Pressevakt
kom@ks.no 24 13 26 01Arbeidsforskningsinstituttet AFI ved OsloMet har siden 2021 bistått Lørenskog kommune med dokumentasjon, evaluering og utvikling av GROM-prosjektet. I denne rapporten oppsummeres erfaringer og gis anbefalinger til videre utvikling av dette prosjektet.
Dokumenter
Hovedkonklusjonen i rapporten indikerer at GROM-prosjektet har spilt en vesentlig rolle i styrkingen av ansattes kompetanse når det gjelder å håndtere relasjoner og utfordrende atferd blant elever i skolesammenheng. Lærernes erfaringsbaserte refleksjoner avslører en økt evne til å identifisere bakenforliggende faktorer bak elevenes oppførsel, samtidig som de er blitt mer dyktige i å imøtekomme elevers følelsesmessige tilstand og individuelle behov på en adekvat måte. En endringn har også funnet sted i skolenes kultur, som nå omfatter en delt og inkluderende tilnærming til behandling og håndtering av utfordrende saker blant kolleger.
Rapporten tar opp forskjellige aspekter som krever oppmerksomhet i videreutviklingen av GROM-prosjektet. Spesielt viktige områder inkluderer behovet for både kontinuitet og tilpasning i tråd med skolens pedagogiske sammenheng, samt en bredere fundament for prosjektets faglige basis. En anbefaling i rapporten går ut på å utvide prosjektets faglige grunnlag ved å fokusere på dynamikken i gruppesituasjoner og hvordan undervisning kan bidra til å skape et fellesskap blant elever. I tillegg er det anbefalt å styrke organiseringen og ledelsen av prosjektet, i tillegg til å justere målene og indikatorene som prosjektet bygger på.