Gjennom ABSOLUTT-programmet tar kommunene utgangspunkt i sitt eget ståsted og pågående arbeid, og programmet veksler mellom samlinger regionalt og arbeid i egen kommune/ fylkeskommune. Samlingene vektlegger felles kunnskapsbygging, læring på tvers av kommuner og arbeid i egen deltakergruppe. En veksling på samlingene mellom kommunegrupper og rollevise grupper er nyttig når roller og ansvar skal avklares. Mellom samlingene må deltakergruppa etablere møteplasser med flere aktører fra ulike tjenester i egen kommune. Der skal de reflektere over og følge opp erfaringene fra samlingene.

Programmet kan bidra til å koble  gode praksiseksempler og erfaringer sammen med kunnskapsgrunnlag og framtidsbilder. Deltakere vil dele erfaringer, utfordre egen praksis og prøve ut nye arbeidsformer. Både kommunenes og fylkeskommunenes egne bidrag og eksterne innledere vil inspirere og gi konstruktive bidrag til den enkelte kommune og fylkeskommunes arbeid. Programmet vil legge fram aktuelle verktøy for å øke forståelsen for de ulike aktørers muligheter og roller i utviklingen av et helhetlig oppvekstmiljø.

Samlingene bygger på forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap. God samhandling og felles forståelse om barn og unges behov er viktig for å sikre en helhetlig tilnærming til barn og unge i lokalsamfunnet.  Sømløse overganger mellom ulike deler av utdanningsløpet og samspill mellom utdanningsløpet og andre tjenester for barn og unge er spesielt viktig for utsatte barn og unge og deres familier. Det gjelder innad i kommunen, mellom kommuner og fylkeskommuner og på tvers av sektorer.