0.

For å oppnå dette vil prosjektet først og fremst jobbe direkte med de som skal lede prosesser og utviklingsarbeid lokalt, men det er avgjørende at medvirkning og involvering blir en del av det lokale utviklingsarbeidet.

Organisering

Målsettingen er at 10–15 kommuner fra hele landet deltar. Prosjektperioden er våren 2021–høsten 2022. Det legges opp til noen fellessamlinger for samtlige kommuner som deltar, men en vil også se nærmere på hvordan kunnskapsutvikling og deling kan skje regionalt, gjerne på arenaer hvor flere kommuner, som ikke tilhører «den innerste kjernen» i prosjektet, kan delta.

– De kommunene som ønsker det, kan melde sin interesse og delta på verksteder frem mot søknadsfristen, for å bidra i justeringer av prosjektets innretning for størst mulig relevans for deltakerkommunene, sier prosjektleder Torkel Øien, som arbeider som rådgiver både i Norsk kulturskoleråd og KS.

Les mer om verkstedet på prosjektets nettside.

Spredning og kostnadsfordeling

Det planlegges et forskningsprosjekt i tilknytning til prosjektet, og dette vil involvere og engasjere fagmiljøer i universitets- og høgskolesektoren.

Videre er det en intensjon at læringsutbyttet fra piloten spres og at deltakende kommuner bidrar til dette.

Når det gjelder det økonomiske i prosjektet, dekkes prosjektledelse og organisering av KS og Norsk kulturskoleråd, likeså dekkes utgiftene til det faglige innholds- og prosessarbeid i stor grad av prosjektet.

Det jobbes med å fullfinansiere prosjektet. En eventuell deltakeravgift vil bli avklart i god tid før påmeldingsfristen.

Ressurser til arbeidstid, reise og opphold for deltakere, dekkes av kommunene selv.