Til hovedinnhold

Barn og unge

Fylkeskommunen

Samferdsel

Skyss av skoleelever

Prosjektet skal besvare hvordan fylkeskommunenes kostnader til skoleskyss for elever i grunnskolen har endret seg i løpet av de siste ti årene og hva som er eventuelle drivere bak endringen?
Foto: Shutterstock

Prosjektnummer:144026

Utførende miljø: SØF - Senter for økonomisk forskning

Ferdigstilt: 2015

​Hovedfunn i prosjektet:

  • Det ser ut til å ha vært en moderat kostnadsutvikling for fylkeskommunene når det gjelder skoleskyss de siste sju årene. SØF understreker at tallene er usikre, da man ikke har oversikt over utviklingen verken hos fylkeskommunene eller SSB. Skysskostnader inngår under de totale kostnadene til kollektivtrafikk. SØF har derfor beregnet seg frem til resultatene.
  • Det kan se ut som om kommunene har hatt en sterkere utvikling i kostnadene, og tar litt større andel av den samlede regningen enn for noen år siden. Kommunenes andel av finansieringsansvaret for skoleskyss er på mellom 20 og 30 %. Tallene for kommunene er sikrere. Kostnadene, hovedsakelig billettkjøp, rapporteres direkte i KOSTRA.
  • På fylkesnivå har det vært en nedgang i kostnader fra 2009 til 2010. Nedgangen er drevet av at andelen skolereiser reduseres mye i enkeltfylker. For alle andre år har utviklingen i kommuner og fylkeskommuner vært lik.
  • Antallet skolereiser for ordinær skyss er redusert i perioden, mens antallet lukkede skoletransporter har økt i omfang.
  • Kostnadsutviklingen for spesialskyss har vært sterkere enn for ordinær skyss. Mye spesialundervisning indikerer økt sannsynlighet for mye spesialskyss, som ofte vil være lukket skyss. Endret regeltolkning om nærskoleprinsippet, har medført at kommunene tar en større andel av kostnadene til spesialskyss
  • Skolestruktur har noen konsekvenser for kostnader, men varierer veldig fra sak til sak basert på elevtall, beliggenhet, rutetilbud og om det opprettes friskole.
  • Andre drivere som har vært undersøkt er nye valgfag på ungdomstrinnet, delt bosted, SFO og leksehjelp, flyktninger og asylsøkere uten at disse framstår som signifikante
  • Det som påvirker kostnadene i større grad, er mangel på konkurranse på transportområdet og økte kostnader innen transportområdet.

KONTAKT