Til hovedinnhold

Barn og unge

Grunnskole og SFO

Skole og oppvekst

Elevmedvirkning – Hvordan elevmedvirkning kan styrkes i norske skoler i tråd med nytt læreplanverk

På oppdrag fra KS og Elevorganisasjonen, har KS Konsulent og Oxford Research, gjennomført FoU-prosjektet: «Elevmedvirkning» , for å utrede hvordan elevmedvirkning kan få fornyet styrke i skolen med nytt læreplanverk. Utredningen munner ut i konkrete råd om hvordan skoleeier, skoleledere, lærere og elever sammen kan bidra til ny praksis i skolen.

 

Foto: Colourbox.com

Foto: Colourbox

Prosjektnummer:214002

Utførende miljø: KS Konsulent og Oxford Research

Ferdigstilt: 2022

Elevene selv er hovedaktøren i prosjektet, med lærere, skoleledere, og skoleeiere som sentrale aktører i omgivelsene rundt eleven. Elevens stemmer, og dermed elevmedvirkning i praksis, har derfor vært grunnleggende og gjennomgående i arbeidet med å kartlegge mulighetsrommet i LK20.

Elevenes egne opplevelser, tanker og innspill har hatt stor betydning i kartlegging av god praksis, og som innspill til både gradvis videreutvikling av dagens praksis og radikale løsninger for neste praksis. Som en viktig del av arbeidet har det derfor blitt etablert «Elevenes tenketank». I tillegg er det gjennomført kvalitative intervjuer med elever.

Formålet med tenketanken har vært å få innspill på gode eksempler og virkemidler fra dagens praksis, og ideer og nye løsninger til neste praksis. Innspillene fra tenketanken har fungert som en rød tråd gjennom hele prosjektet, både i kartlegging av dagens praksis og i utforsking av neste praksis.

KONTAKT