Til hovedinnhold

Arbeidsliv

Barn og unge

Barnehage

Kompetanse og rekruttering

Skole og oppvekst

Framtidas kompetanse i barnehage og skole

​Gjennom over 20 dialogmøter i hele landet våren 2015, har KS' medlemmer fra oppvekstsektoren gitt innspill til en rekke forhåndsdefinerte problemstillinger som berører framtidas kompetanser i barnehage og skole. Viktig bakgrunn for dialogmøtene har vært ny rammeplan for barnehagene og forslagene i Ludvigsenutvalgets NOU om framtidas skole.



 

 

 

 

 

 

Foto: Kjell Inge Søreide

Prosjektnummer:154032

Utførende miljø: Rambøll Management Consulting

Ferdigstilt: 2015

Medlemmene har gitt innspill som er i tråd med det nasjonal og internasjonal forskning viser er viktig, i et globalisert samfunn med stadig raskere endringstakt og krav til omstillingsevne. Samfunnsutviklingen kan potensielt gi store endringer i innhold og struktur i dagens barnehage- og skolesektorer. Eiernivået må ta  et betydelig ansvar for endringsarbeidet for å lykkes.

På denne bakgrunnen mener medlemmene at kommunene bør sikre seg høy faglig kompetanse på oppvekstområdet i administrasjonen, og ta konkrete grep for å styrke dialogen om oppvekst mellom rådmannsnivået og folkevalgte, mellom barnehage og skole og mellom eiernivået og lokalsamfunnet forøvrig.

Høy omstillingsevne og verdiskaping i samfunnet stiller større krav til samarbeid og det å kunne drive innovasjon på tvers av tradisjonelle fagmiljøer i utviklingen av kommunens tjenester. 

Behovet for endringer vil ikke bare berøre skolen, men også barnehagen, andre «omkringliggende» offentlige virksomheter, frivillig sektor og lokalsamfunnet for øvrig. Dette vil stille høye krav til omstillingsledelse, kompetanseutvikling, kultur for samarbeid, og midler til endringsarbeidet – både for barnehagelærere/lærere, styrere/skoleledere, i kommuneadministrasjonen og av politikerne.

KONTAKT