Til hovedinnhold

Grunnskole og SFO

Gode relasjoner og godt miljø i skolen? Oppsummering og anbefalinger til videreutvikling av GROM-prosjektet

Arbeidsforskningsinstituttet AFI ved OsloMet har siden 2021 bistått Lørenskog kommune med dokumentasjon, evaluering og utvikling av GROM-prosjektet. I denne rapporten oppsummeres erfaringer og gis anbefalinger til videre utvikling av dette prosjektet.

Foto: Arbeidsforskningsinstituttet (AFI)

Prosjektnummer:214099

Utførende miljø: Arbeidsforskningsinstituttet AFI

Ferdigstilt: 2023

Hovedkonklusjonen i rapporten indikerer at GROM-prosjektet har spilt en vesentlig rolle i styrkingen av ansattes kompetanse når det gjelder å håndtere relasjoner og utfordrende atferd blant elever i skolesammenheng. Lærernes erfaringsbaserte refleksjoner avslører en økt evne til å identifisere bakenforliggende faktorer bak elevenes oppførsel, samtidig som de er blitt mer dyktige i å imøtekomme elevers følelsesmessige tilstand og individuelle behov på en adekvat måte. En endringn har også funnet sted i skolenes kultur, som nå omfatter en delt og inkluderende tilnærming til behandling og håndtering av utfordrende saker blant kolleger.

Rapporten tar opp forskjellige aspekter som krever oppmerksomhet i videreutviklingen av GROM-prosjektet. Spesielt viktige områder inkluderer behovet for både kontinuitet og tilpasning i tråd med skolens pedagogiske sammenheng, samt en bredere fundament for prosjektets faglige basis. En anbefaling i rapporten går ut på å utvide prosjektets faglige grunnlag ved å fokusere på dynamikken i gruppesituasjoner og hvordan undervisning kan bidra til å skape et fellesskap blant elever. I tillegg er det anbefalt å styrke organiseringen og ledelsen av prosjektet, i tillegg til å justere målene og indikatorene som prosjektet bygger på.

KONTAKT