Underveisoppsummeringen er et sammendrag av erfaringer med utprøving av medisinsk avstandsoppfølging og kunnskapsgrunnlaget for utprøvingen. Formålet er å formidle foreløpig kunnskap, som kan være nyttig for de som gjennomfører andre runde av utprøvingen, og for andre som ønsker å sette i gang med medisinsk avstandsoppfølging.

Resultatene så langt viser:

  • Brukernes følelse av økt oppfølging, trygghet og kontroll over egen helse er markant bedret ved bruk av avstandsoppfølging.
  • Enkelte av brukerne fortalte at dialogen med helsepersonell ble bedre, og flere meldte at de oftere tok kontakt med fastlegen grunnet forståelse av egen forverring.
  • Økt innsikt i egen helsetilstand er en sentral driver for å unngå forverring og oppnå ønsket helseeffekt, og et eksempel på mobilisering av pasientens egne ressurser.
  • Forbruk av helsetjenester viser både økning og reduksjon. Oppmerksomhet på kostnadsvariabler ved implementering viser seg å være av betydning for kostnadseffektivitet.

Sentrale områder
Helsedirektoratet er prosjekteier for Medisinsk avstandsoppfølgingsprosjektet i Nasjonalt velferdsteknologiprogram, og er nå i gang med andre runde med utprøving av tjenesten. Med utgangspunkt i erfaringer fra utprøvingene, nasjonale utviklingsmål og satsinger for helse- og omsorgstjenesten, peker Helsedirektoratet på noen sentrale områder å ivareta i arbeidet med utvikling av tjenesten, en slags huskeliste. Områdene er:

  • Utjevning av sosial ulikhet
  • Gode pasientforløp
  • Tverrfaglig samarbeid og fastlegens rolle
  • Plan for oppfølging
  • Gevinstrealisering
  • Teknologiske løsninger

Tips fra kommuner som har deltatt
Kommunene peker på følgende områder å huske på:

  • Jobbe godt med prosjektledelse og endringsledelse.
  • Ikke undervurdere behovet for å forankre arbeidet oppover og utover kontinuerlig.
  • Inkludere brukere, fastleger og sykehus i arbeidet fra start, i utvikling av tjenesten.
  • Gjøre grundig innsiktsarbeid.
  • Sette mål for inkludering av pasienter, og visualiser; Tegn opp et tydelig forløp med klare roller og ansvar.
  • Sørge for gode avtaler med leverandører om teknologisk utstyr, opplæring av ansatte og pasienter.
  • Ha fokus på og konkretiser gevinster fra start, men ikke forvent gevinster med en gang - det tar tid å endre arbeidsmåter.

Første utprøving ble gjennomført 2015-2018 i Trondheim, fire bydeler i Oslo, Sarpsborg og Stavanger og fulgt av forskere fra Intro International as. Sintef bisto kommunene i utvikling av tjenesten. I andre runde av utprøvingen deltar de samme fire bydelene i Oslo, Larvik, Bodø, Eid, Kristiansand kommune i samarbeid med Arendal, Farsund og Grimstad og Ullensaker i samarbeid med Gjerdrum kommune.

Målgruppen for medisinsk avstandsoppfølging er kronisk syke pasienter med medium til høy risiko for forverring eller reinnleggelse på sykehus, eller økt behov for helse- og omsorgstjenester.

Medisinske avstandsoppfølging
Avstandsoppfølging er bruk av teknologisk løsninger som gjør at pasienten kan følges opp av helse- og omsorgstjenesten hjemme. Pasienten gjør avtalte målinger i egen stue og svarer på enkle spørsmål om sin helsetilstand via et nettbrett. Resultatene overføres til en respons- eller oppfølgingstjeneste, som tar kontakt med pasienten ved tegn til forverring eller dersom målingene er utenfor normalverdiene. De gir medisinskfaglig støtte og veiledning utfra pasientens behov for oppfølging, og vurderer sammen med pasienten om det er behov for kontakt med fastlege eller legevakt.

Utprøving
Helse- og omsorgsdepartementet har tildelt tilskudd til videre utprøving av medisinsk avstandsoppfølging for perioden 2018-2021 til Oslo kommune ved bydelene Sagene, Grünerløkka, St. Hanshaugen og Gamle Oslo, Kristiansand kommune i samarbeid med Arendal, Farsund og Grimstad kommuner, Bodø, Ullensaker kommune i samarbeid med Gjerdrum kommune, Eid kommune og Larvik kommune. Tre av kommunene deltar også i Helsedirektoratets pilot for primærhelseteam.

I perioden 2016-2018 har medisinsk avstandsoppfølging vært prøvd ut i de samme fire bydelene i Oslo, Trondheim kommune, Sarpsborg kommune og Stavanger kommune.

 Les mer om erfaringene