Til hovedinnhold

Grunnskole og SFO

Kompetanse og rekruttering

Skole og oppvekst

Videregående opplæring

Evaluering av KS’ Led skole – Skolelederutvikling mellom rammeverk og skreddersøm

Rapporten presenterer evalueringen av KS sin satsning på skolelederutvikling Led skole, som bygger på et rammeverk utviklet av KS i samarbeid med sentrale aktører. Evalueringen setter søkelys på både skoleeiers ansvar for lederutvikling, på rektor og utvikling av rektorteamet, og på mellomlederens rolle.

Foto: Bly

Foto: Bly

Prosjektnummer:204009

Utførende miljø: NTNU Samfunnsforskning

Ferdigstilt: 2022

Casestudiene og surveyen til deltakere viser blandede erfaringer med Led skole. Analysen viser at
deltakerne i mindre grad opplever at Led skole har bidratt til endring av egen lederpraksis. Det legges
imidlertid vekt på at Led skole har betydd muligheter for nettverksbygging og samarbeid mellom ledere
i team på og mellom skoler. Den mest tydelige og positive erfaringen med Led skole er der hvor seminarog kursformen er forlatt og konsulentene har jobbet prosessbasert sammen med ledergruppen i skolen.

KONTAKT