Mange hadde gledet seg til å møtes ansikt til ansikt igjen, etter to år med kovid. Vi som var så heldige å være friske, fikk ei fin samling.

Festsalen i nyoppussede Steinkjer samfunnshus fra 1952, ble benyttet som møtelokale. Dette var det første samfunnshuset i Norge og arkitekten var Sverre Olsen. Kultursjef Leif Terje Nilsen i Steinkjer kommune ønsket oss velkommen til Steinkjer og fortalte litt om huset og sentrum for øvrig.  

Oppvekstreformen, barnevernreformen – hva betyr den for barnehage og skole? Dette var nok et tema som mange var veldig interessert å opptatt av, et arbeid mange er godt i gang med. Innledere her var Statsforvalteren, Inn-Trøndelag barneverntjeneste, Nord universitet v/professor Kjell Aage Gotvassli og Steinkjer kommune. Deretter hadde vi en prosess med gruppeoppgaver, ledet av KS Trøndelag.

Mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv, der en av redaktørene av boken «mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv» Jorun Sandsmark fra KS innledet, deretter fikk vi høre om en rektors betraktninger om hva en trenger av bistand fra skoleeier, skoleeiernivået v/KS, kommentarer fra Statsforvalteren og mobbeombudet i Trøndelag.

Dag to av samlingen besto av en gjennomgang av mandatet for nettverket og valg til nytt arbeidsutvalg: Hege Røttereng fra Skaun kommune, Marthe Hatland fra Namsos kommune, Marit Trollerud fra Røros kommune og Kari Olafsen Aunet fra Levanger kommune. Faste medlemmer er Vegard Iversen fra Trøndelag fylkeskommune, Gunn Oddny Olsen Haugen Statsforvalteren og Marit Moe fra KS.

Vi avsluttet med ei engasjerende økt om Trøndelags kompetanse- og innovasjonsbehov, sett fra barnehage og skole. Trøndelag fylkeskommune innledet, der de bl.a. viste til kompetansestrategien for Trøndelag og deres ansvar for området, samt status på området. KS viste til arbeidslivets behov og radikal innovasjon i oppvekstsektoren. Det hele ble avsluttet med en innocamp ved Ungt Entreprenørskap Trøndelag.

Presentasjoner fra samlingen kan fås ved henvendelse til Marit Moe – se kontaktinformasjon under artikkelen.