Til hovedinnhold

Nav/sosiale tjenester

Vertskommunesamarbeid om NAV-kontor

Rapporten handler om vertskommunesamarbeid i NAV. Rapporten undersøker hvordan vertskommunemodellen er implementert i NAV, hvordan de er organisert og samhandler med andre aktører

Foto: Unsplash

Prosjektnummer:214070

Utførende miljø: OsloMet/AFI og Proba

Ferdigstilt: 2022

Hovedfunnene viser at vertskommunesamarbeidet primært er et resultat av statens ønske om større og mer robuste NAV-kontorer, og det gir ikke kommunene større innflytelse i partnerskapet med NAV. Samarbeidet gir fordeler som mer robuste kontorer, større kompetanse, lik behandling av brukere og muligheter for innsparinger. Imidlertid opplever kommunene også ulemper som tap av nærhet til ressurssvake brukere og svekket politisk innflytelse. Aktørene nevner flere suksesskriterier for et godt vertskommunesamarbeid, og brukertilfredsheten er litt høyere i vertskommunesamarbeidene sammenlignet med andre kommuner.

 

Metodene som ble brukt i forskningsprosjektet inkluderte litteraturgjennomgang, spørreundersøkelse, intervjuer og brukerundersøkelser. Rapporten konkluderer med at det er begrensninger i datamaterialet når det gjelder å vurdere visse påstander om vertskommunesamarbeidet. Rapporten tar også opp spørsmål om kommunal styring og kontroll, organiseringen av kontorene og samarbeidet med andre kommunale tjenester. Aktørene ser både fordeler og ulemper ved vertskommunesamarbeidene, og foreslår ulike tiltak for et vellykket samarbeid.

 

For mer informasjon om rapporten og lansering av rapporten: Vertskommunesamarbeid om NAV-kontor har både fordeler og ulemper - KS

KONTAKT