Spesialrådgiver - lokaldemokrati og etikk
Lise.Spikkeland@ks.no +4790110048Rapporten besvarer tre problemstillinger
Hvordan kan kommuner/fylkeskommuner innenfor dagens lovverk etablere et register (omtaltsom åpenhetsregister eller lobbyregister) eller lignende oversikt over hvem som er i kontakt med folkevalgte og ansatte i beslutningsprosesser?
Dersom det er rettslige hindre for å etablere et register som ivaretar formålet omtalt her, hvilke ovendringer er aktuelle eller nødvendige?
Er det eventuelt andre hindringer eller utfordringer som kan identifiseres?
Dokumenter
Formålet med utredningen har vært å undersøke hvorvidt det er mulig å etablere åpenhetsregister i
kommuner og fylkeskommuner innenfor dagens lovverk og hvordan ordningen i så fall kan innrettes.
Viktige rettslige rammer er for eksempel personopplysningsloven og GDPR. Det er også vurdert
hvordan ordningen kan innrettes, dersom man vedtar en ny lovhjemmel for slike registre. I rapporten heter det at: "Vi har vurdert hvorvidt det er mulig for kommuner å innføre et åpenhetsregister innenfor
dagens lovgivning. Vår konklusjon er at det er mulig. En ny lovhjemmel ville likevel gi
kommunene bedre muligheter for å innrette registeret på en hensiktsmessig måte."