Til hovedinnhold

Fylkeskommunen

Kompetanse og rekruttering

Videregående opplæring

Fylkeskommunens utfordringer og muligheter i å utvikle et kompetansetilbud for voksne

Parallelt med økende behov for kompetanseutvikling i samfunnet, har det det siste tiåret vært gjennomført flere store reformer og endringer som påvirker utdannings- og kompetansepolitikken, og fylkeskommunenes rolle i dette. Samfunnsøkonomisk analyse AS (SØA) har, i samarbeid med Fafo, fått i oppdrag fra KS å gjennomføre en utredning som ser på fylkeskommuners muligheter og utfordringer i arbeidet med å utvikle kompetansetilbud rettet mot voksne.

 

Foto: Shutterstock

Fylkeskommunen står sentralt i kompetansepolitikken i kraft av å være strategisk ansvarlig for regional kompetansepolitikk, men også i kraft av å være tilbyder av videregående opplæring.

Prosjektnummer:226001

Utførende miljø: Samfunnsøkonomisk analyse (SØA), i samarbeid med FAFO

Ferdigstilt: 2023

Hovedformålet med rapporten er:
1) Undersøke hvordan fylkene kan videreutvikle et utdannings- og kompetansetilbud for voksne, som bidrar til at flere får den kompetansen de selv og arbeidslivet trenger
2) Belyse hvilke faktorer som hemmer og fremmer fylkenes evne til å utvikle et slikt utdannings- og kompetansetilbud (juridiske, organisatoriske og økonomiske)


Rapporten inneholder en oppsummering som fremstiller hovedfunnene i rapporten. Kapittel 2 danner bakteppet for prosjektet ved å gjennomgå overordnede endringer som har skjedd de senere årene, som påvirker fylkeskommunens oppgaver og ansvar innen kompetansepolitikken. Kapittel 3 presenterer kompetanseutviklingssystemet bred, og omfanget av virkemidler som er etablert eller foreslått etablert i utdannings- og kompetansepolitikken. Kapittel 4 går nærmere inn på utfordringer og muligheter som påvirker fylkeskommunenes arbeid med å videreutvikle et utdannings- og kompetansetilbud for voksene, mens kapittel oppsummerer funnene i noen sentrale anbefalinger. 

KONTAKT