Til hovedinnhold

Arbeidsliv

Barn og unge

Barnehage

Praktisering av barnehageavtalen SFS 2201

Prosjektet har dokumentert hvordan planleggingstiden for det pedagogiske personalet organiseres i barnehagene.
Foto: Mostphotos

Prosjektnummer:184005

Utførende miljø: Rambøll Management Consulting

Ferdigstilt: 2019

​Prosjektet viser at de fleste barnehageeierne har god kjennskap til punkt 3.2 i SFS 2201, og diskuterer plantid med barnehagestyrerne etter behov. Tilnærmet samtlige av barnehagestyrerne har tillit til at det pedagogiske personalet selv organiserer og benytter plantiden godt. Samtidig har omtrent halvparten av styrerne i kartleggingen jevnlig dialog om plantid med det pedagogiske personalet. Halvparten av styrerne mener at SFS 2201 gir tilstrekkelig rom for lokale løsninger.

Det er store variasjoner mellom hvordan barnehagene fordeler plantiden i løpet av arbeidsuka.  Tiden brukes først og fremst til pedagogisk planlegging, dokumentasjonsarbeid og arbeid ifm. foreldresamtaler. Samarbeid mellom pedagoger og barnehagelærere i plantiden anses som svært viktig. 

Den kvalitative delen av kartleggingen viser en tydelig ambivalens hos både styrere og pedagogisk personale når det gjelder i hvilken grad mer plantid enn de minst fire timene vil gi bedre kvalitet i barnehagetilbudet, ettersom dette også medfører mer tid med færre voksne per barnegruppe. 

KONTAKT