Til hovedinnhold

Demokrati og styring

Etikk

Folkevalgt

Lokaldemokrati og styring

Åpenhetsregister i kommunene

Rapporten besvarer tre problemstillinger  

Hvordan kan kommuner/fylkeskommuner innenfor dagens lovverk etablere et register (omtaltsom åpenhetsregister eller lobbyregister) eller lignende oversikt over hvem  som er i kontakt med folkevalgte og ansatte i beslutningsprosesser?
Dersom det er rettslige hindre for å etablere et register som ivaretar formålet omtalt her, hvilke ovendringer er aktuelle eller nødvendige?
 Er det eventuelt andre hindringer eller utfordringer som kan identifiseres?

Foto: Kristin Tveitnes

Det er mulig å registere hvem som oppsøker folkevalgte og administrasjonen innen gitte rammer.

Prosjektnummer:224020

Utførende miljø: Lund og co og Arne Jensen, Norsk redaktørforening

Ferdigstilt: 2022

Formålet med utredningen har vært å undersøke hvorvidt det er mulig å etablere åpenhetsregister i
kommuner og fylkeskommuner innenfor dagens lovverk og hvordan ordningen i så fall kan innrettes.
Viktige rettslige rammer er for eksempel personopplysningsloven og GDPR. Det er også vurdert
hvordan ordningen kan innrettes, dersom man vedtar en ny lovhjemmel for slike registre. I rapporten heter det at: "Vi har vurdert hvorvidt det er mulig for kommuner å innføre et åpenhetsregister innenfor
dagens lovgivning. Vår konklusjon er at det er mulig. En ny lovhjemmel ville likevel gi
kommunene bedre muligheter for å innrette registeret på en hensiktsmessig måte."

KONTAKT