Pressevakt
kom@ks.no 24 13 26 01Dokumenter
- Gode råd ved digitale omstillingsprosesser.pdf
- Kortfattet beskrivelse av hovedresultater.pdf
- Lederutfordringer i digitale omstillingsprosesser Sammendrag.pdf
- Lederutfordringer i digitale omstillingsprosesser_english.pdf
- Lederutfordringer i digitale omstillingsprosesser_presentasjon.pdf
- Sluttrapport Lederutfordringer i digitale omstillingprosesser.pdf
Denne FoU-rapporten har hatt som målsetning å å gi kunnskap om hva som er god håndtering av arbeidsgiverrollen i digitale omstillingsprosesser og hva som er sentrale utfordringer og muligheter i arbeidet med å oppnå gevinster av digitaliseringen. Funnene bygger på en kartlegging av digital omstilling hos syv caseorganisasjoner, hvorav fire kommuner (Bærum, Bergen, Trondheim og Oslo), én statlig virksomhet (NAV), ett kommunalt foretak (Trondheim Parkering KF) og én privat aktør (Sparebank 1 SR-bank).
Caseorganisasjonenes erfaringer gir grunnlag for å peke på sentrale suksesskriterier for å lykkes med digital omstilling. Suksesskriteriene handler om forhold knyttet til ledelse, medarbeiderinvolvering, organisering og gevinstrealisering og kan oppsummeres i form av ni konkrete råd:
- Politisk og administrativ toppledelse må ta aktivt eierskap til den digital omstillingen
- Alle ansatte må involveres i omstillingsprosessene
- Gi handlingsrom for ildsjeler og endringsagenter
- Digitalisering må henge sammen med utvikling av en lærings- og innovasjonskultur
- Digital omstilling handler om å vurdere dagens arbeidsprosesser, styringsmodeller og organisering på nytt
- Rekrutter spisskompetanse og legg til rette for kontinuerlig læring
- Gevinster må planlegges tidlig og følges opp over tid
- Prosjektledelse, program- og porteføljestyring er viktige verktøy for digital omstilling
- IT-prosesser og -anskaffelser må sentraliseres i kommunen